Gå til innhold

Digitalt diagram, hvordan gjøre det lett i Word?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey, jeg har nettopp fått meg Microsoft office 2010 studentutgaven, og trenger litt hjelp her.

Når jeg skal sette opp diagram i Word så må man jo sette inn tall og verdier i Excel. Greit nok! Men den stygge excelen går meg på nervene, fordi den endrer om tallene mine til DATOER. Og når jeg lar den stå på tall, så blir tallene omgjort til store tall. Går meg sinnsykt på nervene her, og jeg får ikke noe svar av lærern så jeg står fast på oppgavene mine fordi jeg ikke får til å skrive digitalt diagram. Kan noen hjelpee meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Excel prøver å være smart og autoformatere tallene dine etter hva den tror du skriver inn, og i dette tilfellet tror den at du skriver inn datoer. Du er blitt et offer for AIs mer kjente slektning, AS (Artificial Stupidity).

Merk cellene (en eller hele raden eller alle sammen), høyreklikk på utvalget og velg "Formater celler" (eller noe slikt). På arkfanen "Tall" kan du tvinge Excel til å tolke tallene dine som det de faktisk er, f.eks. "tall" (duh!).

Skrevet

Ja, men når jeg gjorde det ble tallet mitt 3,1 til 4022 :s

Skrevet

Ja, når Excel først fikk det for seg at tallet du skrev inn skulle tolkes som en dato, konverterte den tallet til et eller annet mystisk format som den bruker internt når den håndterer datoer. Når du så endrer formateringen, er det dette tallet som dukker opp.

Man må enten ha rett formatering fra begynnelsen av, eller legge inn tallene på nytt. (Eventuelt klippe og lime med "Lim inn utvalg"-funksjonen; da kan man lime inn verdier slik de ser ut og ikke slik Excel tolker dem. Men hos deg ser de vel ikke riktig ut i utgangspunktet?)

Skrevet

Jeg har gjort det også. :P Formatert før jeg har skrevet inn, lukket og åpnet på nytt for å gjøre det samme osv osv, men den gjør det om og om igjen. Derfor jeg spurte her, for kanskje det var noe nytt med 2010 versjonen? Går heller ikke om jeg klipper og limer, uansett hva jeg gjør blir tallet gjort om. Må jo være en spesiell innstilling et annet sted? :s

Skrevet

Det høres veeeeldig rart ut. Jeg har 2010-versjonen her. Har du et eksempel på et tall som blir til noe helt annet når du skriver det inn? Nøyaktig hva er det du gjør?

Skrevet

Glem det, funka nå når jeg restartet pc'en. :) Rart det der, satt å gjorde det du forklarte meg i hele går uten at det fungerte.

Skrevet

Utmerket.

(Selv om listen over merkelige problemer som plutselig forsvinner når man restarter PCen begynner å bli lovlig lang.)

Skrevet

Kan du trygt si!

Takk for hjelpa da. Da gjorde jeg ikke noe feil likevel (som ville vært flaut for en som jobber med data)

Skrevet

jeg har vært utfor lignende problem m,ange ganger når jeg har programmert. maskinen har en lei tendnes til å legge ting i minnet og da hjelper det ikke å starte et program på nytt. maskinen må restartes for at den skal få tømt minnet skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...