Gå til innhold

Hund som bjeffer i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår gneldrer HELT SYKT i bilen, eller når vi kjører går det helt greit og han koser seg, men når vi stopper/går ut av bilen/parkerer/rygger klikker det FULLSTENDIG for karen!?

Noen som vet hva vi kan gjøre?

Har prøvd å gi han snop og rose han når han ikke bjeffer, bruke klikker når han ikke bjeffer, si nei når han bjeffer og rose med en gang han stopper, avlede han, men ikke sjans i helvete...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg eit pledd over buret.

Skrevet

stressa pga kjøretur.Enkelte hunder får forventninger til turen,om det er fordi den liker plassen en skal til/eller menneske,parken osv

andre blir terrorister i bil.Deres eneste måte å reagere på er nettopp bjeff bjeff bjeff BJEFF!!

Stresser seg selv opp mao. Den forventer biltur og blir stressa når du stopper.

Du kan prøve forsiktig tilvenning.Dvs. avlær hunden i å tro at vi skal på lang kjøretur. Åpne bilen, og se hva hunden gjør.Stresser den?

Gira opp?

Tren slik at hunden aldri vet når du drar på tur

Åpne bilen og lukk igjen- gå hjem

Urytmisk og ulogisk slik at vovva ikke vet hva som skjer

Så åpne,bikkja inn i bur-så ut igjen.

Til hunden forholder seg rolig etter at du har satt den i bilen (og deg selv) Så sitter du der i bare en liten stund,før du pakker ihop og tar med bikkja hjem.

Nesten på samme måte en trener ringeklokkedilla eller separasjonsangst (lett varianten)

Skrevet

AB: Har prøvd det også. Blir bare mer rabiat da siden han ikke liker mørke :P

Kårky: Når vi åpner døren hopper han inn i bilen og setter/legger seg. Han vil gjerne kjøre, men han klikker når vi skal parkere/rygge/stoppe/gå ut av bilen? Vi har mange ganger gjort det tilfeldig, at vi har gått på plutselige kjøreturer eller gått til bilen også heller bestemt oss for å gå f.eks. og han blir nesten mer stresset da :P

Gjest frøken am
Skrevet

Du må blokkere det.

Sett noe på Cesar Millan?

Du må ikke la det være OK, dere må holde ut og holde ut og ikke gå fra bilen før bikkja er rolig og underdanig - du skal ha kontrollen.

Det er fullt mulig å få hunden til å tåle dette, men grunnen til at han klikker er fordi det ikke er noen der som klarer å blokkere den tankegangen hans. Og da blir han sittende fast i den.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

frk. am: hvor lurt er det å bruke "Milan-metoder" i bilen? Kan ikke da hunden forbinde bilen med kontroll og noe negativt?

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Haha nei.

Vi gjør dette med våre bikkjer og de er de roligste og tryggeste bikkjene jeg kjenner.

Det er ikke noe som heter "Millan" metoden. Dette er en måte å være på, som alle egentlig burde gjøre når de har bikkjer.

Det er bare snakk om å gjøre hunden trygg og vite hvem som er sjef. Vet den hvor plassen sin er, blir den jo ikke usikker.

Vi har med hunden vår på ABSOLUTT alt, og den går fot uten bånd overalt, ligger med hodet ned når vi sier det. Det er 0 problem med bikkja.

Vi er sjefer og det vet hunden. Da er den trygg.

I hundens naturlige habitat er det jo ÉN leder. Og de flokkene som ikke er styrt av mennesker fungerer jo som de skal.

Altså må mennesket være sjef og bestemme hvilken tilstand hunden skal være i. Da har hunden det bra.

Fordi det samme ville flokk lederen gjort.

Edit: Det er vanskelig å forklare og enda vanskeligere å få hjelp med over nettet, ettersom det er ikke snakk om å GJØRE, men å være - måten man er på.

Man kan si nei til hunden hundre ganger, men det hjelper ikke hvis man egentlig kjenner ja inni seg.

Endret av frøken am
Skrevet (endret)

Mye svada der frøken am; hva er det konkret du foretar deg når hunden bjeffer i bilen når den skjønner at man har tenkt å stoppe? Venter med å gå ut til den er stille? (eller si "SSSHHHHHHH" kanskje :jepp: ) I såfall har jo ikke det noe med Milan å gjøre.

Jeg ville for det første ikke gått fra hunden alene i bilen før den slutter å forbinde kjøretur med å bli forlatt etter at dere har parkert. Vent til hunden er stille, og ta den ut. Jeg ville også tatt noen småturer der dere ender opp hjemme igjen, så hunden ser at det ikke nødvendigvis skjer noe kjempespennende bare fordi dere skal ut og kjøre. Etter hvert som hunden er stille når du parkerer kan du gå fra den en liten stund. Men jeg ville ikke hatt med hunden i bil for å gå fra den før bjeffemønsteret er brutt og forventningene har endret seg.

Endret av la Flaca
Gjest frøken am
Skrevet

Jaja, svada er det IKKE. For det fungerer som hakka møkk.

Lykke til til dere andre.

Skrevet

Jaja, svada er det IKKE. For det fungerer som hakka møkk.

Lykke til til dere andre.

Hva er "det" da? Mulig jeg har gått glipp av et innlegg av deg, for jeg ser ikke at du har beskrevet hva konkret det er du ville gjort??

Gjest frøken am
Skrevet

Nei, jeg synes det er litt vanskelig å forklare hva jeg GJØR.

Det er ikke så mye gjøring, mer måten vi er på med bikkja.

Jeg ER sjef og utstråler den energien.

Da må jeg ta meg litt tid for å klare å beskrive hva vi fysisk gjør, ettersom det ikke er det det går på hos oss...

Beklager hvis dette ikke er godt nok for deg.

Skrevet

Nei, jeg synes det er litt vanskelig å forklare hva jeg GJØR.

Det er ikke så mye gjøring, mer måten vi er på med bikkja.

Jeg ER sjef og utstråler den energien.

Da må jeg ta meg litt tid for å klare å beskrive hva vi fysisk gjør, ettersom det ikke er det det går på hos oss...

Beklager hvis dette ikke er godt nok for deg.

Ja, dette var jo matnyttig.

Jeg har ikke dette problemet med mine hunder, men håper jo at ts her får hjelp med bjeffemonsteret. Derfor prøvde jeg å få litt mer klarhet i svaret ditt, noe jeg ikke var heldig med.

Det er dessverre ikke nødvendigvis nok å gå først ut av døra og være mentalt sjef i hodet sitt. Hunder er forskjellige! Om hunden er en ener i lydighet og ydmyk som få, så kan den fortsatt forbinde bilkjøring med høye forventninger og separatsjonsangst. Da jobber man ut fra det.

Gjest frøken am
Skrevet

Ja, dette var jo matnyttig.

Jeg har ikke dette problemet med mine hunder, men håper jo at ts her får hjelp med bjeffemonsteret. Derfor prøvde jeg å få litt mer klarhet i svaret ditt, noe jeg ikke var heldig med.

Det er dessverre ikke nødvendigvis nok å gå først ut av døra og være mentalt sjef i hodet sitt. Hunder er forskjellige! Om hunden er en ener i lydighet og ydmyk som få, så kan den fortsatt forbinde bilkjøring med høye forventninger og separatsjonsangst. Da jobber man ut fra det.

Det funker hos oss. Og for noen venner vi har som også har bikkje.

Det funker til og med på bikkjer jeg ikke kjenner.

Skrevet

Det funker hos oss. Og for noen venner vi har som også har bikkje.

Det funker til og med på bikkjer jeg ikke kjenner.

Ja, vi kan slå fast at veldig mange hunder IKKE bjeffer i bilen, de fleste faktisk. Hvordan det faktum hjelper ts, og hva det har med Milan å gjøre vet ikke jeg.

• Liker 3
Skrevet

Denne diskusjonen deres ble jeg ikke mye klokere av.

Mulig jeg er forferdelig dårlig til å forklare meg, men vi går utrolig sjeldent fra han og da stoppet han når han ser at vi vender ryggen til, problemet er liksom at han bjeffer så helt sinnsykt når vi skal stoppe på rødt lys, parkere i garasjen (tar tid siden det er trangt og i tilegg vanskelig når han overdøver alt), rygge inn på parkeringer osv? Skal vi bare sitte i bilen til han slutter å bjeffe? Da kan vi jo like godt la han vær hjemme, for vi har sittet i over 30 min i bilen med han enkelte ganger og han stopper ikke på den tiden så da tar det jo en god stund hvis man skal noe. 30 min ekstra til alt...

Skrevet

det virkelig hører ut som forventnings-stress .Det må trenes og trenes på. Hunden blir utålmodig når dere står stille,bjeffer for å få dere til å starte bilen.

Det blir en form for belønning når han bjeffer = dere starter bilen.Derfor skal dere IKKE starte når han bjeffer. Dette må trenes opp-helst et sted uten trafikklys. (av helt klare grunner)

• Liker 1
Skrevet

det virkelig hører ut som forventnings-stress .Det må trenes og trenes på. Hunden blir utålmodig når dere står stille,bjeffer for å få dere til å starte bilen.

Det blir en form for belønning når han bjeffer = dere starter bilen.Derfor skal dere IKKE starte når han bjeffer. Dette må trenes opp-helst et sted uten trafikklys. (av helt klare grunner)

Ja, men hvorfor bjeffer han da når bilen stopper og vi går ut for å gå hjem? Han kjenner seg jo igjen i garasjen? :P

Skrevet

Vet du hva, det der høres merkelig ut for meg også. Et slags forventningsstress er det, men oppskriften på hvordan dere blir kvitt det står ikke klart for meg nå.

Har du vært innom canis før? www.canis.no. Enormt mange lyse hoder der, som har vært borti det aller meste av skrudde hundefakter. Ville absolutt laget en tråd der. Og lykke til! :klemmer:

Skrevet

Ja, har faktisk gjort det igår :-)

Tenkte kanskje å ta kontakt med en kursholder eller noe derfra og bare se om de har noe forslag ettersom det vil jo bli et problem på rødt lys for vi kan jo ikke trene det vekk på EN gang og hvis vi da må ut og kjøre og det blir rødt lys er jo alt glemt. og siden hovedproblemet er når vi parkerer ser jeg bare ikke løsningen i det hele tatt selv heller. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...