Gå til innhold

Plutselig litt nysgjerrig ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bruker man egentlig dette tegnet "??

Kan man bruke det som ironi? Ett eks.i denne setningen: <Nå har du funnet "drømmemannen> om en mann som er alt fra drømmemannen feks? Hvordan få fram et ironisk ord? Jeg bruker dette tegnet litt vilt..og når jeg tenker over det er det ikke i noen spesiell setning engang... hehe. Hva er forksjell på `og " ?

Noen som vet :)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

` er jeg faktisk litt usikker på om har noe frittstående bruk. Det er en aksent. ' brukes derimot for å markere genitiv.

´ er altså en accent aigu som brukes, tja f.eks i ordet gelé. Accent grave, altså `, brukes i f.eks ordet Genève.

Her finner du informasjon om anførselstegn:

http://www.korrekturavdelingen.no/K4Anforselstegn.htm

Håper det var til hjelp. :)

Skrevet

" er anførselstegn. Det brukes på begge sider av ordet. Så det blir altså "Drømmemannen". Det kan brukes ironisk, ja. Men nå bruker man jo som oftest smileys etc i stedet for å understreke ironi.

Når det brukes rundt en setning er det imidlertid ment som sitering. Kan også brukes når du er usikker på hvilket ord du skal bruke, eller ikke mener det fullt ut, gjøre betydningen mindre bastant.

For eksempel:

*En "treningsmetode" er å jogge hele natta i stedet for å sove.* Da setter man det i anførsel for å understreke at man egentlig ikke mener det sånn.

Det andre er en aksent, og brukes over bokstaver i ord, som allé eller Desiré eller dét. Det gjør at uttalen av bokstaven den står over blir litt lengre.

Hmm, dette var mye vanskeligere å forklare enn jeg trodde, hehe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...