Gjest Brunhilde Skrevet 5. desember 2003 #61 Del Skrevet 5. desember 2003 Og du er tillitsvalgt ? I hva slags bedrift da, om jeg tør spør ? Det er absolutt det dummeste jeg har lest på lenge og gjør at jeg er enda mer glad for at jeg ikke støtter opp om dette "pampveldet"... jeg er helt enig med GreenSky - 4 uker ferie og lavere lønn til ikke organiserte - skulle bare mangle! Innlegget er endret noe. Misty - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 5. desember 2003 #62 Del Skrevet 5. desember 2003 Ja, det er jeg helt sikkert, Brunhilde ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 5. desember 2003 #63 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg er organisert og har ikke tenkt å slutte med det med det første. Det er flere aspekter ved å være organisert enn beskyttelse mot opsigelser (er det virkelig sånn? høres rart ut) og forhandling av lønn... Da firmaet jeg jobbet i tidligere gikk konkurs (De kunne ikke betale ut lønn og skyte oss alle 2 mnd lønn) fikk de organiserte utbetalt forskuddspenger fra organisasjonen på timen - vi andre måtte vente på pengene fra lønnsgarantifondet i nesten 6 mnd... Det er tøfft å plutselig ikke få utbetalt lønn på et par mnd. En tanke på - jeg blir litt overrasket over alle som snakker om "pampene"/"de der oppe" osv om ledelsen, mens vi liksom er "der nede på gulvet"... er det virkelig slik man tenker ennå? Jeg trodde virkelig at klasseskillet i arbeidslivet var mindre enn det høres ut til her. Men har et intrykk av at det er skapt "på gulvet" og ikke blant "pampene". Hva er det som gjør at så mange fremstår som så utrolig bitre på sine arbeidskollegaer med litt høyere stillinger enn dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #64 Del Skrevet 8. desember 2003 Og du er tillitsvalgt ? I hva slags bedrift da, om jeg tør spør ? Det er absolutt det dummeste jeg har lest på lenge og gjør at jeg er enda mer glad for at jeg ikke støtter opp om dette "pampveldet"... Jeg er tillitsvalgt i et vaktselskap. At dette er "noe av det dummeste du har hørt på lenge" viser at du ikke har satt deg inn i hva vi diskuterer her, eller at du har misforstått det jeg skrev. Kanskje du kan skrive litt mer om hvorfor du finner det dumt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #65 Del Skrevet 8. desember 2003 Til du som er tillitsvalgt, legg merke til at jeg skrev ca 80-90%. Det jeg mener er vel at de som er tillitsvalgte inngår i de 20-10% som ikke hører inn her. (Men selvsagt er det nok lettere for deg også å si fra på vegne av andre..) Det jeg mener er at resten bruker deg for selv å unngå å komme i situasjoner som de ikke føler seg komfertabel i, ting som kan være vannskelige og som vil koste litt slit og arbeid å klare å få ordnet på egen hånd. Da er det mye lettere å få noen til å gjøre jobben for seg. Selvsagt kan folk få velge disse "lettvinte" løsningene for meg og forsette å¨leve sine bekymringsfri trygge liv i den sonen hvor de har full kontroll og som de behersker.. Men hvordan utvikler du deg som menneske da? når du hele tiden kan rope på "frøken" når noe går deg imot? Det er jo nettopp dette som er jobben til en tillitsvalgt. Det er slett ikke noen lettvindt løsning å kontakte en tillitsvalgt slik jeg ser det. En kontakter en tillitsvalgt fordi en har problemer. Da snakker en jo med en person som har en viss kompetanse til å hjelpe, og i tillegg har fagforeningen i ryggen. Hvorfor gjøre det tungvidt når en kan gjøre det enkelt? Og til deg som kaller meg en snylter, hvem snylter jeg på? trodde jeg var annsatt av arb.giver jeg. Hvorfor skal jeg gå ned i lønn ? Arbeidsgiver følger som regel tariffen. Det betyr at de er forpliktet til å betale tariff-lønn til alle ansatte. De har ikke samme forpliktelsen ovenfor uorganiserte. Arb.giver kan i teorien betale dem hva de vil i lønn. I arb.miljøløven står det at de ansatte har krav på utbetal lønn, men det står ikke hvor mye. For en uorganisert arb.giver betyr dette at han/hun må avtale med arb.giver hvor mye lønn som blir utbetalt. Arb.giver pleier å utbetale alle organiserte tariff-lønn enten de er organiserte eller ei, men er altså i sin fulle rett til å betale de ufaglærte mindre (eller faktisk mer) om de skulle ønske det. tror nok at ovenfor arb.giver gjør jeg en minst like god jobb som de som streiker og går i tog annenhvert år... Jeg vil heller snu på det og si at du som tillitsvalgt er en snylter, jeg vet hvertfall fra min arb.plass at de tillitsvalgte bruker betydelig tid på org.arbeid i arbeidstiden. Mange arbeidsplasser har jo en tillitsvalgt ansatt på fultid/deltid, og da står han/hun fritt til å jobbe med tillitsvalgt-saker i arb. tiden. Ellers jobber de fleste frivillig, i sin egen fritid og helt gratis.. Får jeg en ledig stund på jobben hender det jeg bruker denne til tillitsvalgt-ting, dette har ikke arb.giver noe i mot så lenge jeg gjør det jeg skal av jobb-ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 8. desember 2003 #66 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg som arbeidsgiver synes det er synd å lese hvordan ansatte nesten føler at det er, og skal være, en krig mot ledelsen for å sikre at man får alt man har KRAV på. Skulle heller ønske at man kunne jobbe sammen mot reelle mål, og deretter høste frukter. For oss med små bedrifter som gjerne jobber hele døgnet uten noen som helst timelønn som kan falle innenfor en eksisterende tariff, blir "litt" provosert av ansatte som henger over disken og diskuterer alt de har krav på mens søppel flyter og brus-skapene er tomme. Ikke minst dem som kommer og spør hvor mange tre-dager de har igjen Huff, ja. Skulle bare ønske at mellomrommet mellom ansatte og ledelsen ble mindre - bedre kommunikasjon og forståelse begge veier gjør mye både for arbeidsmiljø og trivsel. Mine ansatte er ikke organisert - men ikke fordi de ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #67 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg som arbeidsgiver synes det er synd å lese hvordan ansatte nesten føler at det er, og skal være, en krig mot ledelsen for å sikre at man får alt man har KRAV på. Skulle heller ønske at man kunne jobbe sammen mot reelle mål, og deretter høste frukter. For oss med små bedrifter som gjerne jobber hele døgnet uten noen som helst timelønn som kan falle innenfor en eksisterende tariff, blir "litt" provosert av ansatte som henger over disken og diskuterer alt de har krav på mens søppel flyter og brus-skapene er tomme. Ikke minst dem som kommer og spør hvor mange tre-dager de har igjen Huff, ja. Skulle bare ønske at mellomrommet mellom ansatte og ledelsen ble mindre - bedre kommunikasjon og forståelse begge veier gjør mye både for arbeidsmiljø og trivsel. Mine ansatte er ikke organisert - men ikke fordi de ikke kan. Det er jeg enig med deg i. "Drømmefirmaet" er jo et sted hvor det slett ikke er behov for tillitsvalgte/fagforening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 8. desember 2003 #68 Del Skrevet 8. desember 2003 Greensky. Jeg reagerer på det du sier når du ønsker at de betalte de uorganiserte mindre enn til deg som er organisert, fordi det må jo bety at du gjør en bedre jobb enn de andre. Eller er det kanskje ikke det det handler om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #69 Del Skrevet 8. desember 2003 Greensky. Jeg reagerer på det du sier når du ønsker at de betalte de uorganiserte mindre enn til deg som er organisert, fordi det må jo bety at du gjør en bedre jobb enn de andre. Eller er det kanskje ikke det det handler om? :klø: Jeg har aldri sagt eller ment noe slikt. At jeg - som organisert- gjør en bedre jobb enn de uorganiserte gjør en bedre jobb en de andre? ? Nei, det mener jeg absolutt ikke. Da har du nok misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 8. desember 2003 #70 Del Skrevet 8. desember 2003 Tror kanskje ikke du helt tok poenget mitt.. Du sier at du ønsker at de betalte de uorganiserte mindre enn du får betalt - regner med at dere gjør samme jobb. Da må jo du synes at din arbeidsinnsats er mere verdt enn de andres! Ren bondenorsk logikk. Eller skal man få betalt bare for å være organisert! Skjønner ikke hvorfor du mener at det er rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #71 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg som arbeidsgiver synes det er synd å lese hvordan ansatte nesten føler at det er, og skal være, en krig mot ledelsen for å sikre at man får alt man har KRAV på. Men arbeidsgiver er raske til å kreve de også. De har jo sin egen forening de også. NHO og SBL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 8. desember 2003 #72 Del Skrevet 8. desember 2003 Kreve hva? At de ansatte gjør det de skal kanskje? Informer meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #73 Del Skrevet 8. desember 2003 Tror kanskje ikke du helt tok poenget mitt.. Du sier at du ønsker at de betalte de uorganiserte mindre enn du får betalt - regner med at dere gjør samme jobb. Da må jo du synes at din arbeidsinnsats er mere verdt enn de andres! Ren bondenorsk logikk. Eller skal man få betalt bare for å være organisert! Skjønner ikke hvorfor du mener at det er rett. Jo - jeg tok poenget ditt. For å gjøre det klart: NEI, jeg som organsisert mener ikke at min arbeidsinnsats er mer verdt en kollegaen min som ikke er organisert. Du synes dette er ulogisk - det gjør ikke jeg. Vi tenker nok bare litt forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 8. desember 2003 #74 Del Skrevet 8. desember 2003 Vi tenker nok bare litt forskjellig. Ja, vi gjør nok det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 8. desember 2003 #75 Del Skrevet 8. desember 2003 Kreve hva? At de ansatte gjør det de skal kanskje? Informer meg Ok. Det er litt "vill vest" i firmaet mitt, men: - Kreve at ansatte som har fri skal jobbe - Kreve at ansatte har mobilen på 24 timer - Kreve å utbetale 50% overtid, ikke 100% - Konsekvent nekte å godkjenne egenerklæringer ved sykdom - Like ofte nekte å godkjenne sykemeldinger (fra lege) - Kreve at ansatte må betale verneutstyr av egen lomme - Godkjenner ferie for ansatt, men krever retten til å inndra den på kort varsel Det er mer også, men dette var hva jeg kom på i farten... Arb.giver har ikke fått gjennom disse kravene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. desember 2003 #76 Del Skrevet 8. desember 2003 Kreve hva? At de ansatte gjør det de skal kanskje? Informer meg -si opp folk pga bruk av egenmelding -ikke ha sikringsutstyr når man jobber høyt oppe i lufta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #77 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg er organisert, men hva kan de gjøre i dagens tilstand med utflagginger,sammenslåinger og gud vet hva.INGENTING. Se på braatensansatte, sjøfolkene. Sikkert mange andre også. Det handler f..mye om at organisasjonene skal "leve" videre også. Se på lederene i organisasjonene. den lønnen de har. Står ikke mye i forhold til den gruppen de skal arbeide for.(snakker om fotfolket) de fleste klarer seg uten å være organisert. Arbeidsmiljøloven dekker omtrent alt du kan komme opp i av konflikter. Mange av mine kolegaer er medl.De får seg turer på hotell/m fly og en durabelig fest.De vil ha noe igjen for kontigenten som det heter. Ellers er intr. laber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. desember 2003 #78 Del Skrevet 8. desember 2003 Kjenner nå en Braathensansatt, som nå via sin forening går til sak, hvilket hun aldri ville hatt råd til ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplegrønn Skrevet 8. desember 2003 #79 Del Skrevet 8. desember 2003 Lettere sjokkert Eplegrønn skjemmes over at det kan være mulig at arbeidsgivere oppfører seg sånn.. Huffåhuff. Lever i en enklere verden jeg, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cawarra Skrevet 9. desember 2003 #80 Del Skrevet 9. desember 2003 Jeg er ihvertfall organisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå