Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 17 år og går barn-og ungdomsarbeider.

Har ikke bestått matte eksamen fra 1 vgs.

Jeg klarer ikke å stå opp klokken 6 om morgenen og sliter veldig med matte..

Har leitet i mangen dager og vert innpå mange slags yrker (jeg er veldig usikker på hvilken utdanning jeg vil ta)

Siden jeg ikke liker og stå opp tidelig har jeg tenkt på forkjellige nattjobber. Mange yrker krever matte så jeg har falt på jobber som besinstasjoner(ja,jeg syntes det virker som en koselig jobb)..

Det jeg lurer på er om dere vil anbefale meg og jobbe i barnehage eller bensinstasjon.

Og om hva dere syns virker mest ut som en god langvarig jobb og hvem av de som du tjener mest på? årslønn, timeslønn...

Og om det er noen andre yrker jeg kansje burde sjekket opp i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Før så hadde NAV Arbeid en sånn greie på siden sin der du svarte på en del spørsmål, blant annet om sånn som nattjobbing, og så kom der opp en rekke yrkesforslag. Kanskje den finnes der enda?

Det er jo mange kjøpesentre og dagligvarebutikker som holder oppe til seint på kveld, og der trenger de sikkert folk.

Gidder ikke disse deg for døgnrytmen. For jeg sleit selv bigtime med å komme meg opp da jeg var på din alder og ti år fram. Husker jeg hadde nesten gledestårer i øynene da jeg begynte som nattevakt en toårsdperiode, fordi det plutselig liksom var lov å være som jeg var - nattemenneske.

Etterhvert fant jeg ut at det går greit å stå pisstidlig opp også - snakker fire-fem-tiden, sålenge en kommer seg tilstrekkelig tidlig i bingen. Men, det funker best når en jobber hardt og lange dager. Da stuper du til køys uansett, når du kan.

Har du interesse for barn, og bor i større by, kan jeg ikke tenke annet enn at det må finnes, eller være behov for en nattbarnehage, for foreldre som jobber skift? Finns det ikke, så er det kanskje etablererordninger du kan delta på, og skape din egen arbeidsplass sammen med andre kompetente likesinnede? Kanskje innebærer det at du høster praktisk erfaring en tid i ordinær barnehage. Og da er det bare å bite i den sure vekkerklokken. Men i enden av tunnellen er det alltid mørkt og natt, eller hur? :nigo:

Ellers har kanskje kommunens fritidsseksjon ungdomsklubber eller kulturell aktivitet for ungdom? Nå har jeg inntrykk av at det nærmest ikke finnes ungdomsklubber mer. Det er synd. Jobbet med sånt da jeg var omtrent på din alder, og hadde glede og utbytte av det. En takknemlig jobb, men kun to kvelder i uka. Måtte kombinere den med gatekjøkken.

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...