Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er kanskje mange slike tråder, men jeg spør likevel:

Det er 15 dager siden samleie, eggløsning omtrent samtidig. Ikke fått mensen.

Tok en CB i morges, og fikk et kryss, hvor den ene streken var tynnere og svakere enn den andre - men det var i alle fall et kryss der.

Kjøpte en CB digital, og tok den nå i ettermiddag. Den viste "ikke gravid".

Bør testene tas på morgenurin på dette tidspunktet? Jeg trodde at CB digital var superfølsom.

Noen erfaringer med testing? Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen får ikke positivt svar før langt over ikm.

Selv fikk jeg en positiv cb og en negativ qr da jeg var gravid- på samme dag.

Ville rett og slett bare testet igjen i morgen tidlig- før urinen ble 'fortynnet':) Lykke til !

Skrevet (endret)

99% av de som er gravide tester positivt 14 dager etter eggløsning.

En test er i teorien aldri falsk positiv, men CB+ er beryktet for litt kluss, særlig når streken er tynn. Men en positiv test på morgenen og en negativ senere skyldes nok en av to ting 1) testen du brukte på morgenen er mer sensibel 2) urinen på ettermiddagen var for utvannet. En ny test i morgen vil gi deg riktig svar, lykke til ;)

Endret av Atheene
Skrevet

Takk for svar dere :)

Skrevet

CB er kjent for sine skyggestreker, så er ikke sikkert første var positiv. Se bilder her: http://www.pernille.info/skygge_cb.htm

og les dette: "7. Hva er en skyggestrek?

En skyggestrek er en "usynlig spøkelsesstrek" der hvor den positive streken skulle ha vært. Disse er vanligvis grå eller fargeløse, eller ser ut som en "bulk" i testen.

Alle tester har to striper med reagensmiddel i testvinduet. En av disse stripene vil alltid farges når den blir våt (kontrollstreken). Den andre vil farges KUN hvis den utsettes for fukt som inneholder hGC. Disse reagensmiddelstripene er IKKE usynlige. De er vanskelige å se, men de er der. Når teststripen utsettes for fukt blir den enda enklere å se siden fukten får lyset til å reflekteres annerledes. Når man da myser på testen i godt lys så vil man nesten alltid se "noe" der. "Resultatet" teller imidlertid ikke så lenge det ikke er tydelig rosa- eller blåfarget. Dersom man ikke kan se hvilken farge det er eller hvis det er for svakt, så skal det tolkes som negativt. Ofte kommer ikke skyggestrekene før etter at tidsfristen har gått ut. Husk dog at selv om alle tester er disponerte til å få skyggestreker, så er det ikke alle som får det. Er du i tvil, så vent et par dager og test på nytt."

CB digital er ikke "superfølsom", den har en sensitivitet på 25, de mest følsomme har på 10....

Skrevet

CB digital er ikke "superfølsom", den har en sensitivitet på 25, de mest følsomme har på 10....

25 er egenlig veldig følsom. Legekontorene bruker tester med sensitivitet på 80 for å slippe "falskt" positive tester som følge av kjemiske graviditeter. Sensitivitet på 10 får du ikke kjøpt i Norge, heller ikke billigstrips du kjøper på nett har så lav sensitivitet, de slår ut på 20. Tester med sensitivitet 10 vil kunne slå ut uten at man er gravid da normalnivå av HCG i kroppen er 4-6.

Skrevet

25 er egenlig veldig følsom. Legekontorene bruker tester med sensitivitet på 80 for å slippe "falskt" positive tester som følge av kjemiske graviditeter. Sensitivitet på 10 får du ikke kjøpt i Norge, heller ikke billigstrips du kjøper på nett har så lav sensitivitet, de slår ut på 20. Tester med sensitivitet 10 vil kunne slå ut uten at man er gravid da normalnivå av HCG i kroppen er 4-6.

http://www.pernille.info/testsensitivitet.htm

Skrevet

Som jeg sier over, og som du ser av denne oversikten og beskrivelsen på pernille sine sider, er sensitivitet på 25 veldig sensitivt. Tester på 10 har jeg ikke sett til salgs i Norge, i alle fall ikke hos et seriøst apotek, men jeg vet at mange kjøper de på nett. Man bør som jeg beskriver over unngå dette, da de ofte gir falskt positive tester. Sensitivitet på 10 vil si at den minst sensitive testen i pakken er 10, og at sensitiviteten på en enkelttest kan være så lav som 5-6, som er nivåer man kan ha i kroppen uten å være gravid. Så jeg mener fortsatt at det å vise til tester med sensitivitet på 25 som lite sensitive blir veldig feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...