Gå til innhold

Burde jeg begynne å ta fotooppdrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er en jente på snart 16 år som har tatt bilder av kattene mine og andre ting.

Jeg har fått gode tilbakemelinger fra veldig mange. Både familie og venner. Og venner av vennene mine.

Jeg har kjempe lyst til å fortsette å ta bilder og jeg lurer på om jeg burde begynne å ta fotooppdrag.

Hva synes dere ?

Hvis dere synes det har dere et fotooppdrag til meg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje en idè å vise til bildene dine? Jeg er nysgjerrig :)

Du kan starte å ta bilder av folk, eller opprette DeviantArt/Flickr konto og se hva responsen er der.

Sende inn bilder til avisen, konkurranser, blader o.l.

Betalte fotooppdrag er kanskje litt optimistisk enda, men du kunne starta med gratis til å begynne med og så kunne du bygd opp ett godt arkiv på den måten hvor du kunne vist bredden din til andre..

• Liker 2
Skrevet

Synes Solmånes forslag var gode.

Og husk å sette deg inn i regler ang. skatt, moms og denslags om du skal tjene penger på dette. Det er regler for hvor mye du kan tjene (både engangsbeløp og til sammen) før du må skatte. Du kan lese litt mer om det her. :)

• Liker 1
Skrevet

Hei jeg er en jente på snart 16 år som har tatt bilder av kattene mine og andre ting.

Jeg har fått gode tilbakemelinger fra veldig mange. Både familie og venner. Og venner av vennene mine.

Jeg har kjempe lyst til å fortsette å ta bilder og jeg lurer på om jeg burde begynne å ta fotooppdrag.

Hva synes dere ?

Hvis dere synes det har dere et fotooppdrag til meg ?

Du leker litt med tanken om å bli fotograf.

Advarsel: Fotograf er ett yrke der fotografering bare er en del av det. Det handler like mye om salg, arkivering, photoshop, byrakrati, pengeinnkreving, renhold, regnskap, kort sagt alle funksjoner ett stort firma har, og alt må gjøres bra. Dette er vanskelig dfordi det er vanskelig å gjøre bra det man ikke gjør mye.

Advarsel 2: Fotografer tjener stort sett mye mindre enn de hadde gjort dersom de hadde satset på ett annet yrke.

Advarsel 3: Mange fotografer har ekstrajobb innenfor omsorg ,taxi

eller noe annet.

Konklusjon: Fotografering er en fin hobby, du trenger ikke gjøre levebrød ut av det.

Skrevet

Hei Takk for svarene deres.

Jeg skal ikke bli fotograf men jeg har veldig lyst til å ha det som en hobby.

Jeg elsker å ta bilder av folk. Og har mange bilder av katten min.

Derfor har jeg lyst til å begynne å ta fotooppdrag

Skrevet

Hei Takk for svarene deres.

Jeg skal ikke bli fotograf men jeg har veldig lyst til å ha det som en hobby.

Jeg elsker å ta bilder av folk. Og har mange bilder av katten min.

Derfor har jeg lyst til å begynne å ta fotooppdrag

Hvis du viser frem dine tidligere arbeid så eventuelle kunder får se, så er det jo ikke noe galt i å tilby fotojobber til folk :-) Sikkert lurt å lage seg en nettside der du viser frem og har kontaktinfo og sånn. Ikke ta mye betalt. Men det med skatt og sånn må du sette deg inn i først. Lykke til!

Skrevet

Ikke ta mye betalt.

Det er da ingen automatikk i at man skal ta lite betalt? :) Er enig at man må prise seg etter evne, men hvis noen ønsker å bruke deg fordi de liker arbeidet ditt er det ingen grunn til å selge seg til skampris bare fordi man ikke er "erfaren nok".

Det er klart at hvis man legger seg på det samme som veletablerte fotografer så vil man kanskje miste en del potensielle kunder til dem, men jeg synes det er viktig å verdsette sitt eget arbeid! Når kunden av en eller annen grunn har behov for bilder, så kommer han jo til å bruke bildene til akkurat det samme uansett hvem som har tatt dem.. ;)

Når det er sagt, skal det også sies at det ofte er lurere å gjøre et oppdrag gratis enn å ikke gjøre det, hvis du tror at det kan gi deg kontakter eller erfaring som du trenger!

TS: Hadde vært kult å få se bildene dine da! Lykke til ;)

Hilsen fotograf ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...