Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort problem. Aner ikke hva jeg skal studere! Har flere pros and cons på begge sider på alle de studiene jeg vurderer å søke på, men blir alltid usikker på hva som er det riktige for meg... Er redd for å gjøre det dårlig, er redd for å velge feil, er redd for å bortvelge det som kunne vært riktig for meg !

Har dere vært i samme situasjon? Hva gjorde dere?

PS: ja jeg har snakket med studierådgiver. Hjalp dessverre ikke så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte feil, hoppa av og gjorde noe annet. Nå vet jeg hvert fall hva jeg ikke vil! ;)

Skrevet

Du må prøve å visualisere et liv i de aktuelle yrkene. Hva kunne du tenke deg å gjøre i 40 år?

Skrevet

For guds skyld tenk mindre på hva du har lyst til, og mer på hva arbeidsmarkedet etterspør! Det begrenser valgmulighetene betraktelig, men jeg angrer veldig på at jeg ikke tenkte mer i den retningen

Vet ikke hva som er "dine" felt, men hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg mest sannsynlig blitt ingeniør

Skrevet

Huff...

Dette er vanskelig!

Alle de feltene jeg vurderer har relativt godt arbeidmarked så tror ikke det er et stort problem.

Det største problemet er vel heller min egen usikkerhet på om jeg klarer studiet osv.

Skrevet

Som min studieveileder sa: du får alltids bruk for en utdannelse så godt som uansett hva du ender opp med å jobbe som her i livet!

Skrevet

Som min studieveileder sa: du får alltids bruk for en utdannelse så godt som uansett hva du ender opp med å jobbe som her i livet!

Det er sant !! :)

Men... HVA?

Dere som var usikre når dere gikk på sisteåret på vgs - hva valgte dere, og hvorfor, hvordan gikk det?

Skrevet

Jeg valgte folkehøyskole. I løpet av året på folkehøyskole jeg ikke mer sikker på hva jeg ville studere sånn egentlig, men jeg innså vel litt at det beste var å hoppe ut i det. Valgte derfor å begynne på historie, tenkte at "Det er sånt som er kjekt å kunne,og det blir sikkert gøy". Jeg har senere tatt norsk og statsvitenskap, og er nå blitt lærer. Hadde vel det litt i bakhodet, men hadde egentlig tenkt å bli idrettslærer, så valgte en annen vei.

Jeg vet at dette er fryktelig lite korrekt å si: Men det som funka for meg var å bare begynne. Velg noe du synes er kjekt, ta gjerne bare et årstudium - da kommer du i gang på en måte. Det spørs jo hvilke faginteresser du har og da men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...