Gjest Eline4 Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Hei! Jeg har et fryktelig dilemma, da min svigersøsters katt nå er drektig(for andre gang i år)! Jeg og samboeren tok selv en av kattungene fra det forrige kullet(er rundt 4mnd nå), og nå venter hun jammen unger igjen! Problemet er at min kjære svigersøster er ekstremt uansvarlig, til tross for alderen, og nå ikke vil ha katten mer. Så den skal avlives, noe som var bestemt før jeg fant ut at katten var drektig. Så jeg sa jo da JA til å ta katten, for hun er nydelig, og det er fælt å skulle avlive et friskt dyr! MEN, nå som jeg har funnet ut at hun venter.. Jeg har da virkelig ikke tid til masse små kattebarn! Og samboeren er ikke så veldig overlykkelig når jeg nevner at vi MÅ ta katten, for om ikke å avlive en katt er ille nok, så er jammen å avlive 6+- det! Hva skal jeg gjøre, folkens?
Green Lady Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Jeg ville bestilt en time hos veterinæren for å få katten sterilisert, og samtidig utført abort. Vet ikke om veterinærene har noen retningslinjer for hvor langt inn i svangerskapet de kan ta abort, men det kan du jo høre med de om. Og så synes jeg du skal si noen "godord" til din svigersøster om hva du mener med en slik bruk-og-kast mentalitet. 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Søstera di skummel ikke fått lov å ha dyr. Hadde faktisk tatt katten fra henne(selv om det ikke er lov) 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Jeg ville bestilt en time hos veterinæren for å få katten sterilisert, og samtidig utført abort. ...og sendt regningen til svigerinnen. 4
Gjest Eline4 Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Problemet er vel heller det at JEG ikke er noe for abort så langt på vei.. Jeg må påstå at jeg heller har kattene enn at de skal avlives. Men da blir vel ikke sambo glad, ei heller skinnsofaen Men ja, synes det er utrolig uansvarlig å få seg katt(katten er rundt 1/2år?) for så å kvitte seg med den når den har blitt voksen! Ufyselig altså!
Green Lady Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Problemet er vel heller det at JEG ikke er noe for abort så langt på vei.. Jeg må påstå at jeg heller har kattene enn at de skal avlives. Men da blir vel ikke sambo glad, ei heller skinnsofaen Men ja, synes det er utrolig uansvarlig å få seg katt(katten er rundt 1/2år?) for så å kvitte seg med den når den har blitt voksen! Ufyselig altså! Du må huske på at det finnes så mange hjemløse katter i Norge nå, at det er omtrent umulig å få gitt bort en kattunge. Det er spekkfullt hos Dyrebeskyttelsen, og jeg har til og med sett annonser på finn.no hvor eieren betaler folk for å ta kattungen. Skal du beholde kattene selv, kommer det store kostnader i form av å kastrere, chippe og vaksinere alle sammen, samt mat og dyrlegeregninger. Bare tenk grundig igjennom hva du gjør, for vi trenger ikke fler hjemløse katter Man kan aldri heller være sikker på hva slags folk man gir kattungene bort til. Jeg vet hva jeg ville gjort i samme situasjon, og jeg er kjempeglad i katter, og har to (hitte)katter selv. Skulle gjerne hatt fler om plassen og økonomien sa ja, men får vente til jeg får kjøpt en stor enebolig Enda godt du har sagt deg villig til å ta vare på kattemor, men jeg ber deg om å tenke grundig igjennom om du trenger 6 +- kattunger til i huset, du kanskje ikke får gitt bort. 3
Gjest Eline4 Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Selvfølgelig er det noe som blir tenkt nøye over før noe blir avgjort Mitt problem er bare det at siden katten nå nylig fikk 5 nyyydelige små puser, så er det vanskelig å distansere seg fra hver enkelt av dem i magen, og bare tenke på det som noe som ikke lever, om du skjønner Men ja, må nesten snakke med dyrelegen her, og håpe på det beste! Er vel forsåvidt bedre å fjerne dem nå, istedenfor å måtte avlive dem en gang senere, når de blir for mye å ha med å gjøre.. Huff!
Green Lady Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 Jeg synes også det er bedre å ta dem nå enn senere. Det vil heller ikke være så dramatisk for kattemor, i og med de ikke har blitt født enda. Og på den positive siden, så får du jo også kastrert kattemor samtidig Og du kan aldri garantere at kattungene får gode liv dersom du ikke beholder dem selv. Folk kan virke seriøse og ordentlige, men så skal de plutselig på ferie, så da kan pus greie seg alene Da synes jeg det er bedre å ta dem før de selv skjønner at de eksisterer. En annen ting er at om du får gitt bort kattungene til noen snille mennesker, tar du den "plassen" fra kattunger som virkelig trenger et godt hjem, som har hatt en tøff start på livet. Men igjen, det er opp til deg, og du skal ha all ære for at du tar til deg kattemor - med eller uten unger 1
Brunhilde Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Klart det er uansvarlig, men katten er nødt til å være mer enn 6 mnd gammel hvis den allerede har hatt et kull og har et nytt på vei! Ta i mot katten og sørg for at den blir kastrert med en gang det er mulig - da får både dere og den et greit liv med katt (uten kull på kull) i heimen.
Aurora M. Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg hiver meg på de to siste her! Ring og bestill time til sterilisering med en gang, forklar veterinæren at hun er drektig. Det er en rutineoperasjon for dem, og ikke noe du behøver å engste deg det minste for. Når det gjelder dine moralske innvendinger, så synes jeg du skal snu det andre veien. Det er virkelig alt for mange kattunger i dette landet fra før som er født, trenger et hjem, og som aldri får det. Ta den unge pusemoren inn i varmen, gi henne et trygt og godt liv, og la henne få slippe dette stresset en gang til. Det er det aller beste du kan gjøre. Endret 19. september 2011 av Aurora M. 2
Nio Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg trodde for en stund siden at en av kattene her var drektig og måtte vudere om abort ble riktig. Heldigvis viste det seg at hun bare så drektig ut. Synes det er 100% greit før dag 28, etter det ville jeg sett på det som vanskelig og måtte sett grundig på hva som var det beste for moren og kattungene, i dette tilfelle tror jeg absolutt ikke det hadde vært bra for moren å få kattunger. Det ville vært totalt uaktuelt for meg etter dag 40 da kattungene kunne ha overlevd utenfor morens mage. Husk at kattunger er dyrt og du i verstefall kan sitte med 5 kattunger som du ikke får solgt som må kastreres, vaksineres, osv. De kan også skade seg, som fort kan bli en eller flere tusenlapper i veterinærregninger. De burde også få kvalitetsfor. Jeg har 3 5mnd gamle kattunger her siden jeg ikke finner hjem til dem. Endret 19. september 2011 av Nio
Gjest Eline4 Skrevet 19. september 2011 #12 Skrevet 19. september 2011 Takk for alt av svar! Må jo da egentlig si meg enig i det dere skriver, så får ta å ringe vetrinæren så fort som mulig og håpe på det beste! Hun var så lei sist hun fikk kattunger, at på slutten gadd hun såvidt noe som helst, så det er vel kanskje like greit for henne dette! Kan også informere om at min kjæære svigersøster ble lei kattungene da de var 8-9uker gamle, og gav dem bort da, noe som vel tegner et fint bilde av hvor uansvarlig hun er.. MEN; Kattugene fra forrige kull er friske å fine, vel og merke!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #13 Skrevet 19. september 2011 Jeg merker jeg blir kraftig provosert av at folk kan ha sånt syn på dyr. Hvor gammel er hun, om jeg tør spørre? For om hun fortsatt bor hos foreldrene så synes jeg det er på tide at de nekter henne å ha noen flere dyr, rett og slett. Enkelte folk har ingenting med dyr å gjøre. Be henne skaffe seg en kosebamse neste gang. Du er iallefall flink og ansvarsfull! 1
Gjest Lille-pus Skrevet 19. september 2011 #14 Skrevet 19. september 2011 Stemmer i med Green Lady, Brunhilde og Aurora M. Jeg forstår deg, men avogtil må man bare tenke på hva som er best på litt lengre sikt, og her tror jeg, - avhengig av hva vetrinæren sier, at det beste vil være kastrering og fjerning av fostrene samtidig. Som sagt av mang i denne tråden; det er desverre så altfor altfor mange hjemløse små pusunger i Norge. Og en svært uviss sjebne som mulig hjemløs pus er ikke noe å trakte etter....
Gjest Eline4 Skrevet 19. september 2011 #15 Skrevet 19. september 2011 Hun er faktisk 25+... Det som er så rart, i mine øyne! Mamma til to, og fremdeles ikke ansvarsfull nok til å se lengre enn som så.. Men men, er desverre lite jeg kan gjøre med det! Hun har faktisk andre dyr og, som hun nå skal kvitte seg med pga huset skal bli "dyrefritt", noe jeg har forstått på sambo(broren hennes) er noe som skjer titt og ofte.. En skam, spør du meg. MEN; Skal dog ikke snakke for stygt, for hun er en flott person om man ser bort ifra denne bruk og kast mentaliteten.. Blir nok å ringe veterinæren imorgen da, å høre hva han mener er best for pusien!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #16 Skrevet 19. september 2011 Hun er faktisk 25+... Det som er så rart, i mine øyne! Mamma til to, og fremdeles ikke ansvarsfull nok til å se lengre enn som så.. Men men, er desverre lite jeg kan gjøre med det! Hun har faktisk andre dyr og, som hun nå skal kvitte seg med pga huset skal bli "dyrefritt", noe jeg har forstått på sambo(broren hennes) er noe som skjer titt og ofte.. En skam, spør du meg. MEN; Skal dog ikke snakke for stygt, for hun er en flott person om man ser bort ifra denne bruk og kast mentaliteten.. Blir nok å ringe veterinæren imorgen da, å høre hva han mener er best for pusien! Uff, er nok mange som henne dessverre. Det er en grunn til at det er 100 000 hjemløse katter her i landet:( Supert at du tar deg av Pus, men jeg ville absolutt prøvd å få kastrert henne så fort som overhodet mulig, og fått ungene fjernet samtidig. Det er dyrt å få et kull om man skal gjøre alt riktig. Har selv akkurat fått et nøye planlagt rasekattkull, og selv om ungene vil bli solgt for 7000,- kommer jeg ikke til å tjene en krone, heller tvert i mot...
Gjest Eline4 Skrevet 20. september 2011 #17 Skrevet 20. september 2011 Ja, det er synd dette, altså. Men det ordner seg ihvertfall for pusimor, og det er jo bra bare det! Å, litt off topic; hvordan katter, da? ü
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå