Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette med folkehøgskole og studielån? Jeg ser på lånekassens sider at man får lån og stipend på samme måte som ved høyere utdanning. Men folkehøgskolene vil vel ha pengene forskuddsvis pr semester? Eller kan man betale hver måned når lån og stipend kommer inn på konto?

Vanskelig å betale flere titusener på forskudd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke gått på folkehøyskole selv, men går nå på privatskole som koster 79.000 kr i året. Jeg har derfor søkt skolepenger, og jeg får til sammen 55.000 i støtte. Får halvparten av dette i første utbetaling i høst- og vårsemesteret. Koster det mer må du ha penger selv. Betalingsfristen på skolen min går forresten ut 25 september, altså ca en mnd etter at jeg begynte på skolen.

Skrevet

Har ikke gått på folkehøyskole selv, men går nå på privatskole som koster 79.000 kr i året. Jeg har derfor søkt skolepenger, og jeg får til sammen 55.000 i støtte. Får halvparten av dette i første utbetaling i høst- og vårsemesteret. Koster det mer må du ha penger selv. Betalingsfristen på skolen min går forresten ut 25 september, altså ca en mnd etter at jeg begynte på skolen.

Får du 55.000 kr til skolepenger og i tillegg stipend/lån til livsopphold? Eller er det de 55.000 og ingenting mer?

Skrevet

Folkehøyskoler tar som regel betalt hver måned, ofte med et høyere beløp i august/januar (de månedene man også får utbetalt mer fra LK). Da jeg gikk FHS betalte jeg 6000 pr måned (fikk 6400 fra LK), og 15 000 i august/januar.

Skrevet

du står igjen med ca 3000kr per måned etter at skolen er betalt. og ikke har du mulighet til å jobbe ved siden av heller. for de gjør det sånn at det er umulig. de legger opp undervisninga et mongo. man lærer heller ikke så mye på disse skolene. så med mindre det er for å flykte fra foreldrene dine, så hadde jeg ikke gjort det

Skrevet

du står igjen med ca 3000kr per måned etter at skolen er betalt. og ikke har du mulighet til å jobbe ved siden av heller. for de gjør det sånn at det er umulig. de legger opp undervisninga et mongo. man lærer heller ikke så mye på disse skolene. så med mindre det er for å flykte fra foreldrene dine, så hadde jeg ikke gjort det

Eh, hæ? Hvis man står igjen med 3000 per måned går man på en MEGET billig FHS!

Og det går an å jobbe ved siden av, flere på min skole gjorde det. Men det anbefales ikke, da man heller bør nyte tiden på skolen fullt ut!

• Liker 1
Skrevet

Får du 55.000 kr til skolepenger og i tillegg stipend/lån til livsopphold? Eller er det de 55.000 og ingenting mer?

Jeg får det i tilegg til stipend/lån på 90.000kr

Skrevet (endret)

du betaler en gang i måneden. og du blir ikke kasta på huet og rævva ut om du ligger litt etter med betlinga en måned.

og husk at for fhs får du lån/stipend for 9 mnd og ikke 10.

edit: jeg er dog usikker på om dette gjelder alle fhs.

Endret av otilie
Skrevet

For et tullete svar. At du mistrivdes med folkehøgskole betyr ikke at det er et elendig opplegg for alle.

De folkehøgskolene jeg jeg vet om inkluderer kost og losji, så det burde ikke være så veldig stort behov for å jobbe ved siden av, særlig ikke hvis man har jobbet i sommerferien og spart seg opp noen kroner til fritid, klær osv.

Lærer ikke så mye? Nei, det er ikke snakk om høgskole eller universitet. Men jeg vil våge å påstå at de som går inn i det med et åpent sinn og positiv innstilling lærer mye likevel. En del faglig, men kanskje mest om seg selv og det å samarbeide med andre mennesker. Folkehøgskole er sånn sett et modningsår for mange.

Rømme fra foreldrene sine? De fleste folkehøgskoler har vel 18-års grense? Da kan man reise hvor hen i verden man vil, så hvorfor begynne på folkehøgskole for å rømme fra foreldrene sine? :klo:

I det hele tatt henger ikke innlegget ditt på greip.

• Liker 1
Skrevet

Det kan sikkert variere fra skole til skole, men jeg har spilt i korps sammen med en haug av folkehøgskoleelever, og siden de som vil tydeligvis har muligheten til å gå på korpsøvelse et par kvelder i uken + seminarer og konserter, skulle det ikke akkurat være umulig for en fhs-elev å ha ekstrajobb på kveldstid, heller.

Skrevet

på min folkehøgskole var det obligatorisk opplegg noen av kveldene, og noen ganger i helgene. du er ikke nødt til å være med, men du får fravær.

Det er ikke noe vits i å jobbe mens man går på fhs. Vi betalte rett under 7000 i mnd, og vi fikk rundt 6700 i mnd fra lånekassa. (pluss 15 000 i august og januar da)

men det er inkludert sted å bo, 3-4 måltider hver dag, materialer til undervisning, turer, og andre ting som skjer nå og da. Så man trenger ikke mer penger med mindre du har tenkt å besøke vennene dine på andre siden av landet hver helg, og dra på shopping like mye liksom....

og hvorfor skal du jobbe når du går på fhs? Bruk tida di der til å være sosial og være med på ting!!! Det er mye mer givende å bli med på arrangementer på skolen eller bli kjent med andre folk enn å sitte i kassa på rimi bare fordi du vil ha råd til en ekstra brus i uka.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...