VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 #1 Skrevet 1. desember 2003 Hvordan står det til med trønder-stereotypiene her? Hva assosierer dere trøndere med? Er gamledagers trøndere knyttet sammen med dagens trøndere i assosiasjonene? Tar opp tråden fra SS
LilleBille Skrevet 1. desember 2003 #2 Skrevet 1. desember 2003 (Heter vel ikke trønderbart for ingenting)
Isiselin Skrevet 1. desember 2003 #3 Skrevet 1. desember 2003 For å være helt ærlig, Veslebråka, og det skal man jo være, så har jeg alltid sett på trøndere som koselige vesner. Min stereotypi (som ikke alltid stemmer) er at trøndere er fulle av humør og latter, litt selvgode (men ikke sånn at det blir for mye), de har slagkraftige kommentarer og er temmelig rappkjefta og jeg synes i det hele tatt veldig mange trøndere er koselige. Dessuten digger jeg den Nord-Trønderske dialekta! :-)
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2003 #4 Skrevet 1. desember 2003 Dessuten digger jeg den Nord-Trønderske dialekta! :-) Verste jeg har hørt!!! Fosenmålet er best Særlig den syngende Ørlandsdialekten.
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #5 Skrevet 1. desember 2003 Dessuten digger jeg den Nord-Trønderske dialekta! :-)
Gjest Emera Skrevet 1. desember 2003 #6 Skrevet 1. desember 2003 (Heter vel ikke trønderbart for ingenting) Tji-hi. Bare se under avataren min hvor jeg er fra... (men æ har heildivis itj nå bart...).
VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2003 Dessuten digger jeg den Nord-Trønderske dialekta! :-) Det var da fint skussmål, isiselin! Er det ingen som tenker litt på gudrun og olaf (han er så lik pappen min i væremåte at jeg holder på å le meg ihjel) eller eggen eller slike ting?
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2003 #8 Skrevet 1. desember 2003 Næææ, kjenner mange hyggelige trøndere jeg. Kan selfølgelig slå i en plate om trøndere med bart, kulemage og karsk, men det er jo egentlig ikke det bildet jeg har av trøndere. Like lite som drita fulle, syngede nordmenn med vikinghjelmer og schvæære blå drinker er beskrivende for nordmenn i utlandet. De finnes ja, men det er neppe flest av dem. De bare høres så godt....
Isiselin Skrevet 1. desember 2003 #9 Skrevet 1. desember 2003 (...) olaf (han er så lik pappen min i væremåte at jeg holder på å le meg ihjel) Da har du en komisk pappa, det må jeg si! Hihi! Angående trøndere. Siden jeg har så godt inntrykk av trøndere og ikke kan tilføre denne debatten noe sånn når det gjelder stereotypier kan jeg vel skrive hva min kjære mor mener... Hehe! For min mamma er ikke så veldig godt innstilt til trøndere. Hun er av den mening at alle trøndere er temmelig kvalme! :o Hun synes de er selvgode og høye på pæra og brautende. Hun mener at en trønder ikke kan være i et rom uten å ta over hele showet. En trønder roper alltid høyest og kan aldri godta at en annen mener noe annet enn ham/henne. Min mamma ble direkte sint på meg da jeg en gang sa i en spøkende tone at når jeg ble stor skulle jeg bli trønder! (Og se nå bor jeg i Trondheim. God begynnelse! Hihi!) Vet ikke om hun seriøst mente alt dette da hun sa det eller om hun bare ble revet med (Hun er litt sånn også, så...), men om du var ute etter hvordan folk kanskje ser den stereotype trønderen så kanskje... Vet ikke, jeg... Ellers så nevner du Olaf og pappaen din... Min svigerfar er helt lik Eggen! De snakker likt, er like bastant og har helt samme vesen! Morsomt!
Gjest care Skrevet 1. desember 2003 #10 Skrevet 1. desember 2003 :fy: næhæ, denne går jeg ikke på :fy: :blunke:
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2003 #11 Skrevet 1. desember 2003 Isiselin La meg få treffe mora di?
Isiselin Skrevet 1. desember 2003 #12 Skrevet 1. desember 2003 Åh neida! Min mamma får du aldri! ;-) Egentlig er hun verdens snilleste menneske så jeg regner med at hun sa dette i affekt. Og jeg vet attpåtil at noen av yndlingsmenneskene hennes er trøndere. Så jeg tok aldri denne remsa hennes veldig alvorlig!
VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 Forfatter #13 Skrevet 1. desember 2003 Jeg tror det jobbes med å få gitt Eggen en erketrønder ærespris. Han er nok en karikatur for mange, men her er han fryktelig godt likt. Han er rett og slett erketrøndersk for meg. Påståelig som en gråstein, morsom, utadvendt og bråkete, selvironisk og fin. :blunke: Helt topp han.
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2003 #14 Skrevet 1. desember 2003 Han er ikke d jeg vil bli forbundet med ialle fall. Rosenborg suger så d jomer etter.
VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 Forfatter #15 Skrevet 1. desember 2003 LYNKURS - HVORDAN BLI ÆKT' TRØNDER LEKSJON I 1. I- og n-lyd. Å beherske språket er en absolutt nødvendighet dersom man skal komme på talefot med de innfødte. Det som først og fremst skiller trøndersk fra norsk, er tykk l- og n- lyd. Dette kan innøves ved at man sier "hainn-hoinn i bainn" 2-300 ganger etter hverandre, men det enkleste er å lime tungen fast til ganen ca. 2 cm bak fortennene. 2. "sjø'". Husk at alle setninger (unntatt spørsmål) skal avsluttes med "sjø'". (Dette er en forkortelse for "skjønner du"). Eksempel: "æ e trønder æ, sjø'!" "æ gikk mæ over lainn og sjø, sjø'" etc. 3. Tonefall. Legg konsekvent trykket på første stavelse i alle ord. Et ord som egner seg til øving er banan. Uttal BA-nnan 10-12 ganger etter hverandre og gå så over til litt mer vanskelige ord som kanon (KA-nnon), gele (SJE-lle), podagra (PODD-agra), kupe (KUPP-e) og pupiller PUPP-illa) (Husk tykk l!). 4. Faste uttrykk. Før du begir deg inn i Trøndelag, bør du kjenne til en del faste uttrykk du kan utveksle med urbefolkningen for å inngå tillit. Nedenstående eks. er tenkt brukt i en situasjon hvor kursdeltakeren begir seg inn i et trøndersk hjem for å komme på talefot med de innfødte: "Æ e sopinnj, sjø'! Har du læms" (Jeg er sulten. Har dere lefse?) "E d ein påssi d?" (Er det en pose dette da?) "Nei, dæsken sope, æ tar heiller ein karsk, sjø'!" (Nei, forresten, jeg tar heller noe å drikke). "Hainn steik-hakke, kara!" (Du verden, Du milde e.l. (uoversettelig). "Hainn va da nåkka så inni gampræva stærk, sjø'!" (Den (altså drikken)var ganske sterk). "Hoi! Heill på ein tynn ein te, sjø'!" (La meg få en til). (NB! Vær oppmerksom på at "tynn" i forbindelse med karsk brukes i betydningen gjennomsiktig).
VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 Forfatter #16 Skrevet 1. desember 2003 LEKSJON II 1. Medisinske forholdsregler. Å beherske språket er på langt nær nok. Bare det å innta nasjonaldrikken karsk kan være en uoverkommelig oppgave for utrente amatører. Men dersom du blander 60% sprit med flybensin, evt. kaustiksoda, i forholdet 1-1, har du et fint surrogat å tørrtrene på. 2. Kroppsdeler. Trøndere er et frilynt folkeferd. Raping og fjerting har alltid vært sosialt akseptert i Trøndelag, ja, man kan faktisk si det er en av grunnpilarene i trøndersk kultur. Titt og ofte blir det arrangert stevner og konkurranser. Du må derfor regne med at dette er noe som vil bli krevd av deg dersom du skal bli godtatt. Øv derfor så ofte som mulig. 3. Gangsett. Det trønderske ganglaget er lett skrevende og vaggende fra side til side. Du kan øve på dette ved å ha en passe stor kaktus hengende mellom lårene når du går. Kaktusen skal plasseres innenfor buksene, derfor må du benytte bukser som har bukseskrittet plassert rett ovenfor knærne. Dette er imidlertid helt i tråd med trøndersk kleskode. 4. Konversasjon. Trønderne kan konversere. Husk da å ignorere alle skjellsord (så som "Din hæst-snus", "Di fett-kak" etc.) - de er bare et bevis på at du er akseptert. Når samtalen går i stå, er intet så forløsende som en god trønderskrøne. Av plasshensyn (trønderskrønene er ofte urimelige lange) presenterer vi her Verdens korteste trønderskrøner: Æ trudd itj at hainn Olav Trygg va sånn! 2. E d'itj Piaf?? Vi tar liksågodt en til mens vi er i gang: To smågutter vandrer hjemover fra sin første skoledag. En snill gammel dame stanser dem og spør hvilken klasse de er kommet i. - "Æ e i A æ", svarte den ene. - "Einn du da, gutten min"? - "Æ, Æ e i A æ å". Ellers vil du sikkert oppdage at trønderskrønene lett kan drøye ut (trøndere har alltid god tid) og at det kan være vanskelig å fatte poenget når det kommer (har kommet). Gjør det derfor til en hovedregel å gapskratte når fortelleren ikke har sagt noe på 1 minutt. Klask deg samtidig på lårene og slipp en fjert - så virker det mer hjertelig og tillitsvekkende. LEKSJON III 1. Trøndersodd. Oppskriften på ekte trøndersodd forsøker trønderne å bevare som en hemmelighet (muligens pga. Helserådet). Kurslederen mener likevel at det er all grunn til å anta at hovedingrediensen er helpepper. Denne avsløringen kommer etter en tragisk ulykke i forbindelse med et bryllup. Ved senere granskning av ulykken kom det en dag at kokkefrua hadde brukt hjortehagl istedenfor helpepper i sodden. Dette skulle vise seg å få tragiske følger. For da brura sent på kvelden skulle klatre opp på hemsen, slapp hun en fjert - slik skikken er - med det resultat at brudgommen som gikk like bak henne ble skutt og senere døde av skadene. 2. Karsk. Vi må anta at en slik molekylhastighet som er beskrevet ovenfor ikke ville vært mulig uten karsk som drivgass. (Som kjent:" Det skal mer enn en kule til for å knekke en trønder".) Selve produksjonsmetoden for spriten har det ikke lyktes kurslederen å få greie på, men har du først dette råstoffet er resten enkelt: La en kjele kaffe koke natten over. Legg et kronestykke i en kopp som rommer ca 1/2 liter. Fyll på kaffe til 1/7 del av koppen. Dersom kronestykket flyter, er kaffen sterk nok. Fyll på sprit til kronestykket går i oppløsning. Du skulle nå ha alle forutsetninger til å bli en ækt' trønder, - slik at du også kan synge med Åge: "Æ E TRØNDER, Æ! Å HÆRREGUD KOR TØFF Æ E!" En ekte trønder bestiller ALLTID biffsnadder
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2003 #17 Skrevet 1. desember 2003 for en latterlig tråd det her er. Det er jo ingen som prøver å forklare hvorfor folk har denne stereotype oppfatningen av trøndere.
VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 Forfatter #18 Skrevet 1. desember 2003 Det er ingen som innrømmer stereotype oppfatninger her. Her er man nemlig oppegående og opplyst, man ser folk som individer og respekterer hver enkelt osv osv osv.. Jeg tror ikke det går å diskutere temaet stereotyper på KG rett og slett. For liten takhøyde og folk er så opptatt av å være snille og greie.
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2003 #19 Skrevet 1. desember 2003 denne debatten er bare teit og en etterligning av min tråd. Jeg finner meg fanden ikke i d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå