Frøken Smilla Skrevet 18. september 2011 #1 Del Skrevet 18. september 2011 Når jeg kutter løk, renner tårene, til tider så mye at jeg ikke ser hva jeg holder på med. Jeg har forsøkt å ha vann på kniven før jeg begynner, jeg står ved viften eller kjøkkenvinduet, jeg har prøvd både med og uten briller på, og med sukkerbit mellom tennene, uten nevneverdig hell. Har noen et tips som fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #2 Del Skrevet 18. september 2011 Kjøpt kontaktlinser. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #3 Del Skrevet 18. september 2011 Det hjelper litt å bite på en metallskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 18. september 2011 #4 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Skyll løken, skjærebrettet og kniven med vann. Grunnen til at du svir i øynene er fordi den tiltrekkes det våte. Så prøv det, lover deg det funker Endret 18. september 2011 av Personlig12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #5 Del Skrevet 18. september 2011 Fungerer å ha tunga ute og. fordi den er våt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #6 Del Skrevet 18. september 2011 Skjær rett i nærheten av vasken, og la kaldt vann renne. Beveg hodet ditt (øynene) mot vannstrålen ved behov. Løken tiltrekkes det våte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 18. september 2011 #7 Del Skrevet 18. september 2011 Bruk rødløk og skjær den opp under kjøkkenvifta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #8 Del Skrevet 18. september 2011 det skal visstnok hjelpe med en veldig skarp kniv, men har ikke testet det ut selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 18. september 2011 #9 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg har ett par stoooore solbriller til det formålet, de dekker halve ansiktet mitt og hindrer løksaften å komme inn i øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. september 2011 #10 Del Skrevet 18. september 2011 En sånn. Skjær løken i 2, legg den i den boksen, og kjør i vei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WhiteDiamond Skrevet 18. september 2011 #11 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg bruker linser og har aldri rennende øyne av løk. Mulig det er noe med det? Ser du bruker briller så da kan det jo også være du bruker linser :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Audrina Skrevet 18. september 2011 #12 Del Skrevet 18. september 2011 Pleier å stå rett ved siden av vasken med rennende vann og skylle kniv litt nå og da. Synes det funker fint Ellers har jeg hørt at et tent stearinlys i nærheten skal hjelpe? Har dog ikke prøvd dette. Pappa står med dykkemaske på seg når han skjærer løk, han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss behave Skrevet 18. september 2011 #13 Del Skrevet 18. september 2011 Briller? Hva slags da? Svømmebriller eller ski/slalom-briller pleier funke bra for meg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. september 2011 #14 Del Skrevet 18. september 2011 Las tidligere i dag i Hjemmet at det skal hjelpe å strø litt salt over etter hvert som man skjærer. Er vel ikke alltid det passer å gjøre det, og jeg aner ikke om det fungerer, men hvis retten likevel skal saltes går det jo an å prøve:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #15 Del Skrevet 18. september 2011 Ser for meg masse KG-damer står med dykkermaske og skjærer løk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 18. september 2011 #16 Del Skrevet 18. september 2011 Stå med munnen på vidt gap mens du skjærer! Det hjelper faktisk ganske mye, selv om det ser litt teit ut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Survival Skrevet 18. september 2011 #17 Del Skrevet 18. september 2011 Ekte gassmaske må da fungere!! Sånn som denne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #18 Del Skrevet 18. september 2011 La krana renne, væt hendene og kniven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #19 Del Skrevet 18. september 2011 Kutt løk med nyvasket vått hår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 18. september 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 18. september 2011 Haha, fantastisk mange gode råd! Takk for alle kreative tips så langt Når det gjelder brillebruk, så bruker jeg briller når jeg jobber på pc, leser, ser tv og kjører bil, men ikke ellers, så linser er ikke et alternativ. Men det er altså disse brillene jeg bruker når jeg skjærer løk, fordi jeg har tenkt at det kanskje vil gi en liten beskyttelse. Dessverre renner øynene like fordømt mye uansett om jeg har dem på eller ikke Kan rote frem de store solbrillene, som jo sitter "tettere" mot øynene, og prøve det neste gang. Dykker- eller gassmaske føler jeg at blir litt "overkill" Tipset med å skylle fjel og kniv har jeg hørt, og prøvd. Dessverre har det ikke hatt noen effekt. Ei hjelper det heller å la vannet renne ved siden av. Derfor er jeg usikker på dette med å stikke tungen ut, men det er vel verdt et forsøk Salting skal jeg også prøve, neste gang det passer seg slik. Rødløk gir like rennende øyne som gul løk, det samme gjør i grunn sjalottløk, hvitløk og purreløk, for den del ... Kjøkkenviften kan stå på full fres med meg og løken under, og tårene renner og renner. Mulig jeg er ekstra var på det, for jeg kan oppleve at tårene renner når mannen kutter løk og jeg bare _er_ på kjøkkenet. Det er dog ikke så kraftig reaksjon som når jeg kutter selv ... Jeg mistenker at det beste tipset for meg (så langt) er tipset som Mynona-83 kom med. Vi har en stavmikser, så jeg skal sjekke hva som finnes av tilbehør til den. Det er jo løk i så innmari mange retter! Som sagt; takk for tips så langt, men kom GJERNE med flere! Om ikke annet, så for fornøyelsens del Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå