AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Har bare lyst til å gråte... Er helt utmattet, føler meg psykisk utslitt uten å ha gjort noen ting. Har kastet vekk 2 år etter VGS fordi jeg ikke hadde anelse på hva jeg skulle gjøre, på å ikke gjøre noe. Ikke reist, ikke gått på skole, ikke tatt opp fag, har hatt en liten jobb. En drittjobb i en butikk hvor jeg hatet klærne. Satt foten ned i år og søkte på noen skoler. Bare søkte for å søke..for jeg vet ikke hva jeg vil. Jeg vil jobbe med dyr, men veterinær blir for hardt for meg. Jeg kom inn på sykepleie, og jeg begynte der. Har gått der nå i ca 1 måned, og jeg har ikke lyst til å bli sykepleier. Jeg trives utrolig godt på skolen jeg har begynt på generelt, og har blitt kjent med masse hyggelig mennesker, men jeg vil ikke bli sykepleier. Jeg har ikke kjøpt bøker, har ikke lest noen ting, motivasjonen er på bånn. Jeg vet jeg er nødt til å slutte... Men jeg utsetter det, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg offisielt har sluttet. Hva skal jeg si til samboeren min, mamma, pappa? Alle er så stolt for at jeg enedelig gjør noe bra, endelig har begynt å studere! Jeg klarer ikke holde tårene tilbake, og føler meg deprimert om dagene. Og hvis jeg slutter.... da er det på'n igjen med å skrive jobbsøknader til drittbutikker hvor lønnen er 120 og gir meg 0... Hva skal jeg gjøre.. Er det noen man kan snakke med som kan hjelpe meg?
Knirke Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Så, så... To år er ingenting! Hva med å ta et år der du gjør noe virkelig spennende. Feks jobbe på en ranch i USA eller Australia? Eller hva med et år på folkehøyskole med noe dyrerelatert? Jeg hadde uansett prøvd å gå opp til eksamen i de fagene du allerede har begynt på. Det er alltids noe du kan sette på CV'en. Kanskje du får lyst til å jobbe som ambulansepersonell eller i sanitet senere.
ninguna Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Jeg har det HELT likt som deg. Det gir en så ekkel følelse i kroppen å ikke helt vite hva man vil... Jeg vil anbefale deg å reise litt vekk, bare deg, og tenke gjennom fremtiden din. Prøve å finne ut hvilket interessefelt du har, hva du vil drive med resten av livet ditt. Hvis dyr er noe du brenner for å jobbe med, så kan du kanskje søke om å få jobbe i dyrebutikk? Besøk også en studieveileder, som kan komme med forslag til studier som innbefatter dyr.. dyrepleier er allerede nevnt, det er et godt forslag! Lykke til, dette går nok bra Jeg er i samme situasjon selv, og jeg har funnet ut at det å jobbe med noe som jeg ikke kommer til å trives med, det blir bare for dumt. Og det bør familien og kjæresten din ha forståelse for.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 TS her. Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare! Hva skulle man gjort uten dere på her på KG! Føler meg med en gang litt bedre når noen kommer med oppmuntrende ord til meg, og sier til meg at det ikke er SÅ farlig.. og at det tross alt bare er 2 år jeg har "kastet bort" (snart 3....) Når jeg prøvde å lufte til kjæresten min at jeg tenkte på å slutte, så ble han nesten sur og svarte bare oppgitt "javel". Og han sa at han var lei av at jeg aldri fant ut av noe, og bare surret bort år etter år på å ikke gjøre noe. Det var da jeg måtte skrive til dere. Jeg tror jeg må ta meg en tur til studieveileder også. Har veldig lyst til å jobbe med dyr. Men kan man leve av en lønn som dyrepleier? Så på nettet at man tjente under 300 000 i året.
Ethereal Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Helt ærlig: du må skjerpe deg. Du kommer ALDRI til å finne ut hva du vil hvis du ikke engang prøver, gir sykepleien et forsøk eller tar et lite oppgjør med deg selv. To år i jobb etter vgs er ikke mye nei, men du oppfatter jo dette som et problem selv, og trives ikke i den jobben du tidligere har hatt. Altså er det på tide å gjøre noe med situasjonen. Det er ikke noe som kommer av seg selv, og det er ikke bestandig morsomt å studere. Når man er helt ny er det i tillegg ekstra vanskelig, fordi man trår inn i en helt ny livssituasjon som man ikke kjenner godt. Man kan derimot ikke bare gi opp selv om det er vanskelig. Det er ikke alle emner som er like morsomme, og det er mye som virker uforståelig når man er utenforstående og ser inn. Men jeg er ganske sikker på at dersom du i første omgang tar ett semester med sykepleien nå, vil du lære en god del som du kan ta med deg resten av livet. Det er forøvrig mange andre alternativer dersom du vil slutte på sykepleien og ikke ønsker jobb. Du kan dra til et annet land og jobbe som frivillig, ta nettstudier eller dra på språkkurs. Dette er bare noen eksempler. Jeg legger ved noen linker til organisasjoner som tilbyr litt forskjellige kurs. Kanskje det er noe som passer deg der. EF Språkreisebyrået Kulturakademiet Spraakreise.no Kilroy Aupair-world Projects Abroad
Knirke Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 Men kan man leve av en lønn som dyrepleier? Så på nettet at man tjente under 300 000 i året. Ja, det kan du nok. Men spørsmålet er om du får deg jobb etter studiet, siden det er flere som utdanner seg enn det er ledige jobber... Da bør du ihvertfall ha noe relevant erfaring å vise til der du har jobbet med dyr, med gode referanser. Det kan du skaffe deg igjennom å jobbe for en frivillig organisasjon en periode, evt som dyrepasser i en zoo. Jeg ville undersøkt muligheten for å reise til utlandet og jobbe med dyr først (dyrereservat, ranch, dyrehjem o.l), og evt ta dyrepleierutdanningen etterpå hvis det er noe du virkelig liker Ja, lønnen er dårlig i starten, men det er den stort sett i alle jobber
MissDreams Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Jeg vil anbefale deg å jobbe frivillig med dyr i Afrika feks. Jeg gjorde det og det er utrolig spennende. DEr får du også relevant erfaring om du vil bli dyrepleier. sjekk ut:www.x-plore.no Jeg dro igjennom de og det var utrolig bra! Kan anbefale deg å ta det prosjektet som heter noahs ark! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Tusen takk! Skal sjekke ut alle linkene deres! Men x-plore er vel veldig dyrt? Klem fra TS
Dragonfly84 Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 (endret) To år er jo ingenting!! Jeg ble ikke ferdig med VGS før jeg var 21 en gang, pga en ulykke som satte meg ut av spill i to år. Å dra til Noas ark er kjempedyrt, og mye dyrere gjennom x-plore enn å bare kontakte Harnas (som det egentlig heter) direkte. Men selv om det er kjempespennende tror jeg ikke det kommer til å gi deg noen løsning på hva du vil gjøre resten av livet. Det er hvert fall ingen vits i å forsette på sykepleierutdanninga og holde på med noe du vet du ikke vil gjøre. Vil du jobbe med dyr, så får du finne noen utdanninger som har med det å gjøre. Dyrepleier er nok ikke godt betalt, nei, men det er bedre enn å bli ulykkelig sykepleier (som forøvrig heller ikke er så kjempegodt betalt). Du må finne ut om dyr er noe du vil ha som jobb eller bare som hobby, og hva du i så fall heller kunne tenkt deg å jobbe med. Hvis lønn er viktig for deg er det nok ikke så lurt å arbeide med dyr. Endret 22. september 2011 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #11 Skrevet 22. september 2011 Hva med å bli bonde? Sau, kyr, mindre dyr.. Evt. jobbe i en dyrepark?
MissDreams Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 Tusen takk! Skal sjekke ut alle linkene deres! Men x-plore er vel veldig dyrt? Klem fra TS Du kan også bestille rett gjennom gårdene
Dragonfly84 Skrevet 26. september 2011 #14 Skrevet 26. september 2011 Sikkert det samme som jeg skrev, at det er mye billigere å bestille tur direkte fra prosjektene enn gjennom turoperatører som x-plore Som f.eks. hos harnas.org.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #15 Skrevet 26. september 2011 Aha! Tusen takk for hjelpen. Skal sjekke opp i det. Har fortsatt ikke bestemt meg angående sykepleiestudiet... TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå