Gå til innhold

Balsammetoden

JollyJolly

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som har prøvd balsammetoden, som ikke har krøller? Jeg begynte denne uken, og håper at dette kan være løsningen for håret mitt.

Har fint, litt tynt hår med noe fall. Får ekstremt fett hår i løpet av dagen og har vasket håret hver eneste dag i alle år. Hvis jeg ikke vasker håret blir det veldig fett oppå, men tørt og stygt i tuppene. Må klippe håret ofte fordi det er så pistrete i tuppene, men liker egentlig bedre å ha litt lengde. Jeg har prøvd det meste av frisørprodukter, kurer og ekspertråd, det blir nesten bare verre av det.

Har lest en del om silikon og oljer og at det kan gjøre håret verre, altså tørrere og i dårligere kvalitet i lengden (med en gang ser det jo fint ut). Så jeg har vasket ut alle rester av silikon og begynt å bare vaske håret med silikonfri balsam uten mineraloljer.

Håpet er å få finere hår som er mer balansert - mindre fett og mindre tørt, og at jeg kanskje kan få slippe å vaske håret hver eneste dag.

Foreløpig resultat: Håret blir like fint/rent når det vaskes med bare balsam. Veldig mykt og skinnende, ikke fett. Litt uvant å ikke ha stylingprodukter i, det blir liksom bare hengende der. Men håper det blir bedre etterhvert.

I går vasket jeg ikke håret i det hele tatt og det var temmelig fett. Men det var ikke så tørt i tuppene, inbiller jeg meg, som det pleier å være når jeg ikke har vasket det. Tror jeg må fortsette å "vaske" håret hver dag en stund, og så se. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du bruker ikke shampo da eller? Kun balsam? Hvilken balsam bruker du?Har litt av det samme problemet som deg, så ble litt nysgjerrig nå :)

Edit; Ser du poengterer at du kun bruker balsam ;)

Endret av Uglefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese mer om balsammetoden her: http://lockig.se

Også er det flere sider på nettet om "no poo"

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/No_poo

Og her: http://www.wikihow.com/Wash-Your-Hair-Without-Shampoo

Jeg brukte litt tid på å finne riktig balsam, måtte sette meg inn i alle de stoffene som den ikke skulle inneholde. Ofte er det de billigste balmsamene som er silikonfrie, men de inneholder til gjengjeld ofte mineraloljer. Jeg fant en diger flaske balsam på Tesco (er ikke i Norge) som er superbillig, men har også sett flere andre, i helsekostbutikker og på apotek. Sjekk forum og lister på lockig.se eller bare google "silicone-free conditioner"

Har fått litt tro på dette etter å ha lest om det, det virker som om mange sverger til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en periode, men ga opp etter en stund fordi det tok så lang tid å skylle håret, for utålmodig til det. Håret var jo mykere/glattere den perioden, men det ble f.eks like raskt fett, så for min del var det ikke verd strevet. :) Mulig jeg prøver igjen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en periode, men ga opp etter en stund fordi det tok så lang tid å skylle håret, for utålmodig til det. Håret var jo mykere/glattere den perioden, men det ble f.eks like raskt fett, så for min del var det ikke verd strevet. :) Mulig jeg prøver igjen en gang.

Ånei, akkurat like fett? Så dumt. Hvor lenge prøvde du?

Jeg bruker ikke særlig lenger tid tror jeg, balsamen min er kanskje veldig lett, og før måtte jeg jo skylle ut sjampoo OG balsam når jeg dusjet.

Jeg er foreløpig er så fornøyd at jeg vil fortsette - selv om jeg må vaske håret hver dag - men det har jeg jo måttet alltid, uansett. Om ikke annet er den balsamen jeg bruker utrolig mye billigere enn alle mulige produkter jeg har prøvd før ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, akkurat like fett? Så dumt. Hvor lenge prøvde du?

Jeg bruker ikke særlig lenger tid tror jeg, balsamen min er kanskje veldig lett, og før måtte jeg jo skylle ut sjampoo OG balsam når jeg dusjet.

Jeg er foreløpig er så fornøyd at jeg vil fortsette - selv om jeg må vaske håret hver dag - men det har jeg jo måttet alltid, uansett. Om ikke annet er den balsamen jeg bruker utrolig mye billigere enn alle mulige produkter jeg har prøvd før ...

Jeg prøvde vel en måned eller to. Men nå er det nok ingenting i denne verden som kan få håret mitt til å ikke bli fett, tror jeg har fet hodebunn (og ikke fett hår som følge av det vaskes for ofte etc.), så jeg tror ikke noe kan kurere det...;)

Grunnen til at det tok så lang tid var jo fordi man skal massere balsamen godt i selve hodebunnen, og skylle godt (leste et sted på lockig at de anbefalte å skylle i 10-15 min, men DET gadd jeg aldri :P ), hadde litt langt hår da også. Nå har jeg kort hår, så kunne kanskje prøvd igjen, men på den annen side er jeg mer avhengig av styling og stylingprodukter når jeg har kort hår.

Hvilken balsam bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, men hvordan vet man at man faktisk har fet hodebunn, og at det ikke er fordi den er i "ubalanse"? Kanskje min også bare er fet, og alltid vil være det!

Jeg bruker en balsam jeg fant på Tesco (billig supermarked)

Men savner også stylingprodukter ja .. håpet var vel at håret skulle bli så fint at jeg ikke trengte å style det så mye. Det var kanskje litt optimistisk, hehe

Kanskje det ikke har noe for seg - men jeg er så lei av å bruke så mye produkter og se at håret bare blir styggere. Da blir jeg en sånn som kun kan ha helt kort hår :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men hvordan vet man at man faktisk har fet hodebunn, og at det ikke er fordi den er i "ubalanse"? Kanskje min også bare er fet, og alltid vil være det!

Jeg bruker en balsam jeg fant på Tesco (billig supermarked)

Men savner også stylingprodukter ja .. håpet var vel at håret skulle bli så fint at jeg ikke trengte å style det så mye. Det var kanskje litt optimistisk, hehe

Kanskje det ikke har noe for seg - men jeg er så lei av å bruke så mye produkter og se at håret bare blir styggere. Da blir jeg en sånn som kun kan ha helt kort hår :(

Jeg oppdaget det ved å prøve alt mulig for å unngå fet hodebunn (vaske håret en gang i uka, eller vakse det 2-3 ganger i uka over en lang periode, volumshampoer etc.) OG balsammetoden uten at det hadde en virkning. ;)

Hvis du ser i galleriet på lockig.se ser du jo at mange har flotte resultater av metoden, så det kan godt hende du får et hår du er fornøyd med uten styling. :) Og det skal jo ta tid, så du må vel være tålmodig. Men det skal jo mye til for at kort hår ser kult uten uten styling, så derfor passer ikke metoden for meg nå. ;)

Jeg syns du skal prøve, og gi beskjed hvis du får flottere hår, sikkert mange som hadde hatt nytte av å prøve metoden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil nå. Lot være å vaske håret i dag, og håret var kjempefett. Forskjellen var at tuppene ikke var tørre, men jeg holder virkelig ikke ut å ha så fett hår, det ser forferdelig ut.

Regner med at det stemmer at noen bare har fett hår uansett, det var sikkert folk med fett hår i steinalderen også, selv om de aldri vasket det eller brukte stylingprodukter med silikon (så vidt vi vet).

Ikke at jeg trodde jeg ville bli kvitt det etter 4 dager med balsam da ... ;)

Men skal fortsette (med vask hver dag) og rapportere etter år med balsam om håret endelig er blitt helt fantastisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme utgangspunkt som deg, og har nå holdt på i 2-3 mnd. Håret mitt blir saktere fettete, og idag vasket jeg det igjen. Oh vet du hva? Fra å vaske det hver dag, så er jeg nå kommet til at jeg ikke har vasket det på 3 eller 4 dager sist! Og håret er mykere, mindre tørt, og føles "renere" :rodmer: Når jeg skal bort(noe ekstra, som fest) så bruker jeg hårspray og slikt som før, men dagen etter eller samme kvelden så vasker jeg det ut med en shampoo som inneholder SLS. (Bamse kids-shampoen)

Bruker Coop Änglamark balsam, den er perfekt for meg. Bruker innimellom Coop X-tra balsam, men den er jeg ikke like fornøyd med å ha i hodebunnen. Bruker jojobaolje i lengdene etter rensingen av stylingsprodukter, ikke fordi jeg MÅ, men føles litt som en kur;) Har også kjøpt en shampoo fra Body Shop- rainforest, som er uten absolutt alt av sls/silikon++, bruker den kanskje 1 gang i uken (til nå, siste ukene ikke noe) fordi håret mitt ble for glatt og mykt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme utgangspunkt som deg, og har nå holdt på i 2-3 mnd. Håret mitt blir saktere fettete, og idag vasket jeg det igjen. Oh vet du hva? Fra å vaske det hver dag, så er jeg nå kommet til at jeg ikke har vasket det på 3 eller 4 dager sist! Og håret er mykere, mindre tørt, og føles "renere" :rodmer: Når jeg skal bort(noe ekstra, som fest) så bruker jeg hårspray og slikt som før, men dagen etter eller samme kvelden så vasker jeg det ut med en shampoo som inneholder SLS. (Bamse kids-shampoen)

Bruker Coop Änglamark balsam, den er perfekt for meg. Bruker innimellom Coop X-tra balsam, men den er jeg ikke like fornøyd med å ha i hodebunnen. Bruker jojobaolje i lengdene etter rensingen av stylingsprodukter, ikke fordi jeg MÅ, men føles litt som en kur;) Har også kjøpt en shampoo fra Body Shop- rainforest, som er uten absolutt alt av sls/silikon++, bruker den kanskje 1 gang i uken (til nå, siste ukene ikke noe) fordi håret mitt ble for glatt og mykt:P

Så bra! Takk for mange kjempefine tips! Det virker som om du har funnet en god balanse. Jeg tror jeg også en gang i mellom vil bruke stylingprodukter og sjampo sånn som du, jeg får se. Er i alle fall kjempefornøyd nå med håret (så lenge jeg vasker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt komisk er at folk som vanligvis har sverget til frisørprodukter har begynt på dette, og bruker nå coop shampo og balsam :sjokkert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg synes er litt komisk er at folk som vanligvis har sverget til frisørprodukter har begynt på dette, og bruker nå coop shampo og balsam :sjokkert:

Er det komisk at folk får mer kunnskap om hva de svindyre produktene inneholder, og dermed bestemmer seg for å prøve om håret deres har bedre uten disse ingrediensene? Virkelig?

Jeg for min del kuttet ut frisørprodukter etter balsammetoden, selv om jeg også kuttet ut balsammetoden fordi det var tidkrevende. Frisørprodukter klør noe inni helvete, noe billige, økologiske hårprodukter ikke gjør. Balsammetoden fikk også slutt på kløen. Fortsatt komisk?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det. For all del, folk må gjøre som de vil :) Jeg bruker de produktene jeg liker, så får andre gjøre det samme. Men jeg synes likevel det er rart at folk som har nektet å prøve annet enn frisørprodukter plutselig gjør en helomvendig og går for änglamark og slike produkter. Det er jo liksom....ja, änglamark :P

Men bruk det dere vil. Jeg fortsetter med shampoen fra frisøren jeg, fordi det funker utmerket på MITT hår : -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde balsammetoden for noen år siden. I begynnelsen ble håret mitt like fort fett, og før jeg lærte meg teknikken helt virket håret innimellom veldig fett på krona. Men plutselig løsnet det, og jeg kunne gå fire-fem dager uten å vaske håret. Jeg fikk også utrolig glatt og mykt hår når jeg brukte änglamark som vaskebalsam, så jeg varierte med FP sin for å få litt mer struktur på håret.

Ang dette med frisørprodukter: når man bruker balsammetoder lærer man å lese innholdsfortegnelser. Da blir det plutselig veldig tydelig hvor mye silikon og mineraloljer det er i frisørproduktene! Verken silikon eller mineraloljer har noen annen funksjon for håret annet enn å få det til å virke glatt og glansfullt. Det maskerer hårets virkelige tilstand, og kan i tillegg tette porene i huden og gi hodebunnsproblemer. Og når man kan få mye billigere produkter med samme eller bedre ingredienser, hvorfor skal man kjøpe dyrt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg også en gang i mellom vil bruke stylingprodukter og sjampo sånn som du, jeg får se.

Jeg brukte stylingprodukter fast for å ikke få flatt hår med balsammetoden. Skum, spray, gele... Samme regla her, mange av de billigste produktene er uten silikoner og mineraloljer. Så jeg kunne fortsette å bruke mesteparten av stylingproduktene mine og vaske de ut med balsam. Veldig praktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offf, jeg føler at jeg får fett hår bare av å lese om dette jeg :P ALDRI i verden om jeg kommer til å kutte ut shampoen :sjokkert:

Jeg hadde det akkurat som deg, helt til jeg undersøkte litt på nett om hva sånne såper og shampooer egentlig inneholder. Fellesnevneren er visst at alt som skummer (skyllemiddel, tannkrem, såpe, shampoo) inneholder stoffer som ikke brytes ned -hverken i kroppen din eller i naturen. Ettersom man ikke kjenner langtidsvirkningen av å ha sånne stoffer rundt oss, kunne det være greit å være føre var?

Du trenger ikke kutte ut shampoo heller, men du kan gjøre smarte valg. Mitt tips til deg er å kutte ut skyllemiddel når du vasker klær og bruk mildere såper i dusjen.

http://www.gronnhverdag.no/nor/Klaer-Hudpleie/Hudpleie/Groenn-Hverdag-anbefaler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg noen eksempler på balsamer jeg kan bruke ved denne metoden? :)

Jeg har laaaangt hår og bruker 2 ss eplecidereddik i 1 l kaldt vann. Skyller det over hodet og lar det virke i ett minutt sånn ca. Skyll godt ut. Eplecidereddiken er vannbasert, så det lukter ikke eddik av håret ditt etterpå. Av og til bruker jeg litt balsam i tuppene først, skyller og så eddik. Dyrevennlig, miljøvennlig, økonomisk etc etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...