Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt SS, jeg har bidratt massevis i din tråd. Hvis ikke jeg hadde turt å kaste ut noen stereotyper, så hadde den dødd for lenge siden. Da kan du la være å komme hit og pisse. Du er interessert i å diskutere hvor stereotyper kommer fra- gjerne det her også - men jeg er også interessert i å vite hvilke stereotyper som eksisterer for forskjellige landsdeler. Ha deg tilbake til din egen teite tråd hvis du ikke liker det :evil:

Gjest sexysadie
Skrevet

Du bare forsterker stereotypene slik osm du holder på.

Skrevet

Forsterke hvilke stereotyper? Det er jo ingen som kommer med noe saftig. Alle er så veloppdragne at slikt gjør man ikke. Da gjorde jeg det selv. Man må jo først få stereotyper på bordet = etablere at de eksisterer - før man kan diskutere hvor de kommer fra, om de er en god refleksjon av den jevne trønder osv. Dessuten syntes jeg det stykket jeg fant var morsomt, så om tråden skal dø fredfylt så kan den ivertfall gi folk som titter innom en latter.

Mine stereotyper er sterkest om nordlendinger. Litt om bergensere, men ellers lite om andre områder. Jeg tenkte kanskje andre kunne opplyse meg litt om andre områder.

Gjest sexysadie
Skrevet

snakkes da.

Lægg inn åran; du e ferdig læll....

Gjest gurimalla
Skrevet

:ler: Synes det var morsomt jeg VesleBråka.

Er vel ikke den rette til å uttale meg om trøndere da jeg er ekte trønder selv!

Skrevet

Dessuten digger jeg den Nord-Trønderske dialekta! :-)

:Nikke:

Vi trøndere er jo bare sååååå snille da......sjø :ler::sjarmor::wink:

Skrevet

Det mest latterlige jeg leser og hører er ikke-trøndere som tror de vet hvordan trøndere prater. Et eksempel er den artikkelen hvor Steffen Iversen testet øl i dagbladet med overskriften: "Drekk danskan herre så tap dæm!" Skjønner ikke hvor de har det ifra, at trøndere tar bort endinger på den måten. "tap dæm" ? Og den sjø greia, bare fordi det er et trøndersk ord, betyr det ikke at vi bruker det i ALLE setninger. Jeg bruker det faktisk i svært få.

Dette var kanskje en liten avsporing, men jeg måtte bare lufte ut :ler:

Skrevet

Vel, jeg tror stereotypene lever i beste velgående. Når søskenbarn fra østlandet kommer på ferie til trøndelag, prater de veldig mye om flybensin (HB), shø! slenges på enden av hver setning når de skal knote trønder, og jeg føler jeg liksom må drikke voldsomt mye for DET gjør trøndere.. nesten så jeg kjenner barten gro ut. Jeg synes det er mest morro, men noenganger litt slitsomt. Og jeg gir jo folk hva de vil ha, legger ivei med de tjukkeste vendingene og er mer trønder enn til daglig. Det er nok med på å underbygge stereotypene. Men jeg synes ikke det er så fryktelig galt å ha dem, sålenge folk vet at det er karikaturer. Blir det ikke veldig platt og kjedelig hvis alle er intetsigende like i dette landet? Er ikke nettopp forskjelligheten ett av særtrekkene ved landet vårt, noe som de sterke dialektene understreker?

Ylajali: Å kutte endinger er særtrøndersk.. derfor vi snakker så fort, må vite, vi kutter alle orda og drar sammen resten :ler: Det betyr jo ikke at journalister i dagbladet behersker kunsten fordet seff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...