Gå til innhold

Fosterhjem og AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann dere :)

Jeg og min kjære har lenge vurdert å bli fosterforeldre. Jeg er syk og går på AAP, min kjære er 100% frisk og er i full jobb.

Jeg var på møte med NAV i dag anngående AAP, og jeg nevnte at vi hadde lyst å bli fosterforeldre. Legen min mente det var et supert alternativ, da sykdommen min ikke står til hinder for å ta vare på et barn. Men så sa saksbehandleren min at det blir sett på som arbeidsinntekt og derfor vil jeg få trekk i stønaden min.. Er det virkelig sant?

Kan man ikke sette samboeren min som den som mottar arbeidsgodtgjørelsen for å være fosterforeldre, slik jeg kan beholde mine arbeidsavklaringspenger? Jeg mener, man må jo sette opp en av oss som den som får pengene, de deler de jo ikke på to og gir de til hver av oss? Nå skal det sies at jeg ikke engang visste det var noe som hette arbeidsgodtgjørelse for å være fosterhjem, før jeg var på møte i dag.

Noen med erfaringer eller råd? Noen som jobber innen fosterhjem som kan svare på hvordan og hvem det er normalt å sette arbeidsgodtgjørelsen på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke engang visste at det var noe som hette arbeidsgodtgjørelse før møtet burde det da ikke være noe problem om du får trekk i stønaden.

At det blir sett på som arbeidsinntekt og at du får trekk i stønaden er jo faktisk ganske logisk når du tenker etter. Det er jo jobb, og man får ikke BÅDE jobb og trygd.

Skrevet

Herlighet, jeg vet da det.

Men vi er da vitterlig TO personer som skal bli fosterforeldre.

Hva tilsier at det må stå på meg? Hvorfor ikke samboeren min? Han er da like mye fosterfar som jeg blir fostermor.

Hadde satt pris på svar fra noen som faktisk kan svare på spørsmålet, og ikke bare tro jeg er ute etter mer penger.. Det handler faktisk om vi har god nok økonomi til å gi et eventuelt fosterbarn det livet det fortjener, og da må vi faktisk vite det.

• Liker 1
Skrevet

Det handler faktisk om vi har god nok økonomi til å gi et eventuelt fosterbarn det livet det fortjener, og da må vi faktisk vite det.

Jeg forstår det, men dette spørsmålet hadde dere vel allerede tatt stilling til før dere hørte om arbeidsgodtgjørelse. Da kan ikke jeg se at det skal gjøre noen forskjell om du får trekk eller ikke.

Skrevet

Tror du bær rette deg etter det NAV opplyser om. Hva er forskjellen på å motta lønn som fostermor og AAP? Vil du egentlig tape på det?

Skrevet

Den av dere som går hjemme/reduserer stillingen skal ha godtgjørelsen.

• Liker 2
Skrevet

Det er snakk om ordinært fosterhjem, altså et fosterhjem der ingen går hjemme eller trenger redusere arbeidstid.

Skrevet

Det vil så og si alltid være snakk om redusert arbeidstid den første perioden.

Skrevet

Svar fra en som har vært i en tilsvarende situasjon:

Min mann gikk på AAP, jeg var den som fikk utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse inn på min konto. Hans utbetalinger ble ikke berørt.

Men husk da at det er han som må være hjemme med barnet den første tilvenningsperioden (han har rett på permisjon fra jobb, tilsvarende fødselspermisjon).

Arbeidsgodtgjørelsen er uansett veldig liten (rundt 5-6000 kr sist jeg sjekket) og etter skatt er det ikke stort igjen av den delen. Utgiftsdekningen er ikke skattepliktig og skal IKKE virke inn på verken AAP eller annet, det er penger som skal gå direkte til "drift" av barnet (klær, fritid, transport, mat osv).

• Liker 1
Skrevet

Svar fra en som har vært i en tilsvarende situasjon:

Min mann gikk på AAP, jeg var den som fikk utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse inn på min konto. Hans utbetalinger ble ikke berørt.

Men husk da at det er han som må være hjemme med barnet den første tilvenningsperioden (han har rett på permisjon fra jobb, tilsvarende fødselspermisjon).

Arbeidsgodtgjørelsen er uansett veldig liten (rundt 5-6000 kr sist jeg sjekket) og etter skatt er det ikke stort igjen av den delen. Utgiftsdekningen er ikke skattepliktig og skal IKKE virke inn på verken AAP eller annet, det er penger som skal gå direkte til "drift" av barnet (klær, fritid, transport, mat osv).

Takk for svar. Det var noe ala det jeg tenkte også.

Skrevet

Fosterfamilier kan tjene millioner

Den normale godtgjørelsen er ifølge Lysbakken fra litt over 300.000 kroner til litt over 400.000 kroner.

– I de statlige fosterhjemmene krever vi også at den ene av foreldrene skal gjøre dette som en heltidsjobb, så det er absolutt ikke lukerativt.

Skrevet

Her siterer du ting du ikke har forstått. Det du skriver om er statlige forsterkede fosterhjem. Det vil si at fosterforeldrene skal være ekstra skikket for oppgaven, og de får gjerne fosterbarn med ekstra utfordringer som gjør at ene eller begge fosterforeldrene må gi opp sin vanlige jobb for å være hjemme på heltid for å kunne følge opp barnet 24/7. Da får man en arbeidsgodtgjørelse som enten er på et sted mellom 300-400.000 kr i året eller man får det som man hadde i lønn i sin vanlige jobb.

I artikkelen du linker til er det et eksempel med en familie som fikk 1,6 millioner, men jeg vil anta at det var en ekstremsituasjon der dette tross alt var den beste og billigste løsningen (å ha fire barn på institusjon er dyrere, å splitte opp søsken er ikke ønskelig, og hvor mange egnede familier står i kø for å ta imot fire fosterbarn som trenger ekstra oppfølging?). Det er imidlertid IKKE vanlig at man får slike summer.

I vanlige kommunale fosterhjem er arbeidsgodtgjørelsen på 5-6000 kr pr mnd, pluss utgiftsdekning på rundt det samme.

Det er lurt å gjøre litt mer research før man kommer med lettvinte "svar" slik du gjør her.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...