Gå til innhold

Vil spare EK til å kjøpe leilighet


Gjest Ms.GuineaPig

Anbefalte innlegg

Gjest Ms.GuineaPig

Så om et år er jeg ferdig med bachelorgraden min, og kommer til å jobbe 100 %, med en årslønn på ca. 350 000 brutto. Jeg ønsker å kjøpe en egen leilighet i løpet av 2-5 år, og trenger derfor egenkapital. Jeg kommer til å kjøpe alene, da det er drømmen min å eie en leilighet helt selv.

Per i dag har jeg 17 000 på BSU og kommer til å ha ca 150 000 i lån hos Lånekassen når jeg er ferdig. Jeg har ingen andre lån, har bil og alle møbler jeg trenger. Jeg leier leilighet ved studiestedet og jobber deltid ved siden av.

Jeg vil altså spare så jeg har en egenkapital på helst 20% av kjøpssummen - som antageligvis kommer til å være på 1,2-1,3 mill. Jeg har kausjonist på 100-200 000, så hvordan fungerer dette, jenter? Kan kausjonist måle seg i forhold til egenkapital?

Hva bør jeg gjøre? Jeg har så jeg kan spare noen tusen i måneden slik situasjonen er i dag, og har ambisjoner om å fylle opp BSU for i år. Hvor mye egenkapital trenger jeg å spare?

Jeg har muligheten til å flytte hjem og bo i et år (eller lengre for den skas skyld) mens jeg jobber for å spare så mye som mulig. Er det noen med erfaringer fra å gjøre det? Hvor mye klarte dere å spare? Husleie og strøm blir bare en symbolsk sum, men jeg kommer til å måtte betale lånet hos Lånekassen; dessuten koster det penger å ha bil. Annen "shopping" blir det dårlig med. Klarer jeg å spare så mye som 20 % på et år med en månedslønn på 20-25 000 kroner?

Har dere noen innspill, ideer eller gode råd? Her er det mange spørsmål, men jeg håper noen kloke hoder vil dele sine tanker.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du faktisk har noen som er villige til å stå som kausjonist for opptil 200.000 ville jeg droppet å spare til EK og heller kjøpt leilighet med en gang du begynner å jobbe. Du har jo sikkerhet for minst 10%, og kommer ganske sikkert på å tape penger på å spare EK mens boligene stiger i pris. Da er det bedre å komme seg inn på boligmarkedet med en gang og heller evt benytte anledningen til å betale litt ekstra på lånet den første tiden slik at kausjonisten "løses ut" raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så man får ikke bedre rente av å ha egenkapital?

Det blir jo det samme om du hadde egenkaptial selv, eller at noen andre har denne summen for deg, som i en kausjonist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rentebetingelser må du nesten høre med banken din. Vi har høyere rente på det beløpet vi har lånt som går utover en viss prosentgrense, men forskjellen er ikke stor, 0,25% tror jeg. Dette gjelder kun på topplånet som er det første vi betaler ned, så etter få år har vi helt like rentebetingelser som om vi hadde hatt EK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...