Gjest Gjest i nød Skrevet 1. desember 2003 #1 Skrevet 1. desember 2003 Dette er HELT feil forum og alt, men jeg har sett at du Tex har gitt ut litt råd om baking og laging av småtteri. Nå har det seg sånn at jeg skal bake en haug karameller "eller liknende" i morgen (:o), og har bookmarket en hel del oppskrifter på karameller, fudge etc. MEN jeg lurer på om du har noen tips eller idiotsikre oppskrifter/råd? Karameller el. annet konditorgreier jeg kan lage i store kvanta hjemme på kjøkkenet mitt tirsdag kveld. Enkelt og vellyket uten bruk av mange fancy ingredienser. Puh, håper du (eller andre!) kan hjelpe! Prøvde meg på personlig melding, men jeg er ikke registrert her ennå, så det gikk ikke. På forhånd TUSEN takk :D
Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #2 Skrevet 2. desember 2003 Blir helt flau av sånne tråder :oops: Det kommer jo litt an på hva det egentlig er du vil ha og hva det skal brukes til da.... Karameller er jo noe helt annet enn fex små hjemmelagede sjokolader, eller små sukkerdrops for eksempel..... Hvis du skal ha noe som er idiotsikkert burde du prøve icingdrops, de kan du få i alle farger, men det kommer som sagt an på hva det er du skal bruke det til.... Gi lyd fra deg da..... :blunke:
hallingbrud Skrevet 2. desember 2003 #3 Skrevet 2. desember 2003 Neste uke skal KK ha oppskrifter på julegodteri ol., så du kan eventuelt vente til da?!
Gjest Nødstedt gjest Skrevet 2. desember 2003 #4 Skrevet 2. desember 2003 Jeg skal lage noe i store kvanta og ta cellofan rundt :D Tror derfor det er greiest med karameller...? Og jeg må gjøre det DENNE uken :-? TAkknemlig for tilbakemelding...
Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #5 Skrevet 2. desember 2003 Enkle knekkbiter Ingredienser: 150 g margarin 100 g sukker 100 g brunt sukker (du kan også bruke 2 dl vanlig) 1 ss vaniljesukker 2 ss sirup 2 ss kremfløte 200 g havregryn Fremgangsmåte: Smelt margarin i en kjele, tilsett så de øvrige ingrediensene og rør alt godt sammen. Ha deigen i en smurt og bakepapir kledt langpanne. Stek den pent gylden midt i ovnen i 10-15 min. på 200 ºC. Skjær så kaka opp i biter når den er nesten helt avkjølt. Avkjøl så bitene på rist Disse er veldig gode, og nesten umulig å mislykkes med.... Så kjøper du bare cellofan som du klipper i små firkanter, og hvis du knyter gavebånd, som du gjerne deler i to på langs slik at båndet blir smalere, til å knyte endene med, kan du variere farge ut ifra tilbehøret ditt, som fex blomster eller servietter......... (puh, lang setning) Du kan også "twiste" karamellene en halv gang slik at de får en morsom vri på seg, dette må du gjøre når de ikke er helt avkjølt... Lykke til.....
camie Skrevet 2. desember 2003 #6 Skrevet 2. desember 2003 Her har du oppskriften på farlig gode karameller! 3 dl kremfløte 1 dl sirup 3 dl sukker 50 gr. smør 2 dl peanøtter Bland fløte, sukker og sirup i en kjele. Kok opp på middels varme og la blandingen koke i 25-30 minutter (om jeg ikke husker feil, ska de koke noe lenger) Prøv dråpetesten i kaldt vann, om de ikke kan formes til en kule, la blandingen koke en stund til. Når blandingen har klart dråpetesten, rør i smøret og kok i 2 minutter til. Ta kjelen av varmen og bland i peanøtter. Hell i en velsmurt form eller på bakepapir, ca 20x40 cm. Skjæres i biter når den er avkjølt. Pakkes inn i cellofan og oppbevares kaldt. Disse er skikkelig gode!! Karameller med peanøtter...Nam nam! Smaker nesten som snickers, dog uten sjokolade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå