nummer 2 Skrevet 17. september 2011 #1 Skrevet 17. september 2011 Jeg hadde el for ca.3 dager siden (positiv morning og negativ ettermiddag-så går ut ifra at jeg er av de 'heldige' som har kort el!??).. I går begynte det litt småmurribger og 'bobling' helt nede med livmoren. I dag har jeg hatt syke murringer.. Og en følelse av bobler som dunker rundt inni livmoren. Det kjennes også ut som om livmoren strekker seg og beveger seg rundt helt der bede. Eller, mer nøyaktig- kjennes ut som om noe strammer seg innvendig der.... Har også hatt en del stikkinger, men da på begge sider. Haaar jo så lyst på baby, så vet at jeg overabalyserer alt og at det er for tidlig.. Er jo 11 dager til IKM. Kan ikke huske jeg kjente noe 'festegreier' i mitt forrige svangerskap... Ja.. Jeg leter selvsagt etter litt håååp !!! Noen som kjenner eller har kjent lignende? Når ? Kom Tr? Graviditet? Eller venter enda? 2
Athene Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Hvorvidt festesmerter eksisterer er omdiskutert, mange leger mener det ikke er mulig å kjenne noe så tidlig. Men mange mener å ha kjent noe rundt da egget fester seg. Men det er nok alt for tidlig for deg. Egget fester seg ca 7 dager etter eggløsning. I ekstreme tilfeller så tidlig som fire dager etter. Så sannsynligheten for at det du kjenner er festesmerter er veldig liten. Jeg trur sannsynligheten for at du kommer til å kjenne massevis av symptomer fremover er stor, man har lett for å overanalysere når man er overklar for å bli gravid. Men jeg krysser fingrene for at det har klaffet for dere
nummer 2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2011 Akkurat hve legene mener rundt det, bryr meg ikke spesielt mye. Legene er som regel menn. Kvinner kjenner kroppen sin best selv:) Jeg har lest diverse steder at det fester seg en gang mellom 3-7 dager etter el. Men du har gjerne rett. Selvom jeg håper det kan være annerledes med pergo:p 2
Athene Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Akkurat hve legene mener rundt det, bryr meg ikke spesielt mye. Legene er som regel menn. Kvinner kjenner kroppen sin best selv:) Jeg har lest diverse steder at det fester seg en gang mellom 3-7 dager etter el. Men du har gjerne rett. Selvom jeg håper det kan være annerledes med pergo:p Legene er etterhvert stort sett kvinner, 70% på medisinstudiet er kvinner Uansett er det veldig merkelig holdning å ha og ikke stole på legene, de er fagpersoner med lang utdannelse og erfaring, og de er like gode på kvinnekroppen som på herrekroppen. Profesjonelle studier og forskningsprosjekter har forsøkt å finne ut av hvorvidt festesmerter eksisterer eller ikke uten å ha kunne konkludert på dette. Personlig (som kvinne) trur jeg at alle opplever stikninger og murringer i lutefasen, hver eneste syklus, men at mange er ekstra oppmerksomme på kroppens signaler da man prøver å bli gravid, og derfor knytter symptomer til tidlig graviditet. Det står mye rart og uriktig på nett. Festing skjer normalt på ca dag 7, noen opplever at det fester seg så tidlig som på dag 4-5, andre opplever at det fester seg så sent som på dag 9-12. Egget møter sædcellen i egglederen, deretter bruker egget 2-3 dager på å komme ned i livmoren, der det flyter rundt noen dager før det fester seg. Så festing så tidlig som på dag 3 er utrolig skjeldent og nærmest umulig. Og det er ikke annerledes med pergo. Pergo påvirker kun at egget modnes. I det egget slipper lever det sitt liv akkurat som et ikke-pergo egg ville gjort. 2
nummer 2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2011 Hehe.. Chill pill Som du sier selv- de prøver å finne ut om kvinner faktisk kan kjenne festesmerter. De har ikke funnet ut!! Kvinnlige leger som er gravide eller prøvere blir gjerne litt innhabile når de er i situasjonen selv og kjenner på tegn osv. Mange leger mener også enda at spedbarn ikke føler smerte.... Det finnes mange meninger!!! Det jeg prøvde å si er at JEG ikke tar svaret på at en ikke kan kjenne festesmerter som fakta!! Dette fordi det finnes kvinner som faktisk kanskje har kjent disse smertene, uten at noen andre har kunnet hverken bevise eller motbevise!! Å stole på en lege på spm om festesmerter er neppe det samme som å stole på en lege generelt! Og som jeg også sa- du har sikkert rett. Men, det finnes også troverdige kilder på nettet som sier 3-7 dager. Ikke at jeg er en av dem som får ekstremt tidlig!! Det finnes også tilfeller hvor en har kortere eggløsning enn andre. Mennesker er individuelle, og de har ingen fasitsvar hvor de kan si f.eks at stiger tempen i den og den rekkefølgen er du gravid, eller el varer så og så lenge. Dette er et forskningsfelt hvor de Mest sannsynlig ikke vil ha mulighet til å gi èn mal, på hvordan egg, festning og kropp skjer for alle. Om du selv velger å tro 100% på forskningen som foreligger bak 7 før festning- så står du fritt til det. Jeg er opplyst nok om forskning og forskningsmetoder til å kunne uttale meg. Ja, en skal være kritisk til Mange kilder på nettet, men- en kan også være kritisk til forskning, som når det gjelder kropp generelt, fortsatt har en lang vei å gå om de skal finne en mal uten avvik , da også rundt befruktning, festing, hornonnivåer etc.
Gjest Alabama Skrevet 18. september 2011 #6 Skrevet 18. september 2011 Skjønner ikke hva du mener med kort eggløsning? Mener du kort modning? Kort lutealfase? Eller kort mellom EL-test og faktisk EL? EL-testen er positiv i alt fra et par timer til et par dager og viser LH som skilles ut i urinen 12-48 timer før EL. Den eneste måten du kan påvise EL er temping eller blodprøve. Synes det høres ut som om du har EL nå siden du kjenmer murring.
Athene Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Måtte jo ta en tur på google selv nå, og da jeg ser hva som dukker opp der forstod jeg hvorfor du har missforstått. 3-7 dager er for oss som holder på med prøverør. Da settes egget inn i livmoren, så man slipper å "vente" på at egget tar turen gjennom egglederen. I ekstremt tidlige tilfeller fester egget seg etter 5-7 dager for de som har blitt befruktet med samleie, men det normale er 7-10 dager. Det meste av medisinsk litteratur (jeg har lest mye) viser til at egget tidligst kan feste seg 6 DPO. Og hva du mener med kort eggløsning aner jeg ikke? Eggløsningen tar sekunder, selve eggløsningen består jo bare i at follikelen åpner seg og egget slipper. Noen timer etter at hormonet LH når sin topp slipper egget. Deretter må det bli befruktet innen et døgn ellers dør det. Egget bruker noen dager på veien gjennom egglederen. Og deretter enda noen dager i livmoren, før det fester seg. Håper det var oppklarende 1
nummer 2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2011 Jeg bruker digitale el tester og temping. Hadde dipp dagen før el testen slo ut, og stigning dagen etter og fortsatt, så el er over;) Kanskje det er PMS. Ikke vet jeg. Jeg har iallefall ekstreme murringer, bobling og stikking. Men, dette regner jeg med kan være pga pergo, da jeg hadde det for 4 år siden under den kuren jeg tok da også Normalt sett kjenner jeg ikke at jeg har el, men med pergo kjennes det ut som om underlivet skal falle ut. Og nå har jeg som sagt murringer, bobling og en form for mildt press- ut mot huden( med trusekanten). Det jeg mente var at jeg får utslag på el testen bare noen få timer, før den går over til negativ igjen. Leste en jm sa at dette er fordi selve eggløsningen skjer kort tid etter LH-stigningen som skår ut på testen.
Gjest Alabama Skrevet 18. september 2011 #9 Skrevet 18. september 2011 (endret) Tester du med EL-tester mange ganger om dagen? Tror det tar minst 12 timer fra LH-stigning til egget slippes. Selv om du hadde en tempdipp, betyr det ikke at det var på EL-dagen. Kan være du har tempdipp dagen før EL og at tempen er på normalnivå dagen etterpå mens den stiger. Høres mest ut som bivirkninger av pergo. Har selv brukt det en syklus. Var så øm at det var vondt å sette seg. Endret 18. september 2011 av Alabama
nummer 2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 18. september 2011 Tempdippen kom dagen før el. Stigningen kom etterpå, og der ligger jeg enda.tempingen har jeg god kontroll på Jeg har tempet en halv evighet. Sjekker tappen, sekret og el-tester. Det er ikke tvil om at el har vært. Jeg har også vært desperat prøver og brukt all tid og energi på å lese alt jeg kommer over rundt dette tenaet. Og ja, testoman er jeg- så jeg kan teste en del ganger or dag. Altså- har hatt el. Har murringer!
Gjest Alabama Skrevet 18. september 2011 #11 Skrevet 18. september 2011 Sannsynligvis har du hatt EL minst 12 timer etter LH-stigning. Og du har sikkert hatt EL, men jeg tror ikke du kjenner graviditetssymptomer nå. Det er nok bivirkninger av pergo.
nummer 2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 18. september 2011 Den ser jeg:) Jeg skal holde meg med testingen frem til IKM, så får jeg vente i spenning:)
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 Tar opp igjen denne tråden her jeg - har googlet ettersom jeg har samme symptomer... Føles ut som leamus i livmor noen andre? Anonymkode: d5f54...1ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå