Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har sendt åpne søknader til arbeidsgivere jeg vil jobbe hos. Forrige uke fikk jeg mail om at en av de ville møte meg slik at jeg kan presentere meg mer og vi kan diskutere mulighetene mine.

Lurer nå på om det er mange her som har vært på sånne samtaler etter å ha sendt åpne søknader. og hvor stor sjans er det for at man får en jobb? De har jo ikke lyst ut noen stilling....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk engang tilbud om en stilling etter en åpen søknad, men takket nei da. Grunnet et bedre tilbud :)

Om de ikke har lyst ut noen stilling hender det ofte at en blir satt inn i et vikariat med forlengelse evt tilbud om fast stilling. Slike møter bruker å være ganske avslappende igrunn. Ikke så formelt som intervjuer, der to sjefer pluss tillitsvalgt møter opp. Er min erfaring jaffal :)

Lykke til.

Skrevet

Meg!

Jeg sendte en åpen søknad til en arbeidsgiver jeg ønsket å jobbe for. Fikk hyggelig svar om at søknaden var mottatt og at jeg ville bli kontaktet og vurdert når en aktuell stilling ble ledig. 2 måneder senere ble jeg oppringt og spurt om jeg fortsatt var interessert, og i såfall om jeg kunne tenke meg å stille til et intervju.

Dette er nå 6 år siden, og jeg jobber og stortrives fortsatt i samme bedrift.

Anbefales! :klemmer:

Skrevet

Jeg sendte ut 7 åpne søknader, eller markedsbrev (man markedsfører seg selv) som jeg har lært å kalle det. Tre av dem fikk jeg napp på, og nå er jeg på vei inn i en jobb som ser veldig spennende ut. Ikke noen fast heltidsstilling, men en type vikarordning med gode muligheter for forlengelse.

For meg er dette en fin måte å gjøre det på. Og har man først fått foten innafor og man gjør en god jobb så har man en stor fordel når det en dag lyses ut en fast stilling.

Husk at det også er anbefalt å følge opp den åpne søknaden, og at det er en fordel å levere den personlig.

Skrevet

Jeg ringte rundt til aktuelle bedrifter innen mitt fagfelt. Ble kalt inn til samtale og tilbudt fast jobb. Veldig greit. Nå skal det sies at jeg hadde en føling med hvilke bedrifter som kunne tenkes å trenge folk.

Skrevet

Har aldri fått svar på åpne søknader, og regner dem i grunn som hagleskudd i mørke... Men det er jo hyggelig å lese at det er noen som får napp, da er det kanskje ikke helt forgjeves å prøve flere ganger!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg sendte åpen søknad pr mail. Ble innkalt noen dager senere, og hadde en to timer lang samtale med tre stk på en jobben. Det er jobben jeg har i dag :)

Skrevet

Har aldri fått svar på åpne søknader, og regner dem i grunn som hagleskudd i mørke... Men det er jo hyggelig å lese at det er noen som får napp, da er det kanskje ikke helt forgjeves å prøve flere ganger!

Kanskje du ikke har lært å skrive disse på en skikkelig måte? Det finnes mange triks og knep for å fange en potensiell arbeidsgivers interesse. Jeg har gått på kurs, og både jeg og flere av de andre derfra har lyktes med åpne søknader. Men det involverte en hel del arbeid å få laget dette på riktig måte og samtidig gjort alt det andre som følger med.

Skrevet

Hagleskudd, faktisk..

Skrevet

Jeg meldte meg som tilkallingsvikar i barnehager via åpen søknad. Epost ble sendt til 5-6 eller så barnehager i området. Dagen etter ble jeg vekt av telefon der den ene barnehagen lurte på om jeg kunne komme inn for en prat med en gang :goodbye: Da var det bare å hive seg rundt, og møte opp. Rett over helga fikk jeg telefon fra barnehage nr 2. Og det har blitt mye jobb begge plassene :jepp:

• Liker 1
Skrevet
Her kan man finne noen tips angående markedsbrev/åpen søknad.
Skrevet

Kanskje du ikke har lært å skrive disse på en skikkelig måte? Det finnes mange triks og knep for å fange en potensiell arbeidsgivers interesse. Jeg har gått på kurs, og både jeg og flere av de andre derfra har lyktes med åpne søknader. Men det involverte en hel del arbeid å få laget dette på riktig måte og samtidig gjort alt det andre som følger med.

Jeg har også vært på kurs... ;) Tror ikke det er søknaden det er noe i veien med, men heller at de type jobber jeg har søkt på er veldig attraktive.

Barnehage, som noen nevner, er jo jobber som man får kastet etter seg, så der hadde vel til og med jeg fått jobbtilbud tross i at jeg er livredd for barn :redd:

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg har hatt fem jobber siden jeg begynte å jobbe da jeg var 16. Det er kun en av de som jeg har fått via stillingsannonse. De andre fire fikk jeg ved å møte opp personlig med cv og høre om de hadde noe ledig. Fungerer absolutt!

Skrevet

gikk rundt i byen ifjor sommer og leverte åpne søknader hos steder jeg kunne tenke meg å ha sommerjobb. fikk tilbud om jobb hos den ene butikken, men de ville ha meg om høsten siden de allerede hadde sommerhjelp (men da skulle jeg flytte så jeg måtte takke nei)... og fikk tilbud om sommerjobb i en annen butikk og :) var på intervju, og fikk jobben!

Men så fant jeg ut senere at de faktisk hadde lagt ut annonse.. men jeg hadde ikke sett den :P

Skrevet

Jeg har også vært på kurs... ;) Tror ikke det er søknaden det er noe i veien med, men heller at de type jobber jeg har søkt på er veldig attraktive.

Barnehage, som noen nevner, er jo jobber som man får kastet etter seg, så der hadde vel til og med jeg fått jobbtilbud tross i at jeg er livredd for barn :redd:

Barnehagebarn er da ingenting å være redd for. De bare koser snørret sitt på klærne dine. Eller vil dele primskiva si med armen din, og det blir fort en vane å komme hjem med sand i ørene og i håret. Noen kan og finne på å blø litt på deg om det skulle være nødvendig, eventuelt bare tisse litt på gulvet fordi det var mye artigere å holde på med andre ting enn å kjenne etter at et dobesøk hadde vert lurt. Noen unger synes og det er artig å servere deg 3 bæsjebleier i løpet av en dag. I ekstreme tilfeller kan noen og finne det fornuftig å kaste opp i vogna si (og utover deg) når de ligger og sover, bare sånn for å få stå opp.

De kan og finne på å kaste seg over deg med kos bare fordi du er innom leikeplassen når timelista skal leveres, og du ikke er på jobb i den barnehagen akkurat den dagen. Du kan få høre fra 3-åringen at du er bestevennen hennes fordi du hjelper henne med å bytte tissevåte klær etter et uhell. Kappkjøring på sparkesykkel her helt legitimt i arbeidstida, det samme er det å bli angrepet av "sjømonstre", og få høre at "Nei, du kan jo ikke være havfrue. Det er det bare jenter som kan være. Du er ikke jente. Du er dame" Mye av arbeidsdagen tilblinges ute.

Jeg elsker å jobbe i barnehage :rodmer:

Skrevet (endret)

Barnehagebarn er da ingenting å være redd for. De bare koser snørret sitt på klærne dine. Eller vil dele primskiva si med armen din, og det blir fort en vane å komme hjem med sand i ørene og i håret. Noen kan og finne på å blø litt på deg om det skulle være nødvendig, eventuelt bare tisse litt på gulvet fordi det var mye artigere å holde på med andre ting enn å kjenne etter at et dobesøk hadde vert lurt. Noen unger synes og det er artig å servere deg 3 bæsjebleier i løpet av en dag. I ekstreme tilfeller kan noen og finne det fornuftig å kaste opp i vogna si (og utover deg) når de ligger og sover, bare sånn for å få stå opp.

De kan og finne på å kaste seg over deg med kos bare fordi du er innom leikeplassen når timelista skal leveres, og du ikke er på jobb i den barnehagen akkurat den dagen. Du kan få høre fra 3-åringen at du er bestevennen hennes fordi du hjelper henne med å bytte tissevåte klær etter et uhell. Kappkjøring på sparkesykkel her helt legitimt i arbeidstida, det samme er det å bli angrepet av "sjømonstre", og få høre at "Nei, du kan jo ikke være havfrue. Det er det bare jenter som kan være. Du er ikke jente. Du er dame" Mye av arbeidsdagen tilblinges ute.

Jeg elsker å jobbe i barnehage :rodmer:

Hehe... høres nesten ut som chartergjestene jeg jobbet med i sommer :fnise: Bare litt mindre bæsj og mer spy. Og de skal ALLTID leke sjørøvere og synge Kaptein Sabeltann, etter et par flasker

Endret av Knirke
Skrevet

TS: Takk for alle svar. Veldig oppløftende å høre at man faktisk kan få en jobb etter en sånn samtale. Har vært på en samtale tidligere etter å ha sendt en åpen søknad, men de hadde i utgangspunktet ingen ledige jobber, men de vurderte å ta inn en ekstra hvis de fikk muligheten til det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...