Gå til innhold

Jogging

Megan

Anbefalte innlegg

Lurer på noen ting-

1) hvor ofte må man trene i uka for å få bedre kondis? Hvor langt osv.

2) har IKKE lyst å gå ned i vekt eller bli noe slankere ved trening. Hvordan unngår jeg det?

3) Noen gode opplegg jeg kan følge? Vil HELST slippe treningsstudio, da jeg rett og slett ikke takler de stedene. Dessuten er det godt å trene ute.

4) Finnes det noen slags "måleapparat" som kan fortelle meg hvor langt jeg jogger per tur osv? Hvor kan dette kjøpes og hvor dyrt?

Håper på svar, for utsetter stadig å trene skikkelig da jeg ikke føler at jeg har noe å gå etter. Ellers vet jeg at bare jeg har en viss peiling på 1) og 2) at det ikke vil være no problem icon_smile.gif

hoppe.gif Megan hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Megan den 2002-05-15 17:39 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå i en sportsbutikk og få deg en skikkelig pulsklokke. Den vil måle pulsen din over tid, gi deg en pulskurve, og du vil få noe skikkelig å sammenligne med.

Det koster litt penger da, men hvis det inspirerer deg er det verdt det.

Hvis ikke jogger du bare den samme løypa hver gang, tar tiden på hvor lng tid du bruker, og så tar du tiden hvor hvor lenge det går fra du er ferdig til du igjen har normal puls. Til dette trenger du en vanlig klokke med sekundviser.

Jo kortere tid du bruker på å komme ned i normal puls igjen, jo bedre form er du.

Intervalltrening er også veldig bra for å øke kondisen. 30 sekunder spurt, 30 sekunder jogging, eller tisvarende gå/jogge eller gå rolig/gå fort - alt etter hva slags form du er i.

Få deg også et par skikkelige sko! Hva slags kær du har er ikke viktig, men at du har riktige sko er veldig viktig. Når du jogger belaster du ankler, sener, knær, etc med tre ganger kroppsvekten din. Har du ikke vært ordentlig nøye med å varme opp, eller er utrent og begynner rett på lange turer, får du fort belastningsskader.

Så invester i sko. Det koster ja, men er ikke dyrt når du tenker på hva du investerer i. Gummi er også ferskvare, så generelt holder treningssko et års tid.

Bor du i nærheten av Oslo eller Trondheim, er Løplabbet å anbefale. Der har de speilkasse, tredemølle og sånn, så de kan finne den skoen som er riktig for akkurat din fot. For du og jeg har helt ulike føtter og ulike behov, derfor er det viktig at vi finner den skoen som passer for meg og passer for deg.

Det kan også hende at Løplabbet finnes andre steder - men uansett - benytt fagfolk!

God treningslyst!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tenkte jeg kunne bidra med noe her, men så jo fort at Tusenfryd hadde sagt det meste som er å si!

Gjørsom hun sier, legg vekt på gode og riktige sko!

Det er det eneste viktige utstyret!

Antall dager kan jo variere, men kan man klare tre dager i uka, så er det bra!

Forsøk gjerne å legge joggingen til skogsstier eller veier uten asfalt på vår, sommer og høst. Det sliter mindre på kroppen.

Varier gjerne med rolige joggeturer, raske gåturer og intervalltrening.

Intervalltreningen gir deg hurtighet i kroppen.

Intervaller kan varieres i alt fra korte som Tusenfryd sa til 1000 metere med litt lenger pauser for eksempel.

Det viktigste er at man ikke overdriver i starten og at man har det gøy!

Da går man ikke lei og man pådrar seg ikke skader.

hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris og Tusenfryd har gitt deg gode svar, men jeg vil bare tilføye en bitteliten ting, ang. at du ikke ønsker å gå ned i vekt.

Det regulerer du lett med kostholdet.

Du går ned i vekt om du forbrenner bort flere kalorier enn du får i deg (jeg juger ikke nå vel?), så det er bare å spise normal, sunn kost for ikke å miste hverken muskler eller fett.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis proteinrikt, det trenger musklene. Dvs. spis kjøtt, fisk og annen proteinrik mat hver dag.

Hvor mye du må trene avhenger av formen din, er du i veldig dårlig form nå så skal det ikke mye trening til før det hjelper. Men etter hvert vil du merke at du må trene mer/lengre for å få fremgang.

Ellers har du fått gode tips her, tror jeg skal prøve noen av dem selv også....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

...og så må du finne ut hva du vil trene opp. Vil du trene terskel, dvs kunne jobbe/tåle mer melkesyre før du må gi deg, vil du kunne løpe fortere/lengre før du blir BLIR stiv/får syre. Vil du bli raskere, spenstigere mer utholdende osv osv.

Ang denne type intervall som er oppgitt her, blir du ikke raskere av det ødvendigvis (en blir raskere av å løpe fort med div teknikker/lenger/pauser/rep osv) men en opparbeider melkesyre, blir kvitt litt, lper og får igjen osv. Dette gjør at du blir mer vant til syra, tåler mer og vil kunne ha høyere puls uten å bli stokk stiv.

Mann70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...