Gå til innhold

Lyslykt og lyslampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

I flere reklamer har de lyslykter til salgs. Skulle det ikke være nok å reklamere for en lykt? Hva annet enn lys har/får man i en lykt? Jeg så også noen som skulle selge en lyslampe. Jaha??

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg veeeeet. Uff, jeg blir så lei av slike reklamer som skal understreke noe så veldig.

Skrevet

For å få frem at det ikke er en lommelykt, sykkellyk, billykt, fyrlykt, fjøslykt eller gatelykt?

• Liker 1
Skrevet

Felles for alle dine nevnte eksempler er at det er.... nettopp! LYS i dem. Ikke lommer, sykler, biler, fyr, fjøs eller gater i dem.

Det blir jo nesten som å kalle det fremkomstbiler. Ellers burde det jo hete stearinlyslykt.

Gjest Consensio
Skrevet

Felles for alle dine nevnte eksempler er at det er.... nettopp! LYS i dem. Ikke lommer, sykler, biler, fyr, fjøs eller gater i dem.

Det blir jo nesten som å kalle det fremkomstbiler. Ellers burde det jo hete stearinlyslykt.

:skratte: Bra svart

Skrevet

Du er vrang, du!

En lykt kan være så mangt, så det må spesifiseres. JA, det er lys i alle, men lys til forskjellige ting. Og det er de tingene som blir satt foran -lys (sånn i tilfelle du faktisk ikke forstod det). En lykt med steatinlys/telys kaller vi en lyslykt (selv om du ikke liker det). En lykt med lys til biler kalles en billykt og så videre.

Skrevet

Jeg er ikke vrang. En billykt er en lykt som har til oppgave å frakte fremoverbiler rundt.

Skrevet

I lyslykt betyr ikke lys "elektromagnetisk stråling som en synlig for det menneskelige øye", men lys som i stearinlys/telys. Altså, lys kan bety forskjellige ting.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...