Gå til innhold

Hunden må i bur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en voksen Rottweiler, omplasseringshund. Han har slitt med separasjonsangst siden vi fikk han i hus, men han har vært veldig fin det siste året. Har hatt bur til han tidligere, men det har stort sett stått åpent så han gå inn og ut som han selv vil.

Han er alene hjemme mens vi er på jobb, løs i hele leiligheten (har forsøkt å ha han i kun gangen også, uten bedre resultat). Den siste uka har han gått løs på ting mens han har vært alene og nå tør jeg ikke la han være løs lengre. Han har spist opp skolebøker, viktige papirer, masse sminke, headset/i-pod, paraply, to fakkelbokser (!) osv. Jeg må på jobb i morgen tidlig og samboeren er bortreist, jeg har ingen som kan passe han hele dagen/innimellom. Jeg har hentet inn buret hans som jeg rett og slett må sette han i før i får tatt fatt på hjemme-alene-treninga - igjen! Hvordan gjøre det best mulig for han der inne? Buret er den største størrelsen vi får tak i, han har plass til vannskål. Legger inn noen tepper til han. Og så har jeg kjøpt inn tyggebein. Setter på radioen før jeg går. Noe mer jeg kan gjøre?

Stakkars hund, jeg vil ikke sette han i buret hele dagen, men jeg føler ikke jeg har et valg akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dunderungen
Skrevet (endret)

Min hund sliter også med separasjons angst.

Tenkte jeg skulle prøve en metode jeg så på ''hundeviskeren'' for en stund siden, når jeg har tid =)

Men det høres ut så du har gjort det meste for at han skal ha det komfortabelt, og man burde huske på at han lider ikke så lenge han har vann og noe å tygge på :)

Sett ham i buret, og gå ut av døren - vent i 1 minutt deretter gå inn igjen, og ta ham ut. (ha gjerne et snop som belønning)

Gjenta dette med lenger tid(etter 1 min, 5 min, 10 min, 15 min, 20 min) helt til han forstår at du alltid kommer tilbake :)

Har ikke prøvd dette selv, men skal prøve det snart! :) Lykke til!

Endret av Dunderungen
  • Liker 1
Skrevet

Heisann! :) Nå har jeg mest erfaring med hunderaser på størrelse med hodet til en Rottweiler, men jeg velger å tro at det ikke er noen sammenheng med størrelsen på hunden og separasjonsangst.

At hunden er i bur når dere er borte skal du ikke se på som ei dårlig løsning. Det er mye for og imot-argumenter på dette, men jeg er stor tilhenger av bur så lenge burene bare blir brukt når hunden er alene hjemme og buret er stort nok til hunden, samt at hunden har mulighet på vann der inne. Jeg mener at en hund med separasjonsangst som er burtrent (dvs. er trygg og god i buret ellers også), vil føle seg umiddelbart tryggere i buret når dere går ut av huset. Rottweilere spesielt har den derre egenskapen med at de skal vokte eierne og vokte huset. Når hunden er alene og den er i bur, har den et mye mindre område å vokte. Da vil hunden sannsynligvis føle seg mindre kaotisk, mindre stresset og mer avslappet og rolig. Som sagt: Dette gjelder bare i tilfeller der hunden er vant med buret.

Mitt forslag er ganske simpelt. 3-5 minutter før du har tenkt å gå ut av døren, legger du hunden i buret i gangen eller hvor enn du skal ha den. Gangen er et godt sted. Bare pass på at det er lufting, men samtidig varmt nok. Du legger hunden i buret, og går vekk - inn i et annet rom f.eks. Da får hunden et par minutter på å venne seg til buret igjen den dagen, og hunden kan legge seg ned, roe seg ned i viten om at du fortsatt er hjemme før du går uten av døren. Da kan du rose hunden mens den ligger i buret. Gi den ros når den legger seg ned. Så går du ut etter noen minutter, sakte og rolig.

Skrevet

Vi har hundebur på 122x74x83 så det er ikke synd i han! Har hunden stort nok bur er det ikke synd i de :)

• Liker 1
Skrevet

Fatter ikke at så mange roser bur opp i skyene og det er ikke måte på hvor mange adferdsproblemer som mystisk forsvinner når hunden blir satt i sin "trygge hule" Mange hunder blir passive når de blir satt i bur, og derfor blir de sett som rolig og avslappet. Nå er jeg totalt motstander av bur utenom i bil, 8-16 timer i døgnet i bur er ingen liv for en hund. Ser bare på min egen hund for mye han forflytter seg iløpet av dagen, skifter underlag etc. Når jeg fikk han så bjeffet han og ødela ting bare jeg var borte et par timer, men jeg TRENTE på det, og ryddet bort ting som han kunne få tak i.

Bur vil ikke hjelpe mot seperasjonsangst, det vil bare kamuflere problemet.

Det er en grunn til misbruk av bur er ulovlig i Sverige.

• Liker 10
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Vi har trent masse på å være alene og han har som sagt vært løs i leiligheten i ca. 1 år uten problemer, men han har begynt å ødelegge ting igjen den siste uka. Jeg skal selvsagt begynne på hjemme-alene-treningen igjen så fort jeg har muligheten, men akkurat nå trenger jeg en kriseløsning fram til tirsdag (da samboeren min kommer hjem). Jeg MÅ på jobb i morgen og har ingen som kan passe på han, så den eneste løsningen jeg ser er å sette han i buret (kan ikke ha han med på jobb heller). :/

Han er helt fin om natten (bortsett fra at han vokter litt :fnise:), så det blir bare bur mens jeg er på jobb. Håper bare at ha får det greit nok i denne tiden (radio, tepper, bein, vann, sånne ting).

Skrevet

når du sier at han har vært hjemme fint i lang tid uten å ødelegge,har det skjedd noe som kan ha trigget denne "bortglemte" oppførselen? Kan vovven være syk?

er litt snodig at han har oppført seg fint,men plutselig snudd om. Det ville jeg tenkt over litt

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Vi har trent masse på å være alene og han har som sagt vært løs i leiligheten i ca. 1 år uten problemer, men han har begynt å ødelegge ting igjen den siste uka. Jeg skal selvsagt begynne på hjemme-alene-treningen igjen så fort jeg har muligheten, men akkurat nå trenger jeg en kriseløsning fram til tirsdag (da samboeren min kommer hjem). Jeg MÅ på jobb i morgen og har ingen som kan passe på han, så den eneste løsningen jeg ser er å sette han i buret (kan ikke ha han med på jobb heller). :/

Han er helt fin om natten (bortsett fra at han vokter litt :fnise:), så det blir bare bur mens jeg er på jobb. Håper bare at ha får det greit nok i denne tiden (radio, tepper, bein, vann, sånne ting).

min erfaring(både personlig og fra kollegaer og venner) er at hvis det ikke er brukt noen uker med intensiv positiv burtrening, flere ganger daglig, blir stålbur revet fra hverandre av en burnervøs hund i løpet av noen minutter eller timer. til og med små hunder på 10kg har ikke hatt problemer med å plukke disse pinglete burene fra hverandre. blir nok en lek for en rottweiler....

men det er lettere og går fortere å lære en hund å lære en hund å elske buret å se på det med stor iver enn å lære de å like å være alene synes jeg. jeg er ingen profesjonell hundetrener, men har hatt endel hunder hos meg for å "fikse dem"(ekstremt dårlig formulert, beklager), noen som siste stopp før sprøyta. mange av de som har vært her har hatt kraftig burskrekk, men etter en uke eller 2 med utelukkende possitiv burtrening har de aller fleste elsket buret like høyt som matskåla. :)

jeg skjønner at det i noen tilfeller er en "nødvendighet" med bur. ei av tispene som var her ødla for 14-15.000 på en uke, bare på ut-med-søpla og hente-posten tid. det sier seg selv at sånn har de fleste ikke råd til... etter en uke likte hun buret såpass at hun så på det å sitte i bur ved søppel/postærend som superbra, en uke etter det igjenn kunne jeg begynne å gå på butikken og jobb(3,5t). hun likte best det lille buret sitt(det har de fleste hundene gjordt). 2md etter det var vi kommet helt der at vi ikke trengte bur i det hele tatt. eierne sier hun fremdeles elsker buret sitt å er mest fornøyd når hun kan bruke det når hun vil, men er ikke avhengig av buret for å være trygg.

hos meg funker hjemme-alene-i-bur på de aller mest nervøse best om buret står en mørk plass uten andre forstyrrelsen(andre dyr, lyder som "må voktes" osv.)

jeg synes ikke så mye om å stenge hund i bur, hvis den får panikk, da er det bedre å enten ta seg fri fra jobben eller få barnevakt. hvis det ikke går, hadde jeg heller hatt hunden på et rom, enn i buret. synes buret skal oppleves som utelukkende positivt. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar igjen. :)

Han er muligens blitt litt neglisjert de siste dagene. Jeg har fryktelig mye å gjøre innimellom og samboeren min er ikke like flink til å aktivisere bikkja.. Han virker både "normal" og fin ellers, så tror ikke han er syk, men man vet jo selvsagt aldri.

Han er veldig trygg i bur og burvant, så han stresser ikke når han er i buret. Vi har webcam når vi er borte, så jeg vet hvordan han oppfører seg. Virker ikke som om panikken tar han når han er løs heller - det er mer det å bare ødelegge/finne på noe. I dag var jeg borte i ca. 3 timer og da hadde han (allerede) tatt masse ting. Henter fra bad/gang og destruerer det på stua (ref, webcam). Er bare så dumt at han kan finne på å ta hva som helst og det kan jo være farlig for han!

Vi har liten leilighet, så om han skal være på et rom blir det gangen, men jeg kan ikke tømme den for klær/sko/ting/inventar til i morgen tidlig heller.

Men ok, prøver luftetur i morgen tidlig, et søk i stua mens jeg sminker meg, bur med radio, vann og tyggebein, så satser jeg på at han får det greit nok i morgen.

Skrevet

Takk for svar igjen. :)

Han er muligens blitt litt neglisjert de siste dagene. Jeg har fryktelig mye å gjøre innimellom og samboeren min er ikke like flink til å aktivisere bikkja.. Han virker både "normal" og fin ellers, så tror ikke han er syk, men man vet jo selvsagt aldri.

Han er veldig trygg i bur og burvant, så han stresser ikke når han er i buret. Vi har webcam når vi er borte, så jeg vet hvordan han oppfører seg. Virker ikke som om panikken tar han når han er løs heller - det er mer det å bare ødelegge/finne på noe. I dag var jeg borte i ca. 3 timer og da hadde han (allerede) tatt masse ting. Henter fra bad/gang og destruerer det på stua (ref, webcam). Er bare så dumt at han kan finne på å ta hva som helst og det kan jo være farlig for han!

Vi har liten leilighet, så om han skal være på et rom blir det gangen, men jeg kan ikke tømme den for klær/sko/ting/inventar til i morgen tidlig heller.

Men ok, prøver luftetur i morgen tidlig, et søk i stua mens jeg sminker meg, bur med radio, vann og tyggebein, så satser jeg på at han får det greit nok i morgen.

lurer på om det ville hjelpe hunden ta noen økter med mental trening . hunder kan plutselig begynne sånn når de får for lite oppgaver
Skrevet

Jeg applauderer deg for at bur bare blir nødløsning nå en periode, og jeg skjønner godt at du er frustrert. Bur bør være en kriseløsning og ikke et varig oppbevaringsted for en hund. Jeg kan ikke begripe at det er så mange som synes dette er en helt flott løsning. Enkelt for eieren, det er stort sett grunnen til at det blir brukt.

Slik som jeg leser deg så er jo ikke dette tilfelle her, og at du må ty til dette som en kriseløsning forstår jeg. Jeg hadde kanskje heller ryddet ut et rom, men det er jo ikke alle som har den muligheten.

Du må jo først og fremst finne ut hvorfor hunden din plutselig har endret atferd. Kan han ha vondt noe sted? Eller er det mangel på aktivitet? Det siste er kanskje mest sannsynlig. Jeg ville stått opp tidlig i morgen og kjørt en god lang mentaløkt med hunden slik at han er skikkelig sliten før du reiser. Så må dere jo som du selv skriver starte på nytt med trening, men jeg vil tro at endret aktivitetsnivå kan ha mye å si.

Hvis han ikke er kastrert kan det være mye løpetid i nærheten som han har fått ferten av? Kan være at han blir frustrert av det også.

Om du putter han i buret i morgen ville jeg personlig droppet tyggebein av redsel for at hunden skulle sette det i halsen. Ville kanskje heller lagd i stand en frossen kong med leverpostei eller noe sånn om du har det?

Masse lykke til og ALL ære til deg som ikke ser på buret som en endelig løsning. :jepp:

Skrevet

Har også alltid hunden i bur når jeg drar bort, dette fordi han spiser opp ting her inne, for et år siden hadde jeg han alene i et par timer løs i leiligheten, kom hjem og fant oppspiste sko, og kamera til 3000. Nå en dag skulle jeg prøve å ha han løs igjen, ettersom det var rundt et år siden sist, denne gangen hadde han spist opp et lys, kunstig plante, og et bilde, ødelagt ramma og spart på bilde av seg selv haha..

Så han må være i bur heretter :P

• Liker 1
Skrevet

Dere som opplever at hunden spiser opp tingene - holder det ikke å ha hunden alene på et avgrenset område uten puter, sko og andre ting som hunden kan spise på? I gangen f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i en leilighet der det ikke er noe mellom stue og gang..

Skrevet (endret)

Ja, det er jo klin umulig å sette opp en barnegrind, eller snekre sammen noen kompostbinger. Nå er det jo slik at alenetrening kan være en lang prosess, man starter med noen få sekunder og så jobber man seg sakte oppover. Går man for fort frem så starter man på nytt. Jeg skjønner at det finnes ekstremtilfeller, men det er ikke majoriteten av burhundene. Har man fått seg hund så kan man i det minste gi de en fair sjangs til å klare seg uten bur. Hunder er på ingen måte hidyr om noen tror det.

Endret av Wesla
  • Liker 2
Skrevet

Når hunden vår er i bur så er det liksom "natt" så da sover han bare. Han sover for det meste resten av dagen også (daffeste dyret!! han er overhodet ikke en hund men et sovedyr!), så det er jo ett fett om han gjør det i buret eller ikke. Han går uansett frivillig inn i buret når han er trøtt og sover der så akkurat det burhatet som blir uttrykket her forstår ikke jeg.

Ellers, når vi går pleier vi å ha han i gangen. Vi har et skap der som han klarer å åpne, men vi bare tar en liten ducttape på skyvedørene utenfor hans rekkevidde så er det en safe sak. Eller ha tingene i bokser han ikke klarer å åpne. Ellers rydder vi vekk det som kan ødelegges og har vann evt. matskål der. Setter på radio til han (ser for meg at han er jævlig misfornøyd med det ettersom han har sykt kresen musikksmak), legger ut teppe/pute eller noe han kan rase ifra seg på hvis han vil det, leke/bamser og tyggebein. Dette fungerer bra for oss. Men om han må være i bur så tror jeg det blir bra sånn som du sa, med radio, tyggebein og vannskål. :-) Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Hvis han bare sover uansett hvorfor i all verden må han være i bur da? Hunder liker å skifte liggestilling for å regulere temperatur. Om disse hundene koser seg glugg i hjel i buret sitt så er det bare å skru av døra da. Da får du jo bare en seng med vegger og tak.

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke bare skru opp en barnegrind, for han hopper over!

Skrevet

Kan ikke bare skru opp en barnegrind, for han hopper over!

Da kan du feste to kompostbinger over hverandre, skru inn små kroker til å hekte de i.

Skrevet

Men en gang må han vel lære at han ikke skal spise på ting? Jeg legger jo frem alle lekene hans osv, men likevel spiser han på andre ting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...