Gå til innhold

Hvor mye må man jobbe med et fag for å få A eller B?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor mange timer må man jobbe med et fag hver uke for å klare å få A , eller B?

I tillegg til forelesninger og øvingstimer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om du er smart eller dum

Skrevet

Det har så mange variabler, at det er umulig å svare på.

Skrevet

Ja, men hvor mange timer må dere bruke på et fag hver uke for å få A eller B?

Skrevet

Anbefalt arbeidsmengde beror mest på antall studiepoeng, er det et fempoengsfag på grunnleggende nivå og du har god forståelse og bakgrunnskunnskap fra videregående, trenger du kanskje ikke lese annet enn noen dager før eksamen. Er det et 15-poengsfag på høyere nivå og du sliter med forståelsen, må du jobbe sabla mye. Og noen ganger teller rapporter og semesteroppgaver også like mye på karakteren som selve eksamen, så da lønner det seg å gjøre disse så godt og grundig man kan. Det tar selvsagt tid. I hvert fall er det mine erfaringer.

Skrevet

Ja, men hvor mange timer må dere bruke på et fag hver uke for å få A eller B?

Det avhenger veldig av faget. Noen fag er jeg veldig interessert i, og har kanskje litt forkunnskaper. Da får jeg gjerne lett en A ved å skumlese pensum og gjøre det som er obligatorisk, intet mer. Andre fag er vanskelige med tungt pensum, og er kanskje ikke av like mye interesse som andre fag. De fagene må jeg jobbe 15+ timer i uka med, for å i det minste få en C. Ønsker jeg en A i de fagene, må jeg jobbe mer enn det.

Med i timene beregner jeg "alt" - altså forelesninger, lab, egenlesing, osv.

Skrevet (endret)

Litt meningsløst å svare på. Men jeg møtte på halvparten av forelesningene i Ex. phil. og leste bare siste uka.

Likevel fikk jeg B. I andre fag har jeg jobba mye mer, og kanskje fått C.

Edit: enda bedre eksempel på hvor liten betydning det her kan ha - fikk A i regnskap uten å ha jobba med faget utenom "skoletida".

Endret av DBM
Skrevet

Hmm, okei. Jeg har ikke studert før, og det er et par år siden jeg gikk ut fra videregående. Jeg har to 7,5 poengfag, et på 5 poeng og et på 10 poeng.

Har ikke lest så mye ennå, men skjønner at jeg burde lese litt mer strukturert nå. Så jeg satte opp en leseplan, der jeg har 17 timer hver uke utenom forelesninger og øvingstimer, lurer på om det er nok. ?

ts

Skrevet

Hmm, okei. Jeg har ikke studert før, og det er et par år siden jeg gikk ut fra videregående. Jeg har to 7,5 poengfag, et på 5 poeng og et på 10 poeng.

Har ikke lest så mye ennå, men skjønner at jeg burde lese litt mer strukturert nå. Så jeg satte opp en leseplan, der jeg har 17 timer hver uke utenom forelesninger og øvingstimer, lurer på om det er nok. ?

ts

Per fag?

Skrevet

Per fag?

Nei, til sammen. Men du mener sikkert at det ikke er nok? Det er 2 øvingstimer til hvert fag i tillegg, så til sammen 25 timer lesing.

Skrevet

En ryddig måte å gjøre det på er å forberede deg grundig til hver forelesning, gå gjennom det som står på forelesningsplana (og evnt. ting det ikke undervises i), møt opp og vær konsentrert under forelesning og renskriv notatene etterpå. Deretter setter du opp en repitisjonsplan hvor du skummer gjennom notater ect. og finleser på det du trenger mer tid på å lære/huske.

Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye å si hvor mye du leser, men hvordan du leser.

De første årene mine på universitetet så leste jeg veldig mye, men ustrukturert og på en dårlig måte og fikk gjennomsnittlige karakterer.

De tre siste semestrene fant jeg en god arbeidsrutine og fikk A'er og B'er. Mengden timer var nok den samme, men utbyttet var ganske forskjellig.

Skrevet

En ryddig måte å gjøre det på er å forberede deg grundig til hver forelesning, gå gjennom det som står på forelesningsplana (og evnt. ting det ikke undervises i), møt opp og vær konsentrert under forelesning og renskriv notatene etterpå. Deretter setter du opp en repitisjonsplan hvor du skummer gjennom notater ect. og finleser på det du trenger mer tid på å lære/huske.

Er ofte konsentrert under forelesninger, og tar ofte grundige notater, men det er sjelden jeg leser notatene etterpå og repeterer. Burde virkelig bli flinkere på det. Hva menes med renskriving av notatene?

Skrevet

Noen fag må jeg bruke 10 timer i uka på utenom forelesninger (og det garanterer jo ikke en A eller B i seg selv), andre fag leser jeg på i 2 dager før eksamen og får glatt en A. Så det kommer helt an på faget!

Skrevet

Jeg er så redd for å ikke få gode nok karakterer. Tviler på at jeg får mange A'er, men vil gjerne ha kun B'er. Fra vgs hadde jeg ca 4,5 i snitt, men da leste jeg veldig sjelden og, bare pugget før prøver. Så har ikke noen bra studieteknikk innarbeidet..

Skrevet

Er ofte konsentrert under forelesninger, og tar ofte grundige notater, men det er sjelden jeg leser notatene etterpå og repeterer. Burde virkelig bli flinkere på det. Hva menes med renskriving av notatene?

det er jo individuelt, men jeg liker å gå over de senere, kanskje skrive de ned på nytt, fjerne det jeg har skrevet dersom jeg i iveren skrev ned noe som kanskje ikke er så aktuelt, plusse på ting jeg ikke rakk å skrive ned før det blir glemt, få de ryddigere og mer oversiklige osv. :)

Skrevet

Jeg skriver under på denne.

Ved å møte forberedt til hver time, har du også oversikt over hva du ikke har forstått av tema, og kan be foreleseren om å gå dypere inn på akkurat det punktet.

Ta grundige notater, og repeter til det sitter.

Skrevet

Takk for gode tips, forresten :)

Skrevet

Jeg var en slubbert da jeg studerte, og var på stort sett på de fleste forelesningene. Gjorde de obligatoriske innleveringene, jobbet beinhardt i praksis (følte det var her jeg lærte noe), men brukte tiden min som student til stort sett å jobbe på en butikk, drikke øl med medstudentene mine og kose meg.

Jeg fikk A og B i alle fag da bokstavkarakterene kom (i tillegg til eksamenene), og før det hadde jeg aldri dårligere enn 2,2 i tallkaraterer (der 1 blank var høyeste kar.) Jeg er ikke ekstra ordinært smart, emn husker ganske godt uten å jobbe så mye for det., og mye var skippertak kvelden-før-arbeid...

SÅ som de andre skriver, variablene er mange...jeg leste en del før eksamen, men var mer aktiv på studiefronten når det var klassediskusjoner og kollokvie, det var mer gøy.

På forelesningene organiserte jeg notatene mine alltid i tankekart, jeg synes det hjalp på forståelsen, gjorde ting mer håndfast...men vi er alle forskjellig, og har ulik studieteknikk. Dersom jeg skulle studert i voksen alder ville jeg nok gjort det annerledes - og vært mer seriøs. Men GUDHJELPEMEG så mye moro det var disse årene! :)

Skrevet

Det kommer også an på hva slags fag du studerer. I noen realfag og sikkert noen andre fagfelt må man jobbe jevnt med oppgaver eller på andre måter få innarbeidet forståelse underveis hele semesteret for å henge med. Mens i noen fag holder det å lese og huske noen ganske enkle resonnementer. Første semesteret mitt da jeg begynte å studere realfag i litt voksen alder, fikk jeg ikke lærebøkene før godt uti oktober, opplevde sykdom og dødsfall i nær familie og hadde seks fag å konsentrere meg om, likevel fikk jeg 5 A-er og én B. Men da var det små, ganske grunnleggende fag jeg er veldig interessert i. Forrige semester hadde jeg to 15-poengsfag+10 ekstra studiepoeng, i det ene brukte jeg sikkert 10-20 timer pr uke i tillegg til 8 timer forelesning og lab bare på rapportskriving, rakk ikke å lese gjennom pensum før siste uka før eksamen. Fikk A, men det var slitsomt!

Forøvrig er det ikke helt slik at A "bare" er noe en kan lese seg fram til - selv om det er en god del unntak fra den regelen -, en bør komme dithen faglig at en har god oversikt, kan trekke paralleller til relevante poeng tildels utenfor pensum, dra sammenhenger og røde tråder gjennom hele pensum og (etter hvert) uttrykke seg presis og akademisk, mestre formelle krav i artikler o.a. man skriver og ofte også beholde roen og konsentrasjonen på muntlig eksamen... Jeg får ganske mange A-er, men har inntrykk av at mange av de som får fler B-er er omtrent like flinke og har omtrent samme forståelse som meg (og jeg føler meg på ingen måte flinkere når jeg samarbeider med B-studenter), men kanskje ikke uttrykker seg like godt eller til en viss grad ikke tenker tilstrekkelig "kreativt"; at skillet mellom A og B ligger i diskusjonskapitlet i en oppgave, ikke i faktakunnskapen man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...