Gå til innhold

Arv, giftermål osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har en del sykdommer og nå også fått kreft. Hun er samboer med en fyr som hun har vært sammen med i ca 3 år og de har betalt 50%/50% for det huset de bor i sammen. Nå har de vært hos advokat og hørt litt, bare i tilfelle liksom.

Jeg har nå fått spørsmål om jeg:

1) Syns det er greit at de gifter seg og skriver en avtale på at han bor i huset frem til han får råd (altså arv, foreldrene hans er gamle og han har et firma som kan selges) til å kjøpe de 50% hennes og gi meg min arv (1 mill ca) med tidsgrense på 10 år.

2) At de skal forbli samboere og jeg får 1,1 mill på en gang mens han må flytte ut av huset og står igjen med ingenting.

Ettersom hun mest sannsynlig ikke blir så gammel uavhengig av kreft så vil jeg ved nr 2 få 1,1 mill i ung alder (er 18 nå).

Personlig tenker jeg at det kanskje er best med nr 1 for de har allerede snakket om lenge å gifte seg siden ingen av de er gift og de har vært forelsket i ca 13 år tilsammen. De har det veldig fint og på de rette grunnlagene syns jeg det er supert hvis hun opplever å bli gift. Jeg tror også det er bedre for min del om jeg heller får 100.000 i ung alder enn at jeg får 1,1 million og klarer å søle den vekk eller ta feile valg med den f.eks. Det er kanskje bedre å ha senere til evt. bolig/barn eller lignende.

Om jeg havner i økonomiske problemer har jeg en far med god råd (han er gammel og har problemer med hjertet, så er ikke nødvendigvis LENGE til han ebber ut heller) som kan hjelpe og hvis jeg gir samboeren hennes denne sjansen tenker jeg at han ikke kan nøle på å hjelpe til dersom noe blir et problem for meg pga denne avtalen?

Hva tenker dere? Jeg kan ikke så mye om disse tingene, så er kanskje greit å få noen nøytrale synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...