Gå til innhold

"Stjele" pappa på julaften

Cacho

Anbefalte innlegg

Søsteren min og jeg har et veldig ulikt syn på det å feire jul. Hun tar helt av, pynter huset i midten av november, styrer og ståker noe voldsomt. Jeg henger opp julegardiner på kjøkkenet 1. advent, pynter juletreet, lager tradisjonell julemiddag - og ferdig med det...

Pappa har feiret mange juler sammen med henne, men bare en med meg etter at jeg flyttet hjemmefra (av geografiske årsaker). Nå har han ytret ønske om å feire jul hos meg i år, noe jeg sa han var hjertelig velkommen til å gjøre.

Men jeg vet jo at søsteren min kommer til å ta helt av - for henne er "jo flere vi er sammen" osv. løsningen, men en av grunnene pappa oppga for at han heller ville feire hos oss, er nettopp det at han syntes det ble så mye mas.

Men hvordan i all verden skal jeg fortelle henne dette, uten at hun blir altfor såret, eller at hun skal anklage pappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren min og jeg har et veldig ulikt syn på det å feire jul. Hun tar helt av, pynter huset i midten av november, styrer og ståker noe voldsomt. Jeg henger opp julegardiner på kjøkkenet 1. advent, pynter juletreet, lager tradisjonell julemiddag - og ferdig med det...

Pappa har feiret mange juler sammen med henne, men bare en med meg etter at jeg flyttet hjemmefra (av geografiske årsaker). Nå har han ytret ønske om å feire jul hos meg i år, noe jeg sa han var hjertelig velkommen til å gjøre.

Men jeg vet jo at søsteren min kommer til å ta helt av - for henne er "jo flere vi er sammen" osv. løsningen, men en av grunnene pappa oppga for at han heller ville feire hos oss, er nettopp det at han syntes det ble så mye mas.

Men hvordan i all verden skal jeg fortelle henne dette, uten at hun blir altfor såret, eller at hun skal anklage pappa?

Behøver du å si noe spesielt da?

Dersom hun inviterer faren din, så sier vel han bare noe sånt som "takk for invitasjonen, men i år skal jeg til XX".

Ingen av dere bør si at han skal til deg fordi det er så masse styr hos henne. Det kan virke sårende, da hennes måte å feire jul på er den perfekte for henne.

Om faren din ønsker å fortelle søsteren din at han syns det er mye mas hos henne, så får det være opp til han å fortelle det. Du bør ikke grunngi det med noe mer enn at du hadde lyst til å invitere han i år.

Endret av kakemonsteret
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at han bor i nabohuset... Så hun forventer vel at han kommer dit. Pappa er ikke så giret på å feire nok en jul der, han synes det blir mye unger og ståk.

Så han vil at jeg skal si at han skal til oss i stedet, men siden vi bor et stykke unna, blir det vel til at han blir her fra lille julaften til 2. dag. Og da er blir det nok krise hos søsteren min med en gang...

Jeg forstår ham godt, for jeg har feiret jul hos henne et par ganger, og for min del blir det rett og slett mest mas, og lite kos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like greit å bare si det så fort som mulig. så får der sunket inn hos søsteren din, og du blir ferdig med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer "urettferdig" at han skal feire jul hos henne vært år hvis man kan si det på den måten?

Jeg ville ikke sagt noe spesiellt om det, bare latt det gli naturlig inn i en samtale om jul sånn ettervært om hun bli å ta det så personlig. Si at du og din far og ønsker å feire jul sammen av og til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje like greit å bare si det så fort som mulig. så får der sunket inn hos søsteren din, og du blir ferdig med det..

Ja, du har nok rett i det... Det er bare at jeg gruer meg så voldsomt til å si det til henne... Og vanskelig å finne ut hva jeg skal si, slik at alle parter kommer best mulig ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an for ham å si at siden han var hos henne i fjor, føler han at han må være med deg i år.

Og at du sier at dere må dele på pappaen deres, at dere får ha ham annenhvert år?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke også invitere søsteren til deg så kan dere være lykkelig familie alle sammen? :)

Nei takk!!! En familie på 5, pappa, oss (som ikke har barn) og tre hunder?? Det er nettopp den typen julaften jeg IKKE vil ha... Og ikke pappa heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk!!! En familie på 5, pappa, oss (som ikke har barn) og tre hunder?? Det er nettopp den typen julaften jeg IKKE vil ha... Og ikke pappa heller!

Oookei... prøvde bare å komme opp med en kreativ løsning jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både du og faren din kan rett og slett si det du nevner i startinnlegget ditt.

Nemlig at han har feiret julen med din søster mange ganger men bare en gang med deg.

Er bare rettferdig det. Ikke nødvendig å si noe om den virkelige grunnen til at faren din vil til deg.

Hun forstår vel at hun må kunne dele faren deres med deg, eller?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):)

Oookei... prøvde bare å komme opp med en kreativ løsning jeg da.

Skjønte det! :) Det er bare det at den løsningen som IKKE kommer til å fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både du og faren din kan rett og slett si det du nevner i startinnlegget ditt.

Nemlig at han har feiret julen med din søster mange ganger men bare en gang med deg.

Er bare rettferdig det. Ikke nødvendig å si noe om den virkelige grunnen til at faren din vil til deg.

Hun forstår vel at hun må kunne dele faren deres med deg, eller?

Veeeel... Nå kjenner selvfølgelig ikke du søsteren min, men hun kan være forferdelig hårsår... Hvis ting ikke blir gjort slik det burde (etter hennes bok, vel og merke!), så blir det fort feil, ser du...

Det er derfor jeg gruer slik for å slippe denne "bomben"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du skal være den som slipper "bomben". Det er jo faren din som skal feire et annet sted enn hos henne, så da burde han si ifra. Kanskje si at han har lyst til å feire hos deg i år. Hun "kan" ikke bli sur på deg for noe han ønsker, og hun må da vitterlig greie å innse (når det har sunket inn) at han har flere barn, og kanskje vil tilbringe tid med dem også.

Blir hun sur, så bare ignorer det så godt det lar seg gjøre. Det er hennes eget problem om hun skal la julen sin bli "ødelagt" av noe sånt.

Men jeg stemmer for å si det så snart som mulig, slik at hun får tid på seg til å bli vant til tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke faren din bare si til henne at han skal feire hos deg i år? Det gir jo mening, siden han har vært hos henne så mange ganger og nesten aldri hos deg. Han trenger ikke oppgi grunnen en gang, han kan vel bare si noe sånt som "Du NN, bare så du vet det så skal jeg feire jul hos søsteren din i år. Er så lenge siden sist".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel flere som trenger å bli voksne -søsteren din som må lære seg å "dele" og innse at hun ikke har enerett på andre mennesker, og faren din, som må klare å snakke med datteren sin selv om hun kan bli sur. Synes ikke du skal trenge å ta den samtalen. Og om hun blir sur, så får hun bli det -ikke stort man kan gjøre med det, og kanskje kan det faktisk være sunt for henne. Man skal ikke trenge å gå på eggeskall rundt voksne mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke egentlig faren din som bør slippe nyheten? Enkelt og greit si at i år feirer han jul med deg fordi jul er en familiehøytid og han må bytte på litt og i år er det din tur til å få besøk.

Det er jo helt normalt å bytte på hvor man feirer da man har flere muligheter, du stjeler jo ikke faren din.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annehver jul er det mest rettferdige og det må søsteren din bare godta. Hun eier ikke faren din. Han kan ta seg en sydentur til jul om han vil også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du si noe som helst, er det ikke pappan din som må ordne opp i dette?

Han kan vel bare fortelle henne at han må dele litt på seg, og feire jul hos dere annethvert år så det blir rettferdig, eller han kan velge å være ærlig og si at han trives bedre med en stille og rolig jul, at han syns det blir for mye mennesker og styr hos henne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...