AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #1 Skrevet 17. september 2011 Jeg har en del venninner som trener på treningsstudio. Typisk i helgene drikker de mye alkohol, og spiser en del junk food. Dagen etterpå får de dårlig samvittighet, og sier de skal "trene dobbelt så hardt og lenge som jeg pleier å gjøre." Det jeg lurer på er om dette faktisk funker? Kan jeg gå på trening i morgen, og trene av meg sjokoladen og chipsen som jeg spiste i dag? Eller er dette kun psykologisk?
lys Skrevet 17. september 2011 #3 Skrevet 17. september 2011 Ja, teoretisk kan man gjøre det. Men man skal trene temmelig mye for å veie opp for de utskeielsene man gjerne har på en lørdagskveld med mye alkohol, drinker og en kebab på vei hjem. Bare den kebaben på hjemturen tilsvarer en time-halvannen med jogging i høy intensitet. Hele maskineriet vårt er temmelig komplekst, men enkelt forklart så vil de ekstra kaloriene man putter i seg på en lørdag lagres i form av fett. Dersom man dagen etter trener ekstra mye (mer enn man spiser den dagen) vil kroppen være nødt til å mobilisere noe fett for å skaffe seg energi. Så noe man lagret fra dagen før kan således bli "brukt" dagen etter.
Wiggins Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Jeg har en del venninner som trener på treningsstudio. Typisk i helgene drikker de mye alkohol, og spiser en del junk food. Dagen etterpå får de dårlig samvittighet, og sier de skal "trene dobbelt så hardt og lenge som jeg pleier å gjøre." Det jeg lurer på er om dette faktisk funker? Kan jeg gå på trening i morgen, og trene av meg sjokoladen og chipsen som jeg spiste i dag? Eller er dette kun psykologisk? Det fungerer nok ganske dårlig, særlig hvis de drakk en del alkohol dagen før. Det tar en del tid å bygge opp styrken og kondisjonen, og det går raskest hvis man tar små steg av gangen. Som illustrasjon: Man får raskere og bedre framgang hvis man forholdsvis lett orker å jogge 4 km 3-4 ganger i uka enn hvis man piner seg selv til å jogge 12-13 km én gang i uka, og deretter blir så sliten at man må vente en uke før man orker å jogge igjen. Tilsvarende er det dagen derpå: Særlig alkoholen bryter ned kroppen. Er man bakfull så er det fordi kroppen holder på å bygge seg opp igjen etter skadene den fikk av alkoholen. Da fungerer det dårlig å bryte den ytterligere ned ved å trene dobbelt så hardt som man pleier, da vil det gå lenge til man er fullt restituert. Tvert i mot så vil det etter mitt syn være mer fornuftig å trene lettere enn man er vant til, slik at kroppen får mindre slitasje å restituere, så kan man heller ta litt mer i f. eks. på tirsdagens økt.
Supraspinatus Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Det kan være fornuftig å droppe trening helt dagen derpå. Kroppen er opptatt med andre ting. Hvis man ikke føler seg i toppform til å trene så skal man i alle fall ikke trene hardt!
Gjest *Maja* Skrevet 18. september 2011 #6 Skrevet 18. september 2011 Kommer an på dagsformen...har hatt dager der jeg ligger med huet i en bøtte; tar ikke en frisk løpetur da kan en trygt si Har hatt dagen derpåer der jeg har følt meg veldig opplagt; Har da tatt en lett joggetur for å kvitte meg med avfallsstoffer i kroppen, men presser meg ikke hardt da jeg er både dehydrert pga. alkohol, samt at kroppen trenger å bygge seg opp igjen...
rrakel Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Jeg ville tatt det rolig dagen derpå altså. Man blir jo gjerne dehydrert og i ulage etter alkohol. Selv trener jeg aldri dagen etter, prøver heller å gå en litt lang tur eller noe i stedet.
Supraspinatus Skrevet 18. september 2011 #8 Skrevet 18. september 2011 (endret) Kommer an på dagsformen...har hatt dager der jeg ligger med huet i en bøtte; tar ikke en frisk løpetur da kan en trygt si Har hatt dagen derpåer der jeg har følt meg veldig opplagt; Har da tatt en lett joggetur for å kvitte meg med avfallsstoffer i kroppen, men presser meg ikke hardt da jeg er både dehydrert pga. alkohol, samt at kroppen trenger å bygge seg opp igjen... Bare for å bryte opp en myte: Det er ingen trening, naturmedisin eller annen behandling som gjør at alkohol forbrennes fortere. Det finnes heller innen "detox"-kurer som virker. Sånn bortsett fra en ev placebo/nocebo-effekt. Kroppen ordner opp selv dersom du lar den. En lett joggetur er forsåvidt ikke noe problem, eller trening i det hele tatt, dersom man føler man er i form til det. Det er trossalt forskjell på dagen derpå fra person til person. Og det er jo også veldig avhengig av hvor mye man drakk. Dehydrering er lett å buktes med. Drikk mye før en legger seg. Gjerne en rehydreringsvæske som ikke er tilsatt sukker. Da får man erstattet litt salter også. Endret 18. september 2011 av Supraspinatus 1
Rainbow Skrevet 18. september 2011 #9 Skrevet 18. september 2011 Hvordan i alle dager orker noen å trene i det hele tatt dagen derpå? Jeg pleier å tasse mellom do og senga i timevis og få i meg en tørr kjeks!
Gjest henriett3 Skrevet 18. september 2011 #10 Skrevet 18. september 2011 Når du drikker, detter du 14 dager tilbake i tid i trening
Gjest *Maja* Skrevet 18. september 2011 #11 Skrevet 18. september 2011 Bare for å bryte opp en myte: Det er ingen trening, naturmedisin eller annen behandling som gjør at alkohol forbrennes fortere. Det finnes heller innen "detox"-kurer som virker. Sånn bortsett fra en ev placebo/nocebo-effekt. Kroppen ordner opp selv dersom du lar den. En lett joggetur er forsåvidt ikke noe problem, eller trening i det hele tatt, dersom man føler man er i form til det. Det er trossalt forskjell på dagen derpå fra person til person. Og det er jo også veldig avhengig av hvor mye man drakk. Dehydrering er lett å buktes med. Drikk mye før en legger seg. Gjerne en rehydreringsvæske som ikke er tilsatt sukker. Da får man erstattet litt salter også. Tenkte mer på alt som ligger i huden og porene etter en tur på vift; at en svetter ut avfallsstoffer i huden...men det er klart at inni kroppen(lever, nyrere etc) så tar kroppen tiden til hjelp ... Formulerte meg litt feil.
Wiggins Skrevet 18. september 2011 #12 Skrevet 18. september 2011 Tenkte mer på alt som ligger i huden og porene etter en tur på vift; at en svetter ut avfallsstoffer i huden...men det er klart at inni kroppen(lever, nyrere etc) så tar kroppen tiden til hjelp ... Formulerte meg litt feil. Å svette hjelper ikke så veldig mye på det som ligger inni porene heller. En vanlig dusj med en litt grov klut og såpe derimot er vel omtrent det beste av "vanlige" midler. Å svette hjelper deg å få ut salt, og de fleste av oss får i oss for mye salt i maten, så på den måten kan det jo være greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå