AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette (her, eller på kropp og helse), men valget falt til slutt på dette forumet.. Jeg er helt utrent, men har tenkt å ta tak i det ettersom det sliter på meg i det daglige liv. I over en uke har jeg derfor trent med 30 days shred-videoen (sikkert noen som kjenner til den), der man trener ca. 30 min hver dag, og da en kombinasjon av styrke, mage og kardio. De siste dagene jeg har trent har jeg under og etter trening fått rimelig vondt i den ene leggen. Det sitter gjerne i mer eller mindre resten av kvelden, men er borte neste morgen (helt til jeg trener igjen..). Det kjennes ut som smerten sitter i beinet og/eller musklene framme på skinnleggen. Jeg synes det er litt rart om det skulle være stølhet, ettersom jeg ble støl i bena og kroppen ellers etter de første øktene, men det har nå gitt seg. Det kjennes heller ikke ut som vanlig stølhet.. Ah, jeg vet ikke helt hva jeg spør om. Dere kan selvsagt ikke vite hva det er. Jeg er bare redd for å få beinhinnebetennelse e.l.. Har dere noen råd til hva jeg burde gjøre? Begynne å trene annenhver dag, evt. gå turer istedenfor de dagene jeg ikke trener? Droppe hele opplegget (frister veldig lite, ettersom jeg så langt har vært veldig flink til meg å være..)? Ta en pause i noen dager (det blir jeg uansett å gjøre rundt neste helg pga. andre årsaker)..? Å bare ignorere smerten har falt meg inn, men så er det dette med å lytte til kroppen, da. Etter trening i dag innbiller jeg meg at smerten var verre enn den har vært før.. Tips eller råd?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Er du godt oppvarmet? Bruker du gode sko? Tøyer du fremside legg? Jeg sliter mye med beinhinnebetennelse. Og jeg har måttet kutte ut de aktivitetene som gjør mest vondt, og gjøre andre ting. Kjøpte meg skikkelige og tilpassede sko samt kompresjonssokker i sommer. Og har ikke hatt smerter siden.
Wiggins Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Får du vondt, så er det et eller annet som er galt. Du skal ikke slutte å bevege deg, men tren på andre måter. Særlig svømming kan være gunstig. Bruk sykkelen til hverdagstransport, husk å bruke lette nok gir (du skal holde 80-90 tråkk per minutt). Dropp 30 days shred nå med en gang. Du kan kanskje ta det opp igjen hvis smertene gir seg, men ikke tren styrke på samme muskel to dager på rad. I det hele tatt synes jeg hele opplegget "30 days shred" virker dumt. Jeg tok en kikk på hva som står i omtalen av Jillian Michaels sin 30 days-DVD, og det er 3-2-1 intervaller og styrke. Intervalltrening er bra som spissing av formen mot konkurranser, men for å komme i god form er rolig langkjøring det beste. Dessuten, hva gjør man etter 30 dager? Slutter å trene? Man bør jo trene hele livet, så sant man er i stand til det. Tilbake til smerten din: Ta det med ro noen dager, men ikke slutt å bevege deg. Går det ikke over så ta kontakt med legen.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Takk for svar, dere to! Tanken på sko har ikke en gang falt meg inn, og jeg har dermed trent barføtt. Innser jo nå at det kanskje ikke var en god idé.. Oppvarmingen har bare vært det som er på videoen (dvs. litt oppvarming for skuldre osv., og så 2x30sek "jumping-jacks"). Hvordan varme opp leggene på en god måte uten at det er så hardt for dem som hopping kan være? Sykling? Jeg prøver å tøye framsiden av leggen, dvs. at jeg har prøvd på det etter at jeg begynte å få smerter. Har for øvrig problemer med å finne tøyeøvelser der fremsiden blir godt tøyd.. Tips? Jeg må nok rett og slett legge 30 days på hyllen for nå. Har dessverre ikke tilgang på basseng, men har en ergometersykkel (med lite motstand..) som jeg kan bruke, og så kan en utføre styrkeøvelser utenom. Det fine med videoen er at jeg har hatt et mål. Trene 30 min hver dag, etter et fastsatt program, i 30 dager. Hadde i utgangspunktet planlagt å ta en pause og trene andre ting etter de 30 dagene, og så begynne på'an igjen.. Trening ellers har dessverre en stygg tendens til å skli ut. Sykling synes jeg er utrolig kjedelig i lengden.. Gikk til og fra skolen i dag (ca. 20-30 min hver vei), samt at jeg måtte opp og ned to etasjer 3 ganger, og jeg merket allerede smerter etter å ha gått 50 meter (på vei til skolen). Det ga seg ikke på de fire timene jeg var på skolen, sikkert godt hjulpet av at jeg måtte opp (og ned) to etasjer de tre gangene.. Det var vondest å gå ned trappene. Turen hjem foregikk i snegletempo. Har ikke sykkel som jeg kan bruke til daglig, så jeg må nok fortsette å gå. Får heldigvis sluppet mye gåing resten av uken nå, så jeg krysser fingrene for at det gir seg så snart som mulig.. TS
Wiggins Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Når du får smerter i leggene av å gå så synes jeg du bør kontakte legen din med en gang. Det er størst sjanse for å bli kvitt senebetennelser hvis du får rask behandling. Jeg kan av egen erfaring anbefale deg å finne en fysioterapeut som bruker mikrostrømbehandling, det gjorde susen for meg. Hvis du lurer på detaljer rundt dette, så send meg en privat melding. Ellers så vil jeg igjen si at du har feil fokus rundt trening: Trening er ikke noe man kan gjøre i 30 dager og så ta det med ro og tro at det man måtte ha oppnådd skal holde seg. Trening skal man drive med hele livet. Dessuten høres 30 days ut som et dårlig opplegg hvis man skal gjøre de samme øvelsene hver dag, særlig hvis man i tillegg var utrent i utgangspunktet. En grunnleggende regel er at kroppen trenger både trening OG hvile, ikke tren samme muskelgruppe to dager på rad.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Ellers så vil jeg igjen si at du har feil fokus rundt trening: Trening er ikke noe man kan gjøre i 30 dager og så ta det med ro og tro at det man måtte ha oppnådd skal holde seg. Trening skal man drive med hele livet. Dessuten høres 30 days ut som et dårlig opplegg hvis man skal gjøre de samme øvelsene hver dag, særlig hvis man i tillegg var utrent i utgangspunktet. En grunnleggende regel er at kroppen trenger både trening OG hvile, ikke tren samme muskelgruppe to dager på rad. Nå tror jeg du misforsto meg. Jeg mente å følge opplegget i 30 dager, trene annerledes en stund, og så kanskje begynne på igjen. Ellers takker jeg for dine innspill og råd. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå