Gå til innhold

Studere i Haag eller Amsterdam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt paa aa studere i Nederland, og lurer paa om dere har erfaring med det eller vet om andre som studerer der og hvordan de har det! Og vet dere om karaktersnittet der er paa nivaa som UiO og lignende? + hva synes dere om byene i seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med en grad i Nederland.. og kjenner mange andre utlandsstudenter som har kommet hit for å studere. Som regel er det mye høyere krav og mer arbeidsmengde her, det har jeg selv fått høre av studenter som har studert både i Norge og i Nederland, fordi det er en stor forskjell på høyskole og universitet, og universitet skal være mye hardere.

Jeg har ikke studert i Den Haag (heter ikke Haag :P) eller Amsterdam og vet ikke så mye om de individuelt. Om du vil bli i den sentrale regionen er Utrecht også et godt alternativ.

Hvis du går inn på ansa.no så kan du søke deg frem til "anmeldelser" av byen og universitet du er interessert i. Om du vil ha mer informasjon så kan du også kontakte en kontaktperson som står oppført på en liste på det aktuelle studiestedet, og lese deres erfaringer av studiestedet :)

Lykke til! Nederland er et super land =)

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med en grad i Nederland.. og kjenner mange andre utlandsstudenter som har kommet hit for å studere. Som regel er det mye høyere krav og mer arbeidsmengde her, det har jeg selv fått høre av studenter som har studert både i Norge og i Nederland, fordi det er en stor forskjell på høyskole og universitet, og universitet skal være mye hardere.

Jeg har ikke studert i Den Haag (heter ikke Haag :P) eller Amsterdam og vet ikke så mye om de individuelt. Om du vil bli i den sentrale regionen er Utrecht også et godt alternativ.

Hvis du går inn på ansa.no så kan du søke deg frem til "anmeldelser" av byen og universitet du er interessert i. Om du vil ha mer informasjon så kan du også kontakte en kontaktperson som står oppført på en liste på det aktuelle studiestedet, og lese deres erfaringer av studiestedet :)

Lykke til! Nederland er et super land =)

Tusen takk! :) Har du laert deg nederlandsk(hvis ja-er det vanskelig?)? :)

Skrevet

Jeg har ei venninne som tok mastergrad der, det var mye jobbing og høyt nivå, samtidig som det ikke var veldig sosialt samtidig. Hun måtte ha B i snitt for å komme inn, men sånn er det mange steder i Europa, noe som gjør det litt stress da B i andre land er lettere å få enn B i Norge. Men det var generelt en god opplevelse, veldig godt samarbeid med veileder på masteroppgaven og professorene var gode i engelsk. Hun lærte seg ikke nederlandsk fordi det bare var et år og fordi hun er en fjott.

Når det gjelder byen så synes jeg den er fin og lett og få oversikt på. Personlig kan jeg ikke tenke å faktisk bo der, men hun trivdes veldig bra.

Skrevet

Den Haag (heter ikke Haag :P)

På norsk, jo. Det heter da ikke 'den internasjonale domstolen i Den Haag'

Skrevet

Jeg har studert i Nederland, og jeg syntes ikke nivået var høyere enn i Norge, selv om de hadde dyktige forelesere og gode fasiliteter. Det skyldes nok også at systemet er litt annerledes i Nederland, slik at nederlandske studenter ofte ikke trenger forholde seg til karakterkrav og heller ikke nødvendigvis forventes å fullføre på normert tid. Haag er en hyggelig by, men ikke spesielt stor, og blir nok kjedelig etterhvert. Jeg trodde også at det stort sett bare var hotellfag man studerte der?

Nederlandsk er slett ikke vanskelig for nordmenn, men mange gidder ikke lære det fordi alle snakker engelsk.

Skrevet

På norsk, jo. Det heter da ikke 'den internasjonale domstolen i Den Haag'

Jeg tenkte det var noen som kom til å pirke på dette ;) Jeg trodde alltid det het Haag, også utenfor Norge, faktisk helt til jeg selv flyttet ned hit. Tenkte det var en grei opplysning.

Går an å være en hyggelig person :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...