AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #1 Skrevet 17. september 2011 Jeg bor i en studentleilighet. Det var noe grått belegg og klumper noen steder på veggene og i taket på badet her da jeg flyttet inn. Jeg fikk en vaktmester til å se på det, og han sa han trodde det var svertesopp. Etter det vasket jeg det vekk med klor, og det vises ikke lengre. Men det ligger vel under malingen/tapeten for det? Hvor farlig er det å bo sånn? med usynlig sopp på badet.. Vil ikke ha noen helseplager! :O Jeg tror ikke de kommer til å pusse opp badet nå, for hele bygget skal renoveres til sommeren. Burde jeg flytte?
Gjest otrivin Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Jeg ville gjort det. Vi bodde i et hus med sopp og holdt på å dø hele familien... Dette skjedde før jeg ble 1 år og jeg har enda masse plager av det som 18-åring. GET THE HELL OUT!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Okei... Har ikke så lyst til å flytte fra leiligheten, er blitt så glad i den. Også blir det dyrere leie hvis jeg flytter. Men helsa er jo viktigst.. Flere meninger, er mugg så farlig?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Mugg er ikke bra, nei. Er det et stort område det er snakk om eller er det bare en bitte liten flekk?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Svertesopp er vel mer stygt enn veldig farlig, men jeg hadde prøvd å få dem til å utbedre det.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #6 Skrevet 18. september 2011 Mugg er ikke bra, nei. Er det et stort område det er snakk om eller er det bare en bitte liten flekk? det er et område på kanskje 40x80 cm ved siden av dusjen også er det sånne gråe klumpe-greier i veggen over dusjen som er ca 20x30 cm kanskje, også er det små svarte prikker over hele taket
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Egentlig bør du få en ekspert til å se på soppen, noen fra et firma som jobber med slikt spesielt, ikke bare en vaktmester Det kan være vanskelig å skille ulike sopper fra hverandre, mens helserisikoen avhenger av hvilken sopp det er. Svertesopp er såvidt jeg vet ikke farlig. Jeg er usikker på hvor skadelig det er for helsa å ha muggsopp i et rom man bare oppholder seg i kort tid av gangen, men en ekspert vil kunne svare deg på dette. Dersom det er stor helserisiko vil du kunne ha rett til å bryte kontrakten og flytte uten tre måneders oppsigelsestid.
2shy Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 Selv om at det "bare" er mugg på et rom man oppholder seg i lite, så vil millioner av muggsporer spres i luften. Svertesopp eller mer alvorlig sopp, så lenge det er sopp betyr det at det er et problem med fukt, og boligen har en klar mangel. Jeg ble alvorlig syk i mange år pga mugg, så kom deg ut. Selv om man ikke får akutte symptomer slik jeg gjorde, så kan man få alvorlige senvirkninger.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Okei, dere har overbevist meg, jeg flytter Sukk, flyttet jo for bare 1,5 måned siden og så er det påen igjen allerede.. Jaja
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 Må også si at det er en ganske spesiell lukt som møter meg hver gang jeg går inn i leiligheten.. Og at jeg har slitt mye med hodepine siden jeg flyttet hit
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 Jeg får liksom hodepine hver dag for tiden Uansett om jeg er hjemme eller ute. Kan det være pga soppen? Vil det i så fall gå over når jeg flytter? ts
Norbertine Skrevet 19. september 2011 #12 Skrevet 19. september 2011 (endret) Hodepinen kan helt klart ha med muggsopp å gjøre ja. Kom deg ut, eller i det minste få en ekspert til å se på det og avgjøre om det er trygt å bo der. Endret 19. september 2011 av Alice i Eventyrland
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #13 Skrevet 19. september 2011 Får håpe hodepinen forsvinner når jeg flytter da :| Er jo litt rart at jeg har hatt så mye hodepine i det siste. tror ikke det kommer av stress, og jeg spiser som før og drikker nok vann osv.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #14 Skrevet 19. september 2011 Må også si at det er en ganske spesiell lukt som møter meg hver gang jeg går inn i leiligheten.. Og at jeg har slitt mye med hodepine siden jeg flyttet hit Hodepine kan godt ha å gjøre med soppen. Jeg bodde i en fuktig leilighet for noen år siden, hvor vi fant voksende soppflekker på soverommet. Mens jeg bodde der hadde jeg vondt i hodet og var kvalm stadig vekk, noe jeg svært sjelden har vært før og siden. Det ga seg straks vi flyttet til en annen bolig. Og jeg har bodd mange steder, med varierende standard, støy fra naboer etc - det hadde heller ikke noe med arbeid/skole å gjøre (noe som KAN bety noe - stress, syn osv). Så flytt du, aller helst bør du som nevnt over kreve å få en ekspert til å uttale seg om hvilken sopp det er og helsefaren det utgjør, så du kanskje slipper å betale leie i oppsigelsestiden. Men det viktigste er helsa di. Blir du først allergisk er tålegrensa lavere for hva du kan "finne deg i" av mugg senere.
Bellamy Skrevet 19. september 2011 #15 Skrevet 19. september 2011 Jeg og sambo bodde i en sokkelelilighet hvor det etter hvert viste seg at det var mugg i veggene på badet. Begge sleit med hodepine, slik som AB over her sier. Det gikk over når vi flytta! Så ja, jeg ville nok flyttet derfra. Selv om de fjerner den muggen som nå er der, ser jeg for meg den fort vil komme tilbake? Siden det tydeligvis er et miljø hvor muggen trives? Kan ikke så mye om det.
2shy Skrevet 24. september 2011 #16 Skrevet 24. september 2011 Jeg og sambo bodde i en sokkelelilighet hvor det etter hvert viste seg at det var mugg i veggene på badet. Begge sleit med hodepine, slik som AB over her sier. Det gikk over når vi flytta! Så ja, jeg ville nok flyttet derfra. Selv om de fjerner den muggen som nå er der, ser jeg for meg den fort vil komme tilbake? Siden det tydeligvis er et miljø hvor muggen trives? Kan ikke så mye om det. Selv om de fjerner muggsoppen så må årsaken gjøres noe med. Noen ganger så vil muggsoppen være langt inn i veggkonstruksjonen. Har man muggsopp bør man alltid få eksperter som Mycoteam eller lignende til å komme og ta analyser og finne ut hva som må utbedres. Ofte vil det også være nødvendig og sanere luften i leiligheten etter utbedring, slik at alle muggsoppsporer som lever i luften også taes knekken på.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 TS her Vi har fått ny studentleilighet nå, men den hadde selvfølgelig teppegulv. Når jeg først flytter nå vil jeg ha en leilighet med best mulig inneklima fordi jeg er veldig lei av å bo i dårlig inneklima Og teppegulv er ikke det lureste da.. Derfor sa vi nei til den, siden vi ikke hadde blitt boende lenge der uansett, og det er så slitsomt å flytte. Vi har ikke bil her heller. Men jeg vet ikke hvor lang tid det går før vi får et tilbud om en ny leilighet, det kan jo ta flere måneder. Og det er ikke så mange private boliger å leie her heller, de fleste er veldig dyre også. Dritt-situasjon. Har slitt med veldig tørre og sviende øyne de siste ukene i tillegg til hodepinen som jeg har hver dag. Er sikker på at det må komme fra muggen. Hater å bo her.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Hadde egentlig tenkt å lage ny tråd, men så denne så tenkte jeg kunne stille spm mitt her istedet. I leiligheten min er det vegg-til-vegg teppe på soverommet og det har noen svarte flekker langs to av veggene (som er dårlig isolerte yttervegger). Etter at jeg flyttet hit har jeg begynt å få mye hodepine, rennende nese og skikkelig vondt i halsen og hoster fært. Men når jeg har sover hos kjærsten min så har jeg ingen plager. Kan det være at det er mugg jeg har? Hvordan kan jeg få tak i en sånn ekspert? Og hvor mye koster det? Bor i Oslo. Håper på svar.
2shy Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Hadde egentlig tenkt å lage ny tråd, men så denne så tenkte jeg kunne stille spm mitt her istedet. I leiligheten min er det vegg-til-vegg teppe på soverommet og det har noen svarte flekker langs to av veggene (som er dårlig isolerte yttervegger). Etter at jeg flyttet hit har jeg begynt å få mye hodepine, rennende nese og skikkelig vondt i halsen og hoster fært. Men når jeg har sover hos kjærsten min så har jeg ingen plager. Kan det være at det er mugg jeg har? Hvordan kan jeg få tak i en sånn ekspert? Og hvor mye koster det? Bor i Oslo. Håper på svar. Mycoteam f.eks kan ta prøver av inneluften, koster ca 5000 kr. Høres ut som du har dårlig inneklima der du bor. Har du funnet sopp må du rapportere skriftlig til utleier med en gang og be han utbedre snarest, eller flytte så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #20 Skrevet 28. september 2011 hvordan kan man være sikker på at det er sopp og ikke skitt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå