Gå til innhold

Sentrale utfordringer for førskolelæreren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er sentrale utfordringer for førskolelærere?

Har en oppgave om det, jeg vet jeg faktisk ikke :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå svarer jeg bare på stående fot i hastverk :gjeiper: så jeg vet ikke om det kan dytte deg i riktig retning?

Det er utfordrende for en førskolelærer å ta hensyn til barnets beste, foreldres ønsker og krav, samfunnets lover, regler og krav (rammeplan for eksempel).

En annen innfallsvinkel kan være å finne balansen mellom individet og samfunnet. Det er viktig for barnet å være en del av et fellesskap, derfor er sosial kompetanse så viktig, men samtidig må man styrke individet. Stikkord kan være mestring og selvfølelse.

Håper det hjelper.

Skrevet (endret)

Nå svarer jeg bare på stående fot i hastverk :gjeiper: så jeg vet ikke om det kan dytte deg i riktig retning?

Det er utfordrende for en førskolelærer å ta hensyn til barnets beste, foreldres ønsker og krav, samfunnets lover, regler og krav (rammeplan for eksempel).

En annen innfallsvinkel kan være å finne balansen mellom individet og samfunnet. Det er viktig for barnet å være en del av et fellesskap, derfor er sosial kompetanse så viktig, men samtidig må man styrke individet. Stikkord kan være mestring og selvfølelse.

Håper det hjelper.

Takk! Tenker jeg skal skrive om foreldresammarbeid :)

Edit: Står jo noen utfordringer, så om noen har noen ideer, sleng de inn! :)

Endret av Dobbeltseng
  • Liker 1
Skrevet

Det kuttes i tilskudd til barnehager i Norge, samtidig påfører de oss stadig mer oppgaver vi skal utføre, kan nevne dårligere bemanning- resultatet av dette blir dårligere tilbud til barna.

En annen utfordring som de færreste tenker på men som er en del av vår hverdag er faktisk det norske klimaet sammen med smittsomme sykdommer og hygiene, her blir som du nevner foreldresamarbeidet sentralt.

En annen stor utfordring er kontantstøtte og fremmedspråklige barn, barn som ikke kan noe norsk og foreldre med annet morsmål og kultur.

Barn med spesielle behov skal følges opp,flere fanges opp tidligere enn før og det pålegges oss ekstra ansvar og tid som fører med det ( kurs, ol )

Skrevet

Ikke minst det å fange opp usynlige barn, barn som blir utsatt for misbruk, samarbeid med andre etater, barn med ulike helseplager, spesielle behov o,l. Å sørge for at alle blir sett, hørt og få utvikle seg der de er på sitt område er en utfordring i seg selv i en hektisk hverdag. Nevnte jeg belastningskader?

Skrevet

Takk! Tenker jeg skal skrive om foreldresammarbeid :)

Edit: Står jo noen utfordringer, så om noen har noen ideer, sleng de inn! :)

Hvis du skal skrive om foreldresamarbeid, så er jo et poeng at foreldre ser jo ofte (bare) sitt eget barn.. Har jobbet på avdeling hvor et barn fikk tildelt timer med ekstra assistent. Foreldrene ville ikke at dette skulle snakkes om, og vi har jo taushetsplikt. Allikevel får man jo spørsmål fra andre hvorfor "Per" alltid får gjøre så mye spennende sammen med bare en voksen, eller en voksen og et annet barn.. som f.eks tur til kafe, ut i skogen, tur på stranda, bygge i klosserommet etc..

Klart foreldre reagerer på hvorfor et barn får mer enn deres barn. Det ligger jo mange, gode grunner bak dette, men som pedagog, med taushetsplikt kan man ikke forklare det..

Skrevet

Hvis du skal skrive om foreldresamarbeid, så er jo et poeng at foreldre ser jo ofte (bare) sitt eget barn.. Har jobbet på avdeling hvor et barn fikk tildelt timer med ekstra assistent. Foreldrene ville ikke at dette skulle snakkes om, og vi har jo taushetsplikt. Allikevel får man jo spørsmål fra andre hvorfor "Per" alltid får gjøre så mye spennende sammen med bare en voksen, eller en voksen og et annet barn.. som f.eks tur til kafe, ut i skogen, tur på stranda, bygge i klosserommet etc..

Klart foreldre reagerer på hvorfor et barn får mer enn deres barn. Det ligger jo mange, gode grunner bak dette, men som pedagog, med taushetsplikt kan man ikke forklare det..

Da lurer jeg på hvilke pedagog som jobber i den barnehagen der;) det er nemlig en stor forskjell på hvordan en formidler fakta, hovedhensikten skal vel uansett være å skape gode miljøer for barn å vokse opp i så hvorfor blir det slik du nevner her?..

Skrevet

Står noe mer i oppgaveteksten enn "sentrale utfordringer"?

F.eks sentrale utfordringer ift. det daglige arbeidet, dokumentasjon, foreldresamarbeid, lederrollen, barnegruppa e.l?

Hvis ikke høres det jo ut som en veeeldig vid oppgave?!

Om du ser på pensumet dere har hatt/har eller tema for praksisperioden dere har hatt/skal ha, kan det jo hende du ser hvilken retning oppgaven bør ta? :)

Hvor stor skal oppgaven være?

Skrevet

Da lurer jeg på hvilke pedagog som jobber i den barnehagen der;) det er nemlig en stor forskjell på hvordan en formidler fakta, hovedhensikten skal vel uansett være å skape gode miljøer for barn å vokse opp i så hvorfor blir det slik du nevner her?..

Når man har barn med store sosiale utfordringer, som trenger tett oppfølging og som ikke fungerer i store barnegruppe får man ressurser knyttet opp til det ene barnet. En ekstra voksen som er på avdelingen pga av det ene barnet. Slik at man kan jobbe tett med de sosiale ferdighetene, f.eks. med lekegrupper med 2 barn og 1 voksen..

Klart det ene barnet får gjøre mer enn de andre, da det barnet trenger den type oppfølging. Dette er det jo enkelte foreldre som legger merke til, og henger seg opp i... Samtidig kan man ikke skrike ut, det er fordi "Per" trenger en slik oppfølging, da man har taushetsplikt.

Skrevet

var forøvrig meg over... ble visst anonym jeg...

Skrevet

Hvis du skal skrive en oppgave om dette i forbindelse med utdanningen din, så er det kanskje et poeng at du finner ut dette selv, og at du ikke samler svar på et forum. Det er jo din forståelse av tematikken som er det viktige her, ikke at du levererer et "pent papir" der du har skrevet ned ting du egentlig ikke vet noe særlig om.

Skrevet (endret)

Sentrale utfordringer da jeg jobbet som ped.leder på tøyen var kommunikasjon og foreldrenes forventning til barnehagen. De kom med femåringer og forventet at de skulle kunne snakke Norsk etter få uker. Selv kunne de ikke et ord norsk...

Endret av liv
Skrevet

Når man har barn med store sosiale utfordringer, som trenger tett oppfølging og som ikke fungerer i store barnegruppe får man ressurser knyttet opp til det ene barnet. En ekstra voksen som er på avdelingen pga av det ene barnet. Slik at man kan jobbe tett med de sosiale ferdighetene, f.eks. med lekegrupper med 2 barn og 1 voksen..

Klart det ene barnet får gjøre mer enn de andre, da det barnet trenger den type oppfølging. Dette er det jo enkelte foreldre som legger merke til, og henger seg opp i... Samtidig kan man ikke skrike ut, det er fordi "Per" trenger en slik oppfølging, da man har taushetsplikt.

Joda, man har tausetsplikt samtidig skal man ha ansvar for å bygge tillit og gode miljøer, at foreldre snakker sammen om ting som du belyser her er ikke alltid bra, for å forebygge misforståelser foreteller jeg allid at jeg har taushetsplikt men på generellt grunnlag har vi ansvar for å "se" hvert enkeltbarn så alle får det de skal.

Pleier å fungere veldig fint:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...