Gå til innhold

Leilighet, juss lover.


Stinejo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og samboeren min var på visning og vi fikk en leilighet.

Vi kom tilbake senere og skrev under kontrakt og alt virket bra.

Men så skjedde det utenkelige.

Samboeren min forlot meg til fordel for jobben og flyttet til andre siden av landet.

Men så ble leien for mye for bare meg.

Så jeg sa opp leiligheten og hadde en oppsigelsestid på 2 mnd. Så flyttet aldri inn.

Var ikke depositum på leiligheten. Betalte første leie, halvparten jeg og halvparten "samboeren" min.

Utleieren sa han skulle prøve å få tak i nye leietakere, så kunne vi slippe å betale siste mnd leie.

Men han har ikke lagt den ut på noen nettsider eller aviser, og er flere i dette området som søker etter leilighet.

Så kommer jeg til spørsmålet jeg håper noen er snille og kan hjelpe meg med.

Vi klaget, fordi det er bare 1 dør på soverommet og det lille vinduet som er der, ikke passer som rømningsvei og er ikke godkjent for dette.

Så står det i kontrakten vi har at man kan klage på noe innenfor 14 dager av overtagelse av leilighet.

Så vi snakket med utleieren og han avviste alt dette og så tok han ikke telefon/mail.

Nå, skulle vi betale siste beløp den 15 nå, men har prøvd å få kontakt med utleieren for å avklare dette.

Kan vi heve kontrakten iog med at rømningsvei ikke er i henhold?

Og så sa han nå, at siden leie ikke ble innbetalt den 15 nå, så skulle han ta kontakt med inkassoselskap.

Er det noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg? Om hvordan jeg kan henstille meg i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan sende siste innbetaling til inkasso. Da blir husleien for den mnd MYE dyrere, siden det kommer tillegg fra inkassobyrået oppå.

Du kan selv kontakte de som ønsker leilighet, si at den er ledig omgående. Gi dem tlfnr. til utleier så de kan ringe han.

Det med 14 dager om det er noe feil er jo feil som er ved leiligheten slik at ikke dere blir stående og må betale for det, om jeg husker riktig. Å bli løst fra en kontrakt på dagen er vanskelig.

Du var på visning av leiligheten og så da dette med døre ol. Så å tro at du kan komme ut av kontrakten på kortere tid pga det tror jeg ikke. Men kan ikke juss så god så er jo klart ikke 100% sikker..

Vil tro du og eks -samboer må betale den siste måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer noen vei med å klage, da du allerede har vært på visning, og var fullstendig klar over dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står i kontrakten, jeg siterer:

"Klage over at boligen ikke er i lovbestemt eller kontraktmessig stand må leieren i tilfelle fremsette innen 14 dager etter overtagelsen. Han må dessuten innen nevnte frist oppgi hva han krever rettet, ellers regnes forholdet for godtatt."

Og, er jo ikke rømningsveien i bra stand, så har jo vi klaget på dette da det går under lovbestemt..

eller hva trur dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står i kontrakten, jeg siterer:

"Klage over at boligen ikke er i lovbestemt eller kontraktmessig stand må leieren i tilfelle fremsette innen 14 dager etter overtagelsen. Han må dessuten innen nevnte frist oppgi hva han krever rettet, ellers regnes forholdet for godtatt."

Og, er jo ikke rømningsveien i bra stand, så har jo vi klaget på dette da det går under lovbestemt..

eller hva trur dere?

ehh... den der finnes nok ikke på noen standardkontrakter for utleie, så gårdeieren der er nok en flittig hobbyforfatter. Hvor i landet er dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i nord-trøndelag, vil helst ikke gå mer innpå hvor det er og navn da jeg vil jo ikke at det skal få noen konsekvenser for noen av oss. Selv om han har behandlet meg dårlig.

Noen som er snille og kan hjelpe meg?

Takker på forhånd :)

Endret av Stinejo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen? :(

Husleieloven går absolutt til fordel for leier, og når utleieren hobbysnekrer sånn på kontrakten som det ser ut til at han er gjort, skal det lite til for å få kontrakten erkjent ugyldig, så da skal du nok klare å få sluppet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...