Gå til innhold

Hva er normalt å betale for å bo hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest Etterlatt
Skrevet

Jeg bor midlertidig hjemme og har nettopp fått meg fast jobb igjen og har frem til nå betalt 2500kr/mnd for å bidra, noe jeg syntes er helt ok. Jeg har fortsatt ikke fått en ordentlig lønning og er derfor litt på etterskudd med økonomien og div. Nå har plutselig foreldrene mine funnet ut at jeg må betale 5000kr fordi dem gidder ikke "forsørge" meg lengre.

Jeg betaler ALT selv bortsett fra mat (Også shampoo og slike ting)og jeg spiser kun en skive brød til frokost også middag hjemme. Lunch spiser jeg på jobb.

Jeg har ett lite rom hvor det kun er plass til seng og en kommode, ingen tv eller liknende og jeg får heller ikke lov til å se på dems tv med mindre de er borte. De mener også plutselig at jeg skylder 7500 i husleie fordi jeg "bare" har betalt 2500 frem til nå. Siden jeg ikke hadde råd til å betale 7500 vil de nå at jeg skal flytte på dagen. Retteresagt nå klokka ni på kvelden.

Jeg er fult klar over at jeg bør komme meg ut herfra så fort som mulig, noe som er ekstremt vanskelig når de tar alt jeg har av penger. De mener også at det er viktigere å betale dem enn å betale regninger og slike ting..

Eneste jeg lurer på her er hvor mye dere syntes er greit å betale for å bo hjemme? Jeg syntes det er helt i orden med 2500, evt mer dersom foreldrene sparer for meg noe de ikke gjør. De har gitt klart utrykk for at de må ha såpass betalt fordi dem trenger pengene til deposistum når de skal flytte.

Bare meg som syntes 5000kr i mnd er mye for å bo på ett lite kott??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg ut no!!! Hehe, fikk litt sjokk, jeg hadde no ivertfall funnet meg noe annet.

Du får nok bedre svar fra andre ;)

Skrevet

helt enig egentlig, hvis foreldrene dine maser om å få 5000 kr hver mnd for at du skal bo på rommet ditt hjemme og dem vet at du ikke har alt for mye penger så syntes jeg at su skal sette deg ned med dem og snakke om det. For 5000 kr mnd kan du får en relativt grei leilighet / hybel flere steder. Personlig synest jeg også at 2500 er vel stivt hvis du betaler for alt du bruker selv og spiser lite hjemme. Er litt rart at dem skal presse penger fra barnet sitt for å betale for depositumet sitt synest nå jeg x)

Det med at du skylder dem penger er bare nonsens hvis avtalen deres var 2500,- /mnd.

Råder deg til å flytte ut så raskt som mulig, er herlig å slippe maset til foreldre :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes 5000 i måneden er mye. Matutgifter for en voksen kvinne er på ca. 2000, men du spiser tydeligvis ikke for så mye.

Jeg tror foreldrene dine ønsker at du skal få ditt eget sted å bo. Ta hintet.

• Liker 2
Skrevet

Syns det skulle bare mangle at du ikke betaler for deg! Handler ikke om hvor mange skiver du spiser, eller at du kjøper din egen sjampo. Høres ut som du syns skikkelig synd på deg selv. Du høres ut som en lat syter og snylter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og min samboer bodde hos mine foreldre når jeg studerte, han (som var i full jobb) betalte 2000 kr i mnd, jeg betalte ingenting. Nå som vi skal bo hjemme i et halvt år (grunnet flytting mellom to forskjellige hus) så betaler begge 3000 og vi har fast jobb begge to (men vi må samtidig spare 150 000 denne perioden.

Skrevet

oi...trodde foreldre krevde sånn bare for å forbrede barna på det å være selvstendig og for å få en økonomisk sans før de ska ut i den store verden alene.

Har du noen venner, besteforeldre el. i nærheten som du kan reise til ikveld?

5000 er ekstremt mye å betale sine egne foreldre.

• Liker 1
Skrevet

broren min betaler 1000kr.. det holder til vanlig mat. foreldrene dine er bare gjerrig. kom deg ut :) vis dem hva du kan få for 5000kr

• Liker 2
Skrevet

Jeg betaler mindre enn 5000 kroner i måneden for en leilighet med to soverom som jeg eier (sammen med kjæresten).

Hadde ikke betalt 5000 kr/mnd for å bo hjemme hos foreldrene mine.

Skrevet

Min sønn bor hjemme og betaler maten selv, ca 2000 pr mnd.

Synes du bør finne deg en egen leilighet.

Skrevet

Hvor gammel er du?

For meg virker det som om foreldrene dine er drittlei av å ha et voksent barn boende hjemme, rett og slett. Og det er vel ganske naturlig.

• Liker 3
Skrevet

Hva som er normalt å betale hjemme vet jeg ikke, men jeg tenker at det er flere faktorer inne i bildet.

- Hvor gammel er du? En 18-åring som nettopp er ferdig med videregående vil nok vanligvis slippe lettere unna enn en 25-åring som strengt tatt burde vært selvgående for flere år siden.

- Hvor lenge har du bodd hjemme etter videregående? Jeg ville vært mye strengere mot et voksent barn som lar tida trekke ut og "aldri" viser tegn til å komme seg ut av redet, enn en som bare såvidt har vært hjemom et par måneder mellom jobber.

- Hvordan er økonomien til foreldrene dine? Har de god råd bør de nøye seg med mindre, men hvis de sliter med å få hjulene til å gå rundt så bør man kunne forvente at voksne barn som bor hjemme bidrar med mer.

Generelt sett tenker jeg at 2500 er en helt ok sum å betale for å bo hjemme, mens 5000 er mye. Men så kan jo synet på det endres i forhold til ting jeg har nevnt ovenfor.

Jeg kan for såvidt støtte foreldrene dine i å kreve 5000 i husleie dersom de ser for seg at det er eneste måten å tvinge deg til å stå på egne bein. Men å kreve etterbetalt blir veldig feil. En avtale er en avtale, så de kan ikke kreve at du skal betale for den tida du har bodd der allerede utover det dere har blitt enige om at du skal betale.

Skaff deg et eget sted å bo snarest.

• Liker 2
Skrevet

broren min betaler 1000kr.. det holder til vanlig mat. foreldrene dine er bare gjerrig. kom deg ut :) vis dem hva du kan få for 5000kr

Med mindre broren din er to år gammel eller ekstremt småspist, så dekker ikke en tusenlapp maten han spiser. En tenåringsgutt eller voksen mann spiser for 2500 kr/mnd...

• Liker 2
Skrevet

Syns det er bare rimelig at voksne barn med inntekt betaler for seg hjemme.

Nå er 5 000 ganske mye penger syns jeg, men det kommer jo an på hva som er inkludert av mat, strøm, internett, telefon, låne bil, osv....

Har foreldrene økonomiske problemer? Det kan også være en årsak.

Hvor gammel du er spiller også en rolle. Er du langt oppi tyveårene og oppover, så kan dette være et hint om at de syns du kan forlate redet snart......

Hva hjelper du til med? Om du kommer til middag på bordet, nystrøkne klær, slipper husarbeidet, så spiser det fort opp de 5000.

Du har betalt 2500 hittil og hvis moren din har vasket og stelt for deg, så er 2500 lite.......

• Liker 1
Skrevet

Jeg betalte ikke for å bo hjemme etter jeg begynte å jobbe fordi

- Jeg skulle flytte etter 3 mnd, ventet bare på at kjæresten skulle bli ferdig i millitæret.

- Jeg var lærling og tjente minimalt.

Skrevet

Jeg bor gratis i en av etasjene til foreldrene mine så lenge jeg studerer. :) De kjøper også mat til meg (vi har felles mat, de kjøper mat til seg selv, men som jeg kan spise så mye jeg vil av).

Eneste jeg betaler selv er klær, sminke osv. :)

Skrevet

Mine foreldre ville ikke at jeg skulle betale den tiden jeg bodde hjemme (3-4 måneder. Flytter ganske snart ut.), men jeg betalte uansett 2000-2800 i måneden som symbolsk sum. Jeg er små spist og tilbringer tre dager i uken (noen ganger flere.) hos samboeren min.

• Liker 1
Skrevet

Det er deira måte å fortelje at dei ikkje vil ha deg, vaksne personen, buande i barndomsheimen lenger. På tide å bli riktig vaksen og flytte ut no.

Skrevet

Syns det skulle bare mangle at du ikke betaler for deg! Handler ikke om hvor mange skiver du spiser, eller at du kjøper din egen sjampo. Høres ut som du syns skikkelig synd på deg selv. Du høres ut som en lat syter og snylter.

Du syntes det er normalt å betale 5000 kr for å bå på ett kott hos foreldrene sine? :lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...