Gå til innhold

Dere som har barn som har ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Hvordan var disse barna i spedbarnsalder (0-2 år)?

Merket dere noen tegn allerede da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 2 gutter med ADHD som er helt forskjellig. På den ene har vi egentlig ikke merket noe før 5 årsalderen, og heller ikke da trodde vi det var ADHD.

Derimot har vi en som var helt tydelig allerede som liten. Men jeg kunne ikke si der og da at det var ADHD, men kan i ettertid si at "ja selvfølgelig er det forklaringen". Han var alltid aktiv og ville ha med seg alt. Nå har dette barnet andre diagnoser i tillegg, og hva som er hva og hva vi kunne se tidlig er vanskelig å svare på. Gutten fikk diagnosen ADHD allerede da han var 4.

Skrevet

Jeg har en sønn som var helt rabiat fram til han var ca ti, og han har ikke ADHD. Altfor mange får en diagnose selv om de bare vanlig, viltre barn, spesielt gutter. Min roet seg ned da han kom i puberteten.

Skrevet

Manglende impulskontroll, "løp før han kunne gå ", regaerte med å bli "høy" på sukkerholdig mat, sanseforstyrrelser.

Gjest ADHD-mamma
Skrevet

ADHD handler ikke kun om å ha mye energi....og det skal mye utredning til for å få en slik diagnose...til informasjon.

Min gutt er rolig, med distre...det er vanskelig å fange oppmerksomheten hans.

Han har språk som en to åring i alderen av 5 og er veldig sårbar.

Da han var mindre så vi deppressive tegn hos han og han har i perioder søvnvansker.

Da han var spedbarn så hadde jeg en gutt som ikke viste de samme instinktene som andre barn, noe jeg reagerte på med det samme. Han virket fjern og uinteressert.

Men han vokste til å utviklet seg som andre frem til 2 års alderen...da begynte det å vise seg andre tegn som skrevet over. Et mønster av symptomer og adferd som etter to års utrednig endte på bla ADHD.

Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg har en sønn som var helt rabiat fram til han var ca ti, og han har ikke ADHD. Altfor mange får en diagnose selv om de bare vanlig, viltre barn, spesielt gutter. Min roet seg ned da han kom i puberteten.

Dette vet jeg, men er ikke så veldig interessert i denne debatten. Lag heller en ny tråd angående altfor rask diagnostisering av ADHD :)

Hva mener du forresten med helt rabiat?

Jeg vil gjerne ha detaljer. Jeg har nemlig en gutt som har vært helt rabiat siden han ble født så og si. Og hele familien min bekymrer seg så fælt for at han skal få eller har ADHD (og han er bare 1,5!!!!).

Jeg er egentlig av samme oppfatning som deg, og mener at noen barn rett og slett bare har mer energi enn andre.

Men man vet jo aldri. Noen har også ADHD.

Skrevet

Merket ingenting unormalt og jeg har et eldre barn. Senere (og tidligere) så ble det ting som skilte seg fra søsken, men ikke noe som var typisk adhd. Kunne bare være personlighet. Mitt barn har adhd uten hyperaktivitet.

Fra før året.

Matvegrer. Likte bare ytterst få ting.

Reagerte på litt "sinte" stemmer.

Likte ikke å bade.

Skrevet

Og mitt barn har hyperaktivitet uten adhd. Trodde sønnen min var ett klart eksempel på adhd tilfelle, men etter ett år med utredninger hos ppt og bup fikk vi høre han ikke var i nærheten.

Men, han er jo fortsatt ufokusert og hyper, så at han ikke har fått noen diagnose tar jo ikke bort det faktum at han trenger litt mer oppfølging enn andre barn.

Skrevet

Dette er tingene vi har reagert på:

Startet ikke før i 4 års alderen, selv om han alltid har vært veldig aktiv.

Hyper

Ufokusert

klarer ikke å sitte stille

dårlig på blikk kontakt

vanskelig for å ta imot beskjeder i store grupper

Skrevet

Synes det er flott at dere foreldre tar ansvar og utreder barna deres når dere føler at noe er galt.

Hadde foreldrene mine gjort det, så hadde jeg sluppet unna mange år med helvete for å si det sånn... Bruker medisiner i dag (30år) og har det supert! Men årene fra jeg var 10 år til 25år kunne jeg gjerne vært for uten... :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...