Gå til innhold

"Tidlig" mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Her en dag satt vi i lunchen å snakket litt om graviditet osv (hun ene på jobben hadde nettopp sagt hun var gravid). Som yngste på jobben (jeg er 24) fikk jeg spm om jeg tenkte tanken på barn. Når jeg sa jeg hadde tenkt på det, men ikke enda, begynte alle å snakke om at jeg burde vente til jeg er I VERT FALL 30 før jeg får førstemann. Så jeg får gjort ferdig mastergraden min osv..

Merker jeg fikk litt noia, for jeg har tenkt tanken på å få barn om "bare" noen år - når jeg er rundt 26-27.. Merker jeg får helt noia ved tanken om at alle damene på jobben mener dette er AAAAALTFOR tidlig..

Hva tenker dere? Er det for tidlig, eller er det bare i juss-miljøet som det er normalt å få barn sent?

(Til info: Jeg har fast jobb som jeg har vært i i ett år allerede, er 24 år, kjøpt leilighet for ett år siden med kjæresten. Er voksen for alderen. Når det gjelder videre studier er dette noe som jeg bare har vurdert. Har en bachelor, og tenker tanken på å ta de resterende to årene ved siden av jobb dersom jeg har overskudd til det etterhvert..)

Trenger litt innspill her - merker at dette satt en liten støkk i meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal innrømme at jeg var som dine kollegaer, tenkte at jeg skulle vente til jeg var over 30 med å få første barnet. Dette fordi jeg ville ha alt på plass først.

Men så ville tilfeldighetene det til at jeg ble gravid når jeg var 26. Fikk første barnet rett før jeg fylte 27, og det andre kom visst også før jeg fylte 30 ;)

Har ikke angret et sekund på at barna kom når de gjorde. Synes ikke det er spesielt tidlig egentlig. Var bare min livssituasjon som gjorde at jeg syntes det før jeg fikk barn.

Og når jeg ser hvordan mange av mine bekjente sliter med å bli gravide fordi de har ventet lenge (nærmer seg 40 før første), så er jeg glad for at jeg startet når jeg gjorde. Av folk jeg kjenner har 4 gitt opp å bli gravide etter mange runder, og mange sliter skikkelig.

Føler du deg klar for barn nå eller om 1-3 år så gå for det :)

Skrevet

Ja, jeg vet det er mange som har slike tanker, men her på jobben var det mer som at jeg ikke måtte finne på å få barn før.

Når jeg fortalte at jeg hadde venninner som hadde barn så ble de nesten litt sjokket.. Så tenker litt på om jeg hadde blitt gravid i morgen - eller når jeg blir det - så kommer jeg garantert til å bli "baksnakket" på jobben.. Sliter litt med den tanken, men er kanskje bare jeg som er veldig sår og litt usikker :sjenert:

Skrevet

Det er på ingen måte for tidlig å få barn som 24åring. Herre, hva skjer med samfunnet?! Det å få barn er et personlig valg. Du vet selv når du føler deg klar for det! Master kan du ta senere, hvis behovet melder seg.

Skrevet

Jeg var ferdig med masteren da jeg var 28, fikk min første unge da jeg var 29 ( og 35 da jeg fikk min siste). Det virker som om du har ting under kontroll (bachler, stabilt forhold, ok økonomi). Jeg syns absolutt ikke du trenger å vente til du blir 30. Hva er poenget? Om du ønsker kan du vel ta master etterhvert, selv om det nok blir litt mer krevende enn om du bare har deg selv å passe på.

Skrevet

Jeg synes ikke det er tidlig å få barn når du er 26-27!

Jeg er selv 23år og vet med meg selv at det ikke blir mange årene til vi skal ha barn, men vi har vært samboere i 2,5 år, har kjøpt hus, begge har fast jobb, begge har bil, og nå skal vi gifte oss til sommeren! Og etter det så blir det liksom "naturlig" med barn, iverfall for oss (begge har veldig lyst på)

Så ikke tenk på de på jobben din, det er sikkert flere av dem som angrer på at de ikke fikk barn før!

Skrevet

Jeg synes ikke det er tidlig å få barn når du er 26-27!

Jeg er selv 23år og vet med meg selv at det ikke blir mange årene til vi skal ha barn, men vi har vært samboere i 2,5 år, har kjøpt hus, begge har fast jobb, begge har bil, og nå skal vi gifte oss til sommeren! Og etter det så blir det liksom "naturlig" med barn, iverfall for oss (begge har veldig lyst på)

Så ikke tenk på de på jobben din, det er sikkert flere av dem som angrer på at de ikke fikk barn før!

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg har selvt tenkt på å få barn rundt 26-årsalderen, og jeg er like gammel som deg. Kommer også til å ha bachelor når jeg begynner i jobb, og heller ta master etterhvert om jeg føler for det. Synes ikke det er spesielt tidlig å få barn når man er 26-27, heller gjennomsnittlig. (Så forresten en dokumentar på TV i går om en gravid kvinne som besøkte andre gravide, fra unge mødre på 16-17, til den eldste på 46, og hun endte opp med konklusjonen at det er riktig å få barn når DU er klar, ikke når alle andre mener du skal).

Fra naturens side er jo kroppen optimal for graviditet og fødsel tidlig i 20-årene, og det kan bli vanskeligere å bli gravid etterhvert som årene går. Så om du føler deg klar om et par år, go for it! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...