Gå til innhold

Vaske topp i organisk bomull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en t-skjorte i organisk bomull som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal vaske. Den er veldig tynn og lett, men vaskelappen sier 40 grader. Er det noen som vet om det går greit på 40 grader eller om jeg burde være mer forsiktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro du mener økologisk bomull.

Økologisk bomull er akkurat som vanlig bomull, bare at den er dyrket uten kunstige sprøytemidler og slikt. Står det 40 grader, så kan du vaske på 40 grader også. Selve bomullen tåler nok også 60 og 90 grader, men jeg ville satset på 40 grader :)

Skrevet

Nei, den påstår at det er organisk bomull, men jeg tror kanskje det går for det samme.

Skrevet (endret)

Nei, den påstår at det er organisk bomull, men jeg tror kanskje det går for det samme.

Neida. Det er masse sammenblanding av disse uttrykkene på norsk, trolig fordi det engelske ordet for økologisk er organic. "Organisk" er en sekkebetgnelse om alt som tilhører dyre- eller planteriket, altså noe som er en levende organisme. Dermed er absolutt all bomull organisk. Så den tar jo ikke feil den genseren din, forsåvidt.

Edit: kanskje svare på spørsmålet ditt også? Har ikke peiling på om økologisk bomull bør vaskes annerledes. Tror ikke den økologiske delen har så mye å si - jeg ville sett mer på stoffkvaliteten. Om du tror den er litt skjør kan du jo kjøre den på skånevask på 30 grader eller noe sånt? :)

Endret av Pingting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...