Gå til innhold

Muggsopp i nyinnflyttet leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet nylig inn i en leilighet som jeg kort fortalt blir syk av å oppholde meg i. Det finnes ingen synlige tegn til muggsopp, men det er en lukt som kommer og går.

Jeg bor midlertidig hos familie og leier bod til tingene mine inntil jeg finner meg et nytt sted, og utleieren prøver å finne ny leietaker så fort som mulig.

Det som slår meg er to ting, nå skal jeg vel for det første bli fritatt for oppsigelsestid når leiligheten ikke er beboelig for meg (understreker at jeg kun får slike reaksjoner på muggsopp, har vært gjennom dette en gang tidligere som endte med sengeleie i 3 år). Jeg så en gang på KG en link med rettigheter når det gjelder dette temaet, men jeg klarer ikke finne det igjen. Er det noen som vet?

For det andre, hvordan kan man med god samvittighet leie ut en leilighet uten en gang å vurdere å gjøre tiltak, når man har blitt opplyst om at det er et problem?

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg hadde selv muggsopp i hybelen jeg leier. Da var det synlig og over store deler av stua. Jeg tok bilde av det og sendte til utleier som fjernet det helgen etter. (siden han ikke ville "plage" meg mer enn nødvendig)

Det er jo utleier sitt ansvar at leiligheten han leier ut er i god stand når han leier ut på nytt. Han burde så absolutt gjøre noe med problemet og undersøke hva det kommer av og fjerne det. Du kan også evt få tak i noen som kan se igjennom leiligheten for deg (fagfolk)og be de si ifra til utleier.

Skrevet

Man må bevise at leiligheten er ubeboelig. Altså påvise muggsopp.

Rettigheter som leieboer finner man i husleieloven på lovdata.no

Skrevet

Man må bevise at leiligheten er ubeboelig. Altså påvise muggsopp.

Rettigheter som leieboer finner man i husleieloven på lovdata.no

Det er utleiers ansvar å tilkalle eksperter for å ta analyse av innemiljøet, som i et slikt tilfelle vil være helt nødvendig da det ikke er synlig vekst. En leilighet skal forøvrig ikke lukte og gjøre en syk når man oppholder seg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...