Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i starten av juni sendte jeg inn søknad om stønad til barne tilsyn . Ventet få pengene 20.8 som er ut betalings dato men neida kom ikke en krone . ringte nav la fram problemet . men nei min søknad skulle ikke behanles før 5 september . ok venter og venter . Ringer nav i dag for å høre om utbetaling og etter betaling kommer i morgen . (er ut betalings dag i morgen ) neida søknad er ennå ikke behandlet . fikk beskjed om å ringe over helg igjen for å høre . de skulle purre på saks behandler . nytter ikke ha dårlig rå når det gjelder de der .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes vi nordmenn er litt utakknemlig, og holdninger som et litt nedlatende "de der" om NAV som har saksbehandlingstid synes jeg er frekt. Hvorfor baserer vi oss i så stor grad på stønader fra staten at vi tillater oss å bli sure fordi de bruker tid på å behandle en søknad?

Jeg skjønner at det er kjipt å ha dårlig råd, been there - done that. Men jeg synes vi heller skal være glade for at det finnes støtteordninger vi kan søke på enn å sutre fordi det tar litt lenger tid enn ønsket å få behandlet søknaden.

  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes vi nordmenn er litt utakknemlig, og holdninger som et litt nedlatende "de der" om NAV som har saksbehandlingstid synes jeg er frekt. Hvorfor baserer vi oss i så stor grad på stønader fra staten at vi tillater oss å bli sure fordi de bruker tid på å behandle en søknad?

Jeg skjønner at det er kjipt å ha dårlig råd, been there - done that. Men jeg synes vi heller skal være glade for at det finnes støtteordninger vi kan søke på enn å sutre fordi det tar litt lenger tid enn ønsket å få behandlet søknaden.

Selvfølgelig skal vi være glade for at det finnes støtteordninger, men vi må da kunne reagere når nav ikke gjør hva de sier de skal gjøre? Og spesialt siden kravene til oss brukere er så store. Syns egentlig en bekjent av meg sa det aller best "Nav driver ikke butikk. De vet at de som trenger å prate med dem virkelig trenger det, så de kan ta seg så lang tid de bare vil - vil de ikke snakke med deg den dagen så gjør de ikke det. De vet at du kommer tilbake."

TS: Fikk du vite når du leverte søknaden i juni at pengene ville utbetales 20.08, eller er det bare en generell utbetalningsdag for dem som har fått invilget støtte?

  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes vi nordmenn er litt utakknemlig, og holdninger som et litt nedlatende "de der" om NAV som har saksbehandlingstid synes jeg er frekt. Hvorfor baserer vi oss i så stor grad på stønader fra staten at vi tillater oss å bli sure fordi de bruker tid på å behandle en søknad?

Jeg skjønner at det er kjipt å ha dårlig råd, been there - done that. Men jeg synes vi heller skal være glade for at det finnes støtteordninger vi kan søke på enn å sutre fordi det tar litt lenger tid enn ønsket å få behandlet søknaden.

Jeg håper du aldri aldri aldri noen sinne opplever å måtte vente på penger du har KRAV PÅ fordi en eller annen offentlig instans ikke makter å overholde norsk lovverk mht til behandlingsfrister, svarfrister etc.

Jeg håper også at du aldri opplever å måtte krype og tigge overfor en saksbehandler, som på tross av helt klare lover og regler angående behandlingstider lover - og lyger - og lover - og lyger igjen - om når søknaden din blir behandlet. Først da - hvis du noen gang kommer dit - vil du nemlig forstå hvor inn i granskauen malplassert denne kommentaren din er.

Skrevet

Det NAV driver med er dessverre livsgrunnlaget for mange. Det er ikke en bagatell at vi får problemer med å dekke våre basale behov fordi NAV ikke klarer å overholde egne regler. Det er provoserende at de i tillegg stiller VELDIG strenge krav til brukerne.

Ideelt sett burte alle enkle søknader behandles innen noen få dager, men vi vet jo at det ikke skjer. Eksempelvis tar en søknad om barnebidrag 6 måneder å behandle i Oslo, og mange andre steder etter det jeg hører. Og eventuelt mas tas ikke til etterretning før ETTER at saksbehandlingstiden har gått ut. Det burte ikke være nødvendig å mase i det hele tatt.

Jeg har ingen dokumentasjon for følgende påstand, men jeg mener å merke en viss forskjell på de som er nyutdannet og nettopp ansatt, og på de som har jobbet der i mange år. Sistnevnte har så store problemer med å lytte fordi de er så opptatt av "forsvaret" sitt.

Men egentlig burte vi kanskje rette skytset mot politikerne som i sin tid gjennomførte reformen. Det er mulig de har spart penger på dette opplegget, men det fungerer veldig dårlig for den store massen.

Skrevet

Det NAV driver med er dessverre livsgrunnlaget for mange. Det er ikke en bagatell at vi får problemer med å dekke våre basale behov fordi NAV ikke klarer å overholde egne regler. Det er provoserende at de i tillegg stiller VELDIG strenge krav til brukerne.

Ideelt sett burte alle enkle søknader behandles innen noen få dager, men vi vet jo at det ikke skjer. Eksempelvis tar en søknad om barnebidrag 6 måneder å behandle i Oslo, og mange andre steder etter det jeg hører. Og eventuelt mas tas ikke til etterretning før ETTER at saksbehandlingstiden har gått ut. Det burte ikke være nødvendig å mase i det hele tatt.

Jeg har ingen dokumentasjon for følgende påstand, men jeg mener å merke en viss forskjell på de som er nyutdannet og nettopp ansatt, og på de som har jobbet der i mange år. Sistnevnte har så store problemer med å lytte fordi de er så opptatt av "forsvaret" sitt.

Men egentlig burte vi kanskje rette skytset mot politikerne som i sin tid gjennomførte reformen. Det er mulig de har spart penger på dette opplegget, men det fungerer veldig dårlig for den store massen.

Hvordan tror du det blir hvis de ikke setter strenge krav til brukerne? ..

Skrevet

Hvordan tror du det blir hvis de ikke setter strenge krav til brukerne? ..

Jeg skrev veldig strenge krav.

Og kravene jeg sikter til er at alt må dokumenters på papir, selv om dette er tilgjengelig for dem ved at de har disse opplysningene fra før. Glemmer man å datere en søknad blir den liggende ubehandlet, istedenfor at de informerer om feilen. Missforstår man utfyllingen, forkaster man hele søknaden, og man må begynne på nytt. F.eks. ved søknad av dagpenger...

Hvordan tror DU det blir hvis de faktisk kunne yte litt service?

Skrevet

Jeg håper du aldri aldri aldri noen sinne opplever å måtte vente på penger du har KRAV PÅ fordi en eller annen offentlig instans ikke makter å overholde norsk lovverk mht til behandlingsfrister, svarfrister etc.

Jeg håper også at du aldri opplever å måtte krype og tigge overfor en saksbehandler, som på tross av helt klare lover og regler angående behandlingstider lover - og lyger - og lover - og lyger igjen - om når søknaden din blir behandlet. Først da - hvis du noen gang kommer dit - vil du nemlig forstå hvor inn i granskauen malplassert denne kommentaren din er.

Jeg HAR faktisk opplevd det du skriver. Jeg har grått hos saksbehandleren på NAV i fortvilelse. Likevel står jeg for det jeg skrev i det innlegget du siterer. Jeg mener fortsatt at vi er bortskjemte. Så ikke vær så bastant med hva jeg vil forstå eller ikke.

Rita

  • Liker 1
Skrevet

Jeg HAR faktisk opplevd det du skriver. Jeg har grått hos saksbehandleren på NAV i fortvilelse. Likevel står jeg for det jeg skrev i det innlegget du siterer. Jeg mener fortsatt at vi er bortskjemte. Så ikke vær så bastant med hva jeg vil forstå eller ikke.

Rita

Syns denne tråden ble litt rar. Hvorfor gråt du hos saksbehandler i fortvilelse hvis du mener du, eller vi, er bortskjemte?

  • Liker 1
Skrevet

Syns denne tråden ble litt rar. Hvorfor gråt du hos saksbehandler i fortvilelse hvis du mener du, eller vi, er bortskjemte?

Jeg mener ikke at vi er bortskjemte fordi vi får hjelp. Jeg mener at vi er bortskjemte hvis vi tillater oss å bli sur og nebbete mot NAV fordi det tar tid å behandle en søknad. Verden dreier seg ikke bare rundt akkurat meg. Klart det er fortvilende å ha dårlig råd og ikke ane hvordan man skal få betalt regningene sine, og jeg er glad vi lever i et land der vi har gode støtteordninger når livet går skikkelig på tverke. Men når jeg får hjelpen så er jeg takknemlig, og jeg skjønner at det tar tid å behandle søknader for det er tusenvis av brukere i kø for å få hjelp. Derfor er jeg heller ikke nedlatende mot dem som jobber på NAV.

Til sammenligning: Et barn er ikke bortskjemt fordi barnet får en is. Men barnet er bortskjemt dersom det sutrer og klager fordi isen ikke kom akkurat i det øyeblikket barnet selv ønsket.

Rita

  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke at vi er bortskjemte fordi vi får hjelp. Jeg mener at vi er bortskjemte hvis vi tillater oss å bli sur og nebbete mot NAV fordi det tar tid å behandle en søknad. Verden dreier seg ikke bare rundt akkurat meg. Klart det er fortvilende å ha dårlig råd og ikke ane hvordan man skal få betalt regningene sine, og jeg er glad vi lever i et land der vi har gode støtteordninger når livet går skikkelig på tverke. Men når jeg får hjelpen så er jeg takknemlig, og jeg skjønner at det tar tid å behandle søknader for det er tusenvis av brukere i kø for å få hjelp. Derfor er jeg heller ikke nedlatende mot dem som jobber på NAV.

Til sammenligning: Et barn er ikke bortskjemt fordi barnet får en is. Men barnet er bortskjemt dersom det sutrer og klager fordi isen ikke kom akkurat i det øyeblikket barnet selv ønsket.

Rita

Gratulerer med verdens dårligste sammenligning!

Skrevet

Det er klart vi er priveligerte i forhold til mange andre land som har en ordning som skal ivareta oss, men NAV har blitt langt mer tungrodde enn de var tidligere. Og de skjærer flere over samme kam i motsetning til tidligere hvor de hadde resurser til langt større inidividuell oppfølging. Det som har skjedd etter reformen er tilbakeskritt, og det er ikke så lett og venne seg til.

Jeg syns det er ille at det må ta 10-12 uker fra man leverer en sykemelding til man mottar pengene. Det er 3 måneder det, og det er lenge å leve på ingenting. Det er heller ikke så enkelt at man kan løpe på sosialen og få penger på flekken der heller.

Det er klart at man gjerne kan takke enkeltpersoner i NAV som faktisk gjør en innsats for å hjelpe. Men NAV som institusjon har blitt helt forferdelig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener ikke at vi er bortskjemte fordi vi får hjelp. Jeg mener at vi er bortskjemte hvis vi tillater oss å bli sur og nebbete mot NAV fordi det tar tid å behandle en søknad. Verden dreier seg ikke bare rundt akkurat meg. Klart det er fortvilende å ha dårlig råd og ikke ane hvordan man skal få betalt regningene sine, og jeg er glad vi lever i et land der vi har gode støtteordninger når livet går skikkelig på tverke. Men når jeg får hjelpen så er jeg takknemlig, og jeg skjønner at det tar tid å behandle søknader for det er tusenvis av brukere i kø for å få hjelp. Derfor er jeg heller ikke nedlatende mot dem som jobber på NAV.

Tror du skal lese startinnlegget en gang til. Du skjønner, det er ingen som har klagd på penger de har fått - men heller penger de skulle hatt for lenge siden hvis NAV hadde overholdt egne tidsfrister, forskrifter og lover - i tillegg til egne forsikringer og løfter.

Til sammenligning: Et barn er ikke bortskjemt fordi barnet får en is. Men barnet er bortskjemt dersom det sutrer og klager fordi isen ikke kom akkurat i det øyeblikket barnet selv ønsket.

Har du barn? Neste gang barnet ber om is, si at det skal få om 2 timer. Når 2 timer er gått og barnet spør igjen si at det blir nok en time. Når barnet sutrer etter nye 2 timer så kan du jo forøke argumentasjonen din over om at man skal være glad for alt man får og tenk på alle de andre som også skal ha is. Tenker du får et forståelsesfullt og fornøyd barn - som fremdeles ikke har fått is, på tross av tidligere løfter. SÅNN - nå er den tåpelige sammenligningen din i alle fall i nærheten av samme univers som det denne tråden handler om.

Skrevet

Tror du skal lese startinnlegget en gang til. Du skjønner, det er ingen som har klagd på penger de har fått - men heller penger de skulle hatt for lenge siden hvis NAV hadde overholdt egne tidsfrister, forskrifter og lover - i tillegg til egne forsikringer og løfter.

Har du barn? Neste gang barnet ber om is, si at det skal få om 2 timer. Når 2 timer er gått og barnet spør igjen si at det blir nok en time. Når barnet sutrer etter nye 2 timer så kan du jo forøke argumentasjonen din over om at man skal være glad for alt man får og tenk på alle de andre som også skal ha is. Tenker du får et forståelsesfullt og fornøyd barn - som fremdeles ikke har fått is, på tross av tidligere løfter. SÅNN - nå er den tåpelige sammenligningen din i alle fall i nærheten av samme univers som det denne tråden handler om.

Kjekt av deg å sammenligne NAV-brukere med barn som maser om is.

Synes vi skal være takknemlige for at vi har en offentlig instans som gir penger til mennesker som ikke tjener nok selv til livets opphold. Og forresten, hvorfor tror du NAV ikke makter å holde tritt med utbetalinger? Spent på svar.

Skrevet

Jeg syns det er ille at det må ta 10-12 uker fra man leverer en sykemelding til man mottar pengene. Det er 3 måneder det, og det er lenge å leve på ingenting. Det er heller ikke så enkelt at man kan løpe på sosialen og få penger på flekken der heller.

Jeg var sykmeldt i 2004, jeg, og har enda ikke fått pengene mine...

  • Liker 1
Skrevet

Tror du skal lese startinnlegget en gang til. Du skjønner, det er ingen som har klagd på penger de har fått - men heller penger de skulle hatt for lenge siden hvis NAV hadde overholdt egne tidsfrister, forskrifter og lover - i tillegg til egne forsikringer og løfter.

Har du barn? Neste gang barnet ber om is, si at det skal få om 2 timer. Når 2 timer er gått og barnet spør igjen si at det blir nok en time. Når barnet sutrer etter nye 2 timer så kan du jo forøke argumentasjonen din over om at man skal være glad for alt man får og tenk på alle de andre som også skal ha is. Tenker du får et forståelsesfullt og fornøyd barn - som fremdeles ikke har fått is, på tross av tidligere løfter. SÅNN - nå er den tåpelige sammenligningen din i alle fall i nærheten av samme univers som det denne tråden handler om.

Dere har nok misforstått den sammenligningen. Poenget var å forklare den som ikke skjønte hvordan jeg kunne mene nordmenn var bortskjemte til tross for at jeg selv hadde grått hos saksbehandleren. Jeg mener ikke det er feil å søke om det man har rett på. Men jeg mener det er ufint å ha en nedlatende holdning til "de der" på NAV bare fordi de har saksbehandlingstid. Hvis DU leser startinnlegget på nytt ser du også at DIN sammenligning ikke stemmer overens. Kanskje ikke helt det som var meningen?

Rita

Skrevet

Kjekt av deg å sammenligne NAV-brukere med barn som maser om is.

Synes vi skal være takknemlige for at vi har en offentlig instans som gir penger til mennesker som ikke tjener nok selv til livets opphold. Og forresten, hvorfor tror du NAV ikke makter å holde tritt med utbetalinger? Spent på svar.

Jeg antar at du ser en selvfølge i at lange behandlingstider er fordi det har blitt flere "snyltere"? Vel, du kan spare deg spenningen. Det er ikke spennende i det hele tatt. Hvis du enda ikke har fått med deg DETTE er det på tiden og sette seg inn i det før en kommer med påstander.

Som sagt, fint at vi har en instans som fanger oss opp (eller som er ment å gjøre det), men vi betaler jo skatt. Ikke så rent lite heller, så det får være måte på hvor takknemlige vi skal være.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kjekt av deg å sammenligne NAV-brukere med barn som maser om is.

Synes vi skal være takknemlige for at vi har en offentlig instans som gir penger til mennesker som ikke tjener nok selv til livets opphold. Og forresten, hvorfor tror du NAV ikke makter å holde tritt med utbetalinger? Spent på svar.

DET var det ikke jeg som begynte med - du må lese alle innleggene før du svarer i vilden sky!

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere har nok misforstått den sammenligningen. Poenget var å forklare den som ikke skjønte hvordan jeg kunne mene nordmenn var bortskjemte til tross for at jeg selv hadde grått hos saksbehandleren. Jeg mener ikke det er feil å søke om det man har rett på. Men jeg mener det er ufint å ha en nedlatende holdning til "de der" på NAV bare fordi de har saksbehandlingstid. Hvis DU leser startinnlegget på nytt ser du også at DIN sammenligning ikke stemmer overens. Kanskje ikke helt det som var meningen?

Rita

Hva er det i startinnlegget jeg ikke har forstått og hva i all verden er det med din sammenligning med et barn jeg ikke har forstått. DU har ikke forstått hva trådstarter snakker om - det er INGEN som oser over av takknemlighet når de ikke har til livets opphold fordi saksbehandleren ikke gjør jobben sin. Hvis de ansatte på NAV ikke får gjort jobben må de enten finne seg noe nytt å gjøre eller slutte å bløffe og lyge om tidsfrister som de ikke kan holde.

Hvis JEG lover en kunde at noe skal utføres neste mandag så bør jeg ikke vente til kunden ringer for å høre hvorfor det ikke skjedde på tirsdag hvis jeg VET at jeg har sviktet. Da bør jeg ringe fredag! Dette forstår ikke NAV.

Skrevet

Dere har nok misforstått den sammenligningen. Poenget var å forklare den som ikke skjønte hvordan jeg kunne mene nordmenn var bortskjemte til tross for at jeg selv hadde grått hos saksbehandleren. Jeg mener ikke det er feil å søke om det man har rett på. Men jeg mener det er ufint å ha en nedlatende holdning til "de der" på NAV bare fordi de har saksbehandlingstid. Hvis DU leser startinnlegget på nytt ser du også at DIN sammenligning ikke stemmer overens. Kanskje ikke helt det som var meningen?

Rita

Det er du som ikke skjønner sakens kjærne her.

Det handler ikke om at folk er nedlatende og sure mot nav fordi de har behandlingstid men, fordi de ikke overholder den.

veldig ofte så er en behandligstid på søknad til nav på 3 mnd.

Man skal ikke da være nødt til å vente i 5 for da er det noen som ikke gjør jobben sin.

Det står i loven hvor langt tid de har å bruke på de forskjellige søknadene og overholder dem ikke den tiden så er det faktisk et lovbrudd.

Og da har man lov til å bli sur faktisk!

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...