Gå til innhold

Kort arbeidsuke og sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i redusert stilling (80%) og har fri hver torsdag. Fredag i forrige uke var jeg hjemme på egenmelding pga sykdom (feber + + ). Nå mener sjefen at jeg skal jobbe torsdag denne uken siden jeg var borte en dag i forrige uke. Han argumenterer med at jeg har sagt meg villig til å være fleksibel i forhold til hvilken dag i uken jeg skal ha fri ettersom hvilket behov bedriften har, men torsdag er i utgangspunktet fridagen. Sjefen mener altså at jeg hadde fri to dager i forrige uke, fordi jeg hadde vanlig fri på torsdag pluss at jeg var syk på fredag. Jeg mener at dette ikke kan stemme. Jeg synes det blir feil at jeg skal måtte jobbe inn igjen fridager pga sykdom. Hvis han på forhånd hadde avtalt at jeg skulle hatt fri fredag i forrige uke hadde det vel vært noe helt annet?

Har jeg rett eller har han?

Finnes det noe sted i arbeidsmiljøloven der jeg kan finne dette skriftlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Har du levert egenmelding for denne dagen? Nekter bedriften deg å bruke egenmelding? Tenkte du deg godt nok om da du gikk med på å være fleksibel mht hvilken dag du skulle jobbe?

Hvis du har skrevet under på en dum avtale må du selv leve med konsekvensen av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener i likhet med deg at denne fleksibiliteten er noe som må avtales på forhånd; den skal ikke brukes mot deg når du er syk.

Men jeg har ingen paragrafer til deg - er du organisert? Kanskje de kan gi deg et svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener jeg sjefen er helt på bærtur!

Du skal ikke "straffes" med å jobbe en dag ekstra denne uken fordi du var syk en dag forrige!

Når var forrige gang fridagen din ikke var en torsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten lever egenmelding for den dagen, eller sykemelding. Ellers forstår jeg godt sjefen din. Du kan også ha den fredagen uten lønn, men siden du avtalte å være fleksibel, er det ikke så mye du kan gjøre, tenker jeg. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...