Gå til innhold

Når er det lov å tisse ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:fnise: Ja, det er mye rart man kan lure på.

Jeg satt her med lokalavisa og så noen av de vanlige notisene angående helgefyll og "bot for vannlating i sentrum". Da slo tanken meg, når er det egentlig lov å tisse ute?

Vi har jo de helt tydelige ytterpunktene. Det er IKKE lov å tisse på et gatehjørne midt i en by. Og det ER lov å tisse ute når du er på telttur på fjellet. Men hvor går de mer utydelige grensene? Og hvis man har en 3-4-åring som ikke har tid til å vente til man kommer til et toaeltt så vil man vel ikke få bot for å la barnet tisse bak et tre i parken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:fnise: Ja, det er mye rart man kan lure på.

Jeg satt her med lokalavisa og så noen av de vanlige notisene angående helgefyll og "bot for vannlating i sentrum". Da slo tanken meg, når er det egentlig lov å tisse ute?

Vi har jo de helt tydelige ytterpunktene. Det er IKKE lov å tisse på et gatehjørne midt i en by. Og det ER lov å tisse ute når du er på telttur på fjellet. Men hvor går de mer utydelige grensene? Og hvis man har en 3-4-åring som ikke har tid til å vente til man kommer til et toaeltt så vil man vel ikke få bot for å la barnet tisse bak et tre i parken?

Jeg tror det gjelder uansett alder. Tenk hvis alle skal la barna sine tisse rundt i byen......

Skrevet

Jeg vil tippe det er greit i utmark, men ikke greit i innmark (åker, parker, bolig- og industriområder osv.). Jeg synes ikke det er greit at folk tisser i parken, heller ikke små barn.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Forbud mot urinering på offentlig sted finnes ofte i politiforskriften for de forskjellige kommunene. Fjellet regnes ikke som offentlig sted, mens torget er offentlig sted. Når det gjelder straff henviser politiforskriften til politiloven som sier at brudd på politiforskriften kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. Den kriminelle lavalder i Norge er 15 år og ingen barn vil bli straffet for brudd på politiforskriften.

Det er ingen medvirkningsbestemmelse i politiloven § 30 og det er derfor lite trolig at foreldre kan straffes dersom en 3-4 åring urinerer bak et tre i parken.

Sønnen min måtte tisse på en parkeringsplass midt i byen da han akkurat hadde sluttet med bleie og ikke var flink til å holde seg. Jeg synes ikke det er verre enn hunder som skvetter overalt.

• Liker 4
Skrevet

Hva om en voksen person over 15 år tisser på seg ved et uhell, og det renner ned på gaten - er det straffbart, da?

• Liker 3
Skrevet

Hva om en voksen person over 15 år tisser på seg ved et uhell, og det renner ned på gaten - er det straffbart, da?

Jeg vil tro politiet bruker skjønn og ikke gir bot hvis de ser det.

Det er forskjell på bevisst å tisse ute, og det å tisse på seg slik at det renner nedover beina, gjør klærne våte og på toppen av det hele renner nedover gata...

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Ja, når folk med eplepsi får anfall og folk ringer etter hjelp så er ofte det første politiet legger merke til at personen har etterlat både urin og avføring på asfalten. Da blir det forenklet forelegg man godtar på stedet, ellers er det rett på glattcelle :lur:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...