Gå til innhold

Biler som lukeparkerer seg selv

Missi89

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel om det noe sted. Flere her som kommer til å slå til når det blir vanlig å få med den utstyrspakken? Eller er det bare meg her som sliter sånn. Kjørte to år med kjørelæreren min men var aldri borti å lære meg det. Så nå sliter jg på egenhånd med det :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Tja, jeg testet en bil med et slikt system, og det fungerte ikke så veldig bra. Ble stående ganske skevt ut i veibanen når bilen var "ferdig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører seg selv ja hehe. Regner med at du ikke akkurat liker å kjøre bil MrsTux :P. For min del så er selve bilkjøring greit nå. Har fått en jobb hvor jg kjører mye. Så bilkjøring har blitt automatisert men det er den høvle parkeringen da:p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste en artikkel om det noe sted. Flere her som kommer til å slå til når det blir vanlig å få med den utstyrspakken? Eller er det bare meg her som sliter sånn. Kjørte to år med kjørelæreren min men var aldri borti å lære meg det. Så nå sliter jg på egenhånd med det :(.

Har testet det med VW og BMW. Det fungerer!

1)

Når du ønsker å parkere, setter du på parkeringshjelp.(trykker på en knapp)

Bilen finner da en luke som er stor nok, og avgir et lydsignal når den er funnet.

Dersom det er lov å parkere der, stopper du foran luken.

2)

Bilen gir deg beskjed om å slippe rattet, og sette bilen i revers.

Du speeder og bremser selv. Bilen styrer.

3)

Når den er nærme nok gir den beskjed om at du må stoppe, og så sette bilen i første gir (eller "drive" på automat)

Så kjører den frem og piper når du må bremse.

Slik holder den på frem/tilbake til den er på plass. Som regel klarer den jobben etter EN tur bak, og EN tur fremover.

Fungerer aldeles ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om min økonomi blir aldri så god; en slik bil vil jeg ikke ha. Det bør kreves at en kan klare å lukeparkere på vanlig vis om en skal ha en bil. Litt må en kunne bidra med på bilturen fra A til B.

Jeg har kjent hvor lettere sløv jeg selv blir i kjøring med f.eks. automatgir og skal ryggingen også foregå mens en omtrent sitter og småslumrer i bilens stressless, kan jeg like godt skaffe meg privatsjåfør. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om min økonomi blir aldri så god; en slik bil vil jeg ikke ha. Det bør kreves at en kan klare å lukeparkere på vanlig vis om en skal ha en bil. Litt må en kunne bidra med på bilturen fra A til B.

Øøøøø....økonomi?

Biler med slikt utstyr er ikke dyre lengre. Du får det på helt vanlige "folkebiler" fra feks VW og Skoda. Det er i ferd med å bli standardutstyr - akkurat som aircondition og servostyring ble for noen år siden.

Vil ikke du ha servostyring heller?

Du klarer jo greit å dreie på rattet med egen muskelkraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøø....økonomi?

---

Vil ikke du ha servostyring heller?

Du klarer jo greit å dreie på rattet med egen muskelkraft...

1. Økonomi og økonomi er to forskjellige ting.

Noen har råd til en bil som koster fem tusen, eller tyve tusen.

Andre bruker to hundre tusen uten å blunke...eller mye høyere.

2. Servo hjelper vonde armer og nakke etc. med å styre på en overkommelig måte, men hvis en ikke gidder å lære seg å rygge/lukeparkere på vanlig vis (av tillærte bekvemmelighetsgrunner), så er en litt handicappet som funksjonsfrisk bilfører - i mine øyne. ;)

Å klage og si "ææææsj, jeg liker ikke å rygge/lukeparkere - det er så skummelt - jeg får det ikke til" etc....er ingen grunn.

;) ØV! ---> :reise::hoppendeglad::klappe:

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis man fortsatt må bremse og sånn selv, så må det da være stor fare for å være litt treig på bremsen og kjøre rett i bilen foran/bak? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man fortsatt må bremse og sånn selv, så må det da være stor fare for å være litt treig på bremsen og kjøre rett i bilen foran/bak? :klo:

joa, men bilen hyler og skriker rimelig bra en stund før du dulter borti bilen du parkerer mot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Skulle gjerne hatt en bil som kjører selv også :gjeiper:

Adaptiv cruisekontroll er løsningen på dette :nigo:

Avpasser hastighet og avstand til forankjørende.

Gasser og bremser "helt av seg selv".

Eneste du trenger å gjøre er å holde bilen på veien (styre) :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sånn funksjon på bilen min, men har enda ikke testet det ut. Tør ikke stole på at det fungerer, i tillegg er jeg en jævel på lukeparkering! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart vi blir late. Vi har jo alle disse hjelpemidlene :P og tro meg jeg har øvd og øvd på lukeparkering. Men det bare går ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ikke rart vi blir late. Vi har jo alle disse hjelpemidlene :P og tro meg jeg har øvd og øvd på lukeparkering. Men det bare går ikke.

Da har du bare ikke lärt det på riktig måte, for det går an å lukeparkere ;)

Det går nok opp et lys for deg en dag, enten på egenhånd eller fordi du treffer på noen som forklarer det på en god måte slik at du forstår det.

Jeg hadde det på samme måte når jeg skulle läre meg å rygge med lastebil og slep...det gikk liksom ikke uansett hvor mye jeg prövde. Helt til kjöreläreren mi. Ble syk og jeg fikk en som var vikar, og han viste meg det på en annen måte og da lösnet alt og jeg fikk det til på förste forsök :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert bra når hele bilparken er såpass ny at "alle" har nyere biler med slike komfortløsninger. I mellomtiden så er jeg bekymret for - som det påpekes av noen andre her - at slike hjelpemidler skaper usikre sjåfører. Man blir ingen god sjåfør av å la automatikken overta mer og mer. Hva om man må låne en eldre/mindre utstyrt bil enn sin egen? Hva om man skal leie bil i utlandet? Hva om bilen er på reparasjon og man får en lånebil? Man ennå ikke regne med at alle biler har alt av disse nye tingene.

I Norge vil det også ta lenger tid å få "renovert" hele bilparken. Bil er ganske dyrt i Norge, både i innkjøp og bruk, derfor tar det også lenger tid før biler med "alt" av utstyr er brukte/gamle nok til at også lavtlønte får råd til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...