Gjest Poirot Skrevet 1. desember 2003 #1 Skrevet 1. desember 2003 Ser til stadighet her inne at folk møter motstand på jobb, enten mht oppsigelse, lønn, opprykk osv. Men nesten ingen er fagorganisert. Har inntrykk av at mange mener fagforeninger kun er for gamle kommunister, men det stemmer jo ike! En fagforening blir som en forsikring, kjekk å ha når du minst venter det. trenger ikke ha noe med å være ansatt i en useriøs bedrift å gjøre. I min bedrift er det nå en større sammenslåing på gang, hvilket vil få konsekvenser for mange. Noen må nok gå, mange må bytte jobb internt- og hva blir de da tilbudt? Andre firmaer har dårlig økonomi-hvem skal da sies opp først (ikke gitt at det er den med kortest annsennitet)? Regelverket rundt arbeid er ganske komplisert, en blanding av lover, forskrifter, særavtaler og arbeidsavtaler. Slike ting kan fagforeninger hjelpe til med. Jeg oppfordrer alle til å melde seg inn i fagforbund som passer for dem!
Gjest care Skrevet 1. desember 2003 #2 Skrevet 1. desember 2003 Er medlem skriver under på oppfordringen
Gjest Madley Skrevet 1. desember 2003 #3 Skrevet 1. desember 2003 Er organisert..ikke engang i fast jobb, men vi studenter har jo våre krav vi også gjennom organsisasjonen....
14062003 Skrevet 1. desember 2003 #4 Skrevet 1. desember 2003 Jeg er enig med deg Poirot! Hvor mye er kontigenten på i året? 2% av lønna? Nei, det stemmer ikke med 4.000,- i året (med en inntekt brutto på 200.000 i året)! Mener det er sted under tusenlappen i alle fall. Det er lite å gi for å vite at man har noen i ryggen når man trenger det som mest. Hva kan en fagforening gjøre for deg? - Juridisk bistand (ifbm. jobb og kanskje privat). - Hjelpe til med å få dine rettigheter opprettholdt i et arbeid - Gi deg rabatter og fordeler (LO&IT har masse sånt i alle fall) - Gi deg diverse forsikringer (LO&IT har masse, jeg husker ikke hva) - Gi deg informasjon om plikter og rettigheter (LO&IT sender ut medlemsblad i ny og ne). Til sist tror jeg bedrifter med organiserte alltid har en tillitsvalgt. Og denne tillitsvalgte kan man gå til dersom det oppstår situasjoner på arbeidsplassen som man må gjøre noe med eller bare snakke om. En tillitsvalgt er ikke en i ledelsen, men av de "på gølvet". En tillitsvalgt opptrer på vegne av ansatte i møter med ledelsen - og ikke som arbeidstaker selv. Skal skilles, men beklageligvis blir dette ofte ikke gjort i mange bedrifter. Til slutt: gjett hvilken fagforening jeg er medlem av da?
Gjest lmari Skrevet 1. desember 2003 #5 Skrevet 1. desember 2003 Helt enig - viktig å være organisert!!!
VesleBråka Skrevet 2. desember 2003 #6 Skrevet 2. desember 2003 Jeg har prøvd å organisere meg et par ganger, men da fikk vi valget uroganisert eller sparken, så da så. Når man er student og har deltidsjobb i bar så er det viktigere å beholde jobben enn å stå på krava.. synd men sant. Det er så god tilgang på folk som gjerne jobber uorganisert (og ikke får tariff) at det nytter ikke. Hvis jeg hadde hoppet ut av køen, hadde 100 villige stått bak meg.
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #7 Skrevet 2. desember 2003 Jeg har prøvd å organisere meg et par ganger' date=' men da fikk vi valget uroganisert eller sparken, så da så. Når man er student og har deltidsjobb i bar så er det viktigere å beholde jobben enn å stå på krava.. synd men sant. Det er så god tilgang på folk som gjerne jobber uorganisert (og ikke får tariff) at det nytter ikke. Hvis jeg hadde hoppet ut av køen, hadde 100 villige stått bak meg.[/quote'] Det er ikke lov, og jeg blir så sinna når jeg hører sånt. Må arbeidsgiver vite at man er organisert? Kan man ikke bare melde seg inn og bruke det den dagen man trenger det? man trenger jo ike ha en egen forening på jobben.
Gjest Ethereal Skrevet 2. desember 2003 #8 Skrevet 2. desember 2003 Selv om jeg som offentlig ansatt sitter trygt og under ordnede forhold, ville jeg ikke vært uorganisert, greit å ha sånn just in case. I tillegg får man jo en god del medlemsfordeler mtp. forsikringer osv. Jeg er organisert som stipendiatmedlem i Forskerforbundet, og betaler ca 130kr/mnd for å være medlem.
huzky Skrevet 2. desember 2003 #9 Skrevet 2. desember 2003 Jeg er også organisert. Mener det er viktig å ha rettigheter. Det som jeg synes er litt rart, er at enkelte firma er så snille og oppfordere ansatte til å organisere seg, mens i andre firma blir du sett på som en sviker, og blir dårlig behandlet dersom man organiserer seg. Alle - organiser dere!!!
Gunilla Skrevet 2. desember 2003 #10 Skrevet 2. desember 2003 Jeg er også organisert. Slet litt med å finne riktig organisasjon, men endte opp med Forskerforbundet. Det har vist seg å være svært, svært lønnsomt for meg, helt konkret i forbindelse med lønnsforhandlinger, men også i forbindelse med overgang fra vikariat til fast ansettelse. Godt å vite at jeg ikke står alene. Får forresten også gode forsikringsvilkår, så utlegget på kr. 244,- har absolutt gitt resultater!
Grooo Skrevet 2. desember 2003 #11 Skrevet 2. desember 2003 Er ikke organisert ennå.. Var ferdig med utdannelsen min i juni, og har hatt deltidsjobber og engasjemang fram til nå. 1. januar starter jeg i fast jobb, regner med å organisere meg da...
Gjest Brunhilde Skrevet 2. desember 2003 #12 Skrevet 2. desember 2003 Det burde være en selvfølge å være organisert! Det som forresten irriterer meg mest er de som står som uorganiserte i bedrifter hvor flertallet ER organisert. De nyter fa*@meg godt av den kontogenten vi andre betaler UTEN å yte en dritt selv! Verste snylterne jeg kan tenke meg! Og dere: Det er muligheter til å organisere seg utenom LO også!
punkyB Skrevet 2. desember 2003 #13 Skrevet 2. desember 2003 Jeg er organisert og har vært det siden jeg var student. Er for å sikre meg selv hvis jeg kommer opp i en konflikt , jeg får fordeler ved forsikringer o.l. OG jeg er med å støtte andre som kommer i konflikter. Er ikke så mye man betaler hvert år for dette når man tar hensyn til skattefradrag.
Gjest lekebøll Skrevet 2. desember 2003 #14 Skrevet 2. desember 2003 Jeg er ikke organisert. I jobben jeg har nå (midlertidig) ser jeg ikke hvordan fagforeningen skulle kunne hjelpe meg, og med hva. I fjor, da jeg var "student", var jeg derimot organisert.
Gjest Tabby Skrevet 2. desember 2003 #15 Skrevet 2. desember 2003 Hva for noen fagorganisasjoner er det å velge mellom da? Jeg sliter med å finne den rette. Da jeg gikk omsorgslinja på vgs var jeg organisert som student, hos helse og noe organisasjonen. Nå jobber jeg med barn på et treningssenter så hva passer for meg?
VesleBråka Skrevet 3. desember 2003 #16 Skrevet 3. desember 2003 Det er ikke lov, og jeg blir så sinna når jeg hører sånt. Må arbeidsgiver vite at man er organisert? Kan man ikke bare melde seg inn og bruke det den dagen man trenger det? man trenger jo ike ha en egen forening på jobben. Jeg har vært organisert andre steder i samme bransje. Da fikk jeg tariff også. Arbeidsgiver må ikke vite, men de fikk sniffen i at noen prøvde å overtale alle til å organisere seg, så man kunne forhandle om lønn til tariff osv. De gjorde det helt tydelig at de var ikke interessert i å betale tariff, og de som ikke var fornøyd med lønna kunne bare slutte. Noen hadde kontrakt på fast ansettelse som stadfestet timelønn (under tariff), andre var ekstrahjelp og fikk ikke kontrakt. Eller dvs kontrakt hjelper ikke, de sier deg opp og lar være å sette deg opp, i praksis kan man få fyken på dagen. Jeg tror kanskje trondheim er litt ekstrem i hotell- og restaurantbransjen. Det er så utrolig mange studenter her som gjerne vil tjene seg noen kroner i helgene, og tar hva de får. Gjennomtrekket er forholdsvis stort, så derfor blir det aldri noe aksjonering. Det er ikke ansattes marked her..
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2003 #17 Skrevet 3. desember 2003 Har lenge tenkt på å organisere meg, men det har blitt med tanken... Hvilken organisasjon passer for meg? Jeg er selger, og prosjektansvarlig i et lite firma hvor ingen andre (i allefall som jeg vet) er organisert. Har egentlig litt problem med enkelte ting i firmaet, bla. ingen lønnsforhandlinger på 1 1/2 år. Så det hadde vært greit å ha noen og henvende seg til med spørsmål... Hilsen Lille meg...
Gjest Poirot Skrevet 3. desember 2003 #18 Skrevet 3. desember 2003 Jeg vet ikke helt hva som passer best, har du noen utdannelse? Du kan jo ringe og høre, eks til 2Fo, LO, Akademikerne?
Gjest prinsesse tam tam Skrevet 3. desember 2003 #19 Skrevet 3. desember 2003 Er enig med Poirot her. Organiser eder!! Når en leser innleggene her inne skulle de være de beste argument for at organisasjonene fortsatt har en viktig rolle. Dessuten kan du organisere deg uten at arbeidsgiver vet om det, ring privat og få medlemskontigentregningen og post mm sendt til din private adresse. Dette vet jeg ble gjort mye i IT- bransjen. Der var det heller ikke populært å organisere seg. Organiser deg selv først, og verv andre etterpå, så er du iallefall litt safere dersom arbeidsgiver snuser opp ting.
Gjest Nicoline Skrevet 3. desember 2003 #20 Skrevet 3. desember 2003 Jeg har vært organisert i så og si hele mitt arbeidsliv - men har meldt meg ut og kommer trolig aldri til å melde meg inn i noen forening igjen. Etter å ha lest i avisen at fagforeningsledere til stadighet har vært på restaurant- og barbesøk og svidd av mangfoldige tusen kroner så tenkte jeg at dette gidder jeg ikke å sponse lenger. Nok er nok - skulle jeg mot formodning trenge noe i ryggen i en eventuell sak mot arbeidsgiver, ja, da går jeg til advokat. Kan få gode advokater for de 350 kronene som medlemskontigenten til fagforeningen var pr. mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå