Gå til innhold

Barnebidraget har ikke kommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis pleier jeg å få barnebidraget utbetalt 15 eller 16 hver måned. Denne måneden har det fremdeles ikke kommet inn noe, og jeg har snakket med NAV. De forklarte at grunnen til at de ikke har betalt ut noe er at far ikke har betalt inn noe, og derfor har heller ikke de betalt ut noe til meg.

Men far er uføretrygdet, og da begynner jo jeg å lure på hvordan det kan ha skjedd? Kan far stoppe et slikt trekk i sine utbetalinger? Og hva kan jeg gjøre med det i så fall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring NAV Innkreving, hvis det er de som har trekket. Det kan ha skjedd endringer.

Det hender det er forsinkelser. Hvis det ikke trekkes, går det fjorten dager før de purrer, og så begynner ting å ta tid... ring med en gang :)

Jeg opplevde det samme i fjor høst, og da var det fordi firmaet barnefar jobbet i hadde endret organisasjonsnummer, så alle rutiner ble feil og det tok tid å rette opp. Du må henge på nakken til NAV hele tiden om du ikke skal bli screwed :)

Skrevet

Ring NAV Innkreving, hvis det er de som har trekket. Det kan ha skjedd endringer.

Det hender det er forsinkelser. Hvis det ikke trekkes, går det fjorten dager før de purrer, og så begynner ting å ta tid... ring med en gang :)

Jeg opplevde det samme i fjor høst, og da var det fordi firmaet barnefar jobbet i hadde endret organisasjonsnummer, så alle rutiner ble feil og det tok tid å rette opp. Du må henge på nakken til NAV hele tiden om du ikke skal bli screwed :)

Jeg har allerede ringt dem, og de kunne ikke se noe annet enn at det ikke var betalt inn.

Nå måtte jeg vente til den 25. denne mnd og se om det kom inn noe. Hvis ikke måtte de ty til purringer og rettslig innkreving, og han blir registrert med gjeld til dem. Og jeg får i så fall forskuddet utbetalt innen den 6. oktober.

Trodde ikke det gikk an å stoppe opp noe som var 100% knyttet til NAV jeg...? :klo:

TS

Skrevet

Vanligvis pleier jeg å få barnebidraget utbetalt 15 eller 16 hver måned. Denne måneden har det fremdeles ikke kommet inn noe, og jeg har snakket med NAV. De forklarte at grunnen til at de ikke har betalt ut noe er at far ikke har betalt inn noe, og derfor har heller ikke de betalt ut noe til meg.

Men far er uføretrygdet, og da begynner jo jeg å lure på hvordan det kan ha skjedd? Kan far stoppe et slikt trekk i sine utbetalinger? Og hva kan jeg gjøre med det i så fall?

Men skal de trekke barnebidraget utifra uføretrygden.....? For etter hva du forteller så trekker de ikke barnebidraget utifra uføretrygden.

Det høres jo ut som du har blitt forklart hva som kommer til å skje. Du kan jo ringe far, og høre om hvor barnebidraget er hend?

Skrevet

Men skal de trekke barnebidraget utifra uføretrygden.....? For etter hva du forteller så trekker de ikke barnebidraget utifra uføretrygden.

Det høres jo ut som du har blitt forklart hva som kommer til å skje. Du kan jo ringe far, og høre om hvor barnebidraget er hend?

ja det er det jeg har blitt fortalt helt til nå. Men nå har det visst skjedd noe forandringer, slik at det ikke har skjedd. Jeg har vel egentlig ikke fått noe svar på hva som har skjedd, men jeg har fått presentert et eventuelt videre forløp dersom det viser seg at det har stoppet.

Og derfor skjønner jeg ingenting, for jeg trodde ikke at det gikk an å stoppe noe som går rett av trygda. Alt er jo NAV, så hvordan de klarer å rote med det er for meg et stort mysterium...

TS

Skrevet (endret)

For en vanlig lønnsmottaker er det slik at bidraget håndterer far selv, og må sørge for at det blir betalt i rett tid. Gjør han ikke dette, oppstår det en situasjon hvor Statens Innkrevingssentral ber om utlegg i lønn. Da er arbeidsgiver pliktet til å trekke dette beløpet før de utbetaler lønn. På den måten kommer bidraget regelmessig og som regel på bestemt dato.

Er litt usikker på om det blir foretatt direkte trekk ved trygdeytelser, men det burte de vite hvis du kontakter innkrevingssentralen. Har han ikke direkte trekk, vel da får du ikke pengene før han har betalt dem.

Det kan oppstå situasjoner som gjør at han ikke er i stand til å betale bidrag, men dette er i så fall omstendigheter du burte få svar på ved å ta en telefon dit.

Endret av Kontormus
Skrevet

Ved å ha lest ting litt bedre ser jeg har du allerede har snakket med dem, og at de hevder at han ikke har betalt.

Vel, da må du ta han for det!! :glare:

Skrevet

Så klart har han ikke betalt, han har jo så vidt penger til sg selv..

Skrevet

ja det er det jeg har blitt fortalt helt til nå. Men nå har det visst skjedd noe forandringer, slik at det ikke har skjedd. Jeg har vel egentlig ikke fått noe svar på hva som har skjedd, men jeg har fått presentert et eventuelt videre forløp dersom det viser seg at det har stoppet.

Og derfor skjønner jeg ingenting, for jeg trodde ikke at det gikk an å stoppe noe som går rett av trygda. Alt er jo NAV, så hvordan de klarer å rote med det er for meg et stort mysterium...

TS

Men utifra hva du skriver så trekker de det ikke fra uføretrygden. Om han skulle ha betalt inn noe så får han en giro i posten - og betaler på den. Siden han ikke har betalt inn noe så har han ikke betalt giroen ennå.

(PS: Det er ingen automatikk i at det trekkes fra uføretrygden bare fordi han får uføretrygd.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...