angelica100 Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Jeg og min kjæreste skal gifte oss neste sommer i Las vegas og lurer på om andre har erfaring med hva man må gjøre for at dette skal gjelde i Norge, Vi har lyst vielsen der borte er gyldig i Norge, men har hørt vi må gjennom en papirmølje. Hvilke papirer er dette og hvordan går man frem? Noen som har erfaring med og gifte seg i Las vegas og kan komme med gode råd?
bobbi Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Du kan jo prøve å sjekke på nettet, både på folkeregisteret og på staten Nevada og feks wedding, så finn du sikkert noe som kan lede deg til lovverk og andre nyttige opplysninger Har blitt mye surfing nå mens jeg driver å planlegger et utenlands bryllup Lykke til
Gjest Doh Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Hei. Jeg var i et bryllup i Las Vegas for noen år siden. Tror ikke det var altfor mye som må ordnes, men dere må ordne alle papirer i forkant av bryllupet og så dra ned på City Hall før vielsen for å få underskrift og stempel. Står mer her(http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=92968): Ved giftemål for utenlandsk myndighet, kan vedkommende vigsler kreve ekteskapsattest fra hjemlandet. I slike tilfeller gjelder følgende: Brudefolkene må fylle ut hvert sitt skjema ”Erklæring fra brudefolkene”. Brudefolkenes forlovere må fylle ut skjemaet ”Forlovererklæring”. Hvis den ene av brudefolkene ikke er bosatt i Norge, er det tilstrekkelig at navn, fødselsdato, fødested/land og statsborgerskap oppgis på eget ark. Forloverklæring er da unødvendig for denne. Når prøvingen er godkjent, sendes ekteskapsattest til brudefolkene via Fylkesmannen eller Utenriksdepartementet for legalisering. Ekteskapsattest kan utstedes på norsk, engelsk, tysk, italiensk, fransk og spansk. For inngåelse av ekteskap etter italiensk rett, kan det ikke utelukkes at vigsler krever at attesten er legalisert av den norske ambassade i Roma. Dette bør man avklare med vigsler. Når vielsen er foretatt, skal brudefolkene sende vigselsattest til folkeregisteret for registrering. Når det gjelder krav til godkjenning av utenlandske dokumenter, se avsnittet nedenfor om ”Dokumenter fra utlandet”. 1
bobbi Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Hei. Jeg var i et bryllup i Las Vegas for noen år siden. Tror ikke det var altfor mye som må ordnes, men dere må ordne alle papirer i forkant av bryllupet og så dra ned på City Hall før vielsen for å få underskrift og stempel. Står mer her(http://www.skatteetaten.no/no/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=92968): Ved giftemål for utenlandsk myndighet, kan vedkommende vigsler kreve ekteskapsattest fra hjemlandet. I slike tilfeller gjelder følgende: Brudefolkene må fylle ut hvert sitt skjema ”Erklæring fra brudefolkene”. Brudefolkenes forlovere må fylle ut skjemaet ”Forlovererklæring”. Hvis den ene av brudefolkene ikke er bosatt i Norge, er det tilstrekkelig at navn, fødselsdato, fødested/land og statsborgerskap oppgis på eget ark. Forloverklæring er da unødvendig for denne. Når prøvingen er godkjent, sendes ekteskapsattest til brudefolkene via Fylkesmannen eller Utenriksdepartementet for legalisering. Ekteskapsattest kan utstedes på norsk, engelsk, tysk, italiensk, fransk og spansk. For inngåelse av ekteskap etter italiensk rett, kan det ikke utelukkes at vigsler krever at attesten er legalisert av den norske ambassade i Roma. Dette bør man avklare med vigsler. Når vielsen er foretatt, skal brudefolkene sende vigselsattest til folkeregisteret for registrering. Når det gjelder krav til godkjenning av utenlandske dokumenter, se avsnittet nedenfor om ”Dokumenter fra utlandet”. Wow, du har jo virkelig peiling 1
Gjest Doh Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Wow, du har jo virkelig peiling Vel, jeg googlet bare prøvingsattest og klippet og limte det jeg fant inn i innlegget mitt 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå