Gå til innhold

En eller många dagar med julegaver?

Furstina

Anbefalte innlegg

Vi har en familj som är spridd över Skandinavien. De som bor längre bort skickar sina julegaver med post och de allra flesta paketen kommer fram före jul. Det blir som två gave-åpninger; en när pakken med pakker öppnas, och en när själva paketen ska öppnas.

Alla paket har vi sparat till julafton för att i vår lilla familj få ett fokuserat julfirande.

Jag har försökt att vi bara ska ha EN julafton, och att julafton firas på EN plats. Jag vill inte hasta runt från hus till hus i bil för att alla ska få en liten upphackad del, utan ta dagen med lugn och ro.

Nu kommer årets fundering.

I år kommer mannen, jag och barnen att fira hemma. Själva. Bara vi.

Vi har EN släkting "i stan" som ska fira hemma med annan familj. Det är ingen osämja, det är bara så i år.

Jag tror denna släkting vill komma och leverera sina julklappar på Andre juledag när vi ska bjuda på middag. Jag vet att det är kul att se barn och barnbarn öppna paketen man köpt, att få se glädjen. Det tycker jag själv - att det är kul att se mottagarens glädje.

Det blir då två julegave-dager.

Ska vi ha det? Eller ska jag fråga om vi kan byta julegaver före jul så att alla kommer på julafton? När vi har åkt bort till annan familj på jul så har vi fått med oss gaver även från släktingen "hemma".

Jag vet inte, jag vill på nåt sätt bägge två.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag vill nog också ha kvar traditionen med julegaver på julaften - hoppas släktingen som kommer på 2:e juledag också tycker det.

Alla andra julegaver räknar jag med att de kommer i posten som vanligt, och öppnas på julafton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden mine foreldre ble skilt hatt to dager med julegaver. Julaften og 1.juledag.

Ser ikke noe galt med det! Alltid gøy med gaver :gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne slektningen har mulighet til å få gi pakken og se barna åpne den selv i romjulen synes jeg han/hun skal få lov til det. Jeg ser ingenting galt i å ha to dager hvor man åpner pakker. Hva galt skulle det gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...