Gå til innhold

Kaloriforbrenning er avhengig av fysisk utgangspunkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en dårlig trent person utfører akkurat den samme treningen som en godt trent person, da forbrenner den dårlig trente mer, sant? Kan det måles på noe vis? Pulsmåler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er nok heller omvendt. En person med mye muskelmasse vil forbrenne mer (gjennom hele døgnet) fordi muskler krever mer energi enn fett.

Men "akkurat den samme treningen" for en overvektig person vil jo være tyngre for den overvektige fordi den har mer ballast. Det vil nok føre til at den overvektige forbrenner mer enn en dårlig trent person som ikke er overvektig, hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Skrevet

Det var det jeg mente. Akkurat samme treningen vil jo gi en betydelig høyere puls og mer belastning på de musklene som eksisterer og det er jo gjerne i kombinasjon med en høyere vekt også. Men da tror jeg egentlig vi er ganske så enige.

Skrevet

Hvis en dårlig trent person utfører akkurat den samme treningen som en godt trent person, da forbrenner den dårlig trente mer, sant? Kan det måles på noe vis? Pulsmåler?

Det kommer an på hva du mener. Hvis du snakker om at to personer løfter akkurat samme vekter med akkurat samme hastighet, pauser og teknikk. Altså de utfører det samme arbeidet på samme tid.

Så bruker begge personene akkurat like mye energi (kJ/kcal).

Når det gjelder utholdenhetsøkter er det vanskelig å måle. Det går an på sykkel. Da kan man måle effektenen i tråkket per tid, over tid. Er den lik for begge bruker begge den samme energien.

Det er imidlertid litt forskjell iforhold til utrent og trent. Energien hjertet bruker å frakte blodet rundt kan variere. Forskjellen er dog ikke veldig stor.

Når du sammenligner helt utrente og trente så vil trente antageligvis bruke mer energi totalt fordi de er flinkere og klarer å gjennomføre det bedre, mens utrente gjerne ikke klarer hele økten og relativ intensitet synker etterhvert ut i økten.

Skrevet

I henhold til de fysiske lover om arbeid og effekt så gjør en utrent person like mye arbeid som en trent person om begge yter 200 watt i en halvtime. Det vil si, begge har gjort like mye fysisk arbeid på sykkelen (eller hva de nå brukte). I tillegg skjer det energiomsetning inni kroppen, blant annet går mye energi over til varme.

For den utrente personen vil det å yte 200 watt imidlertid mest sannsyling innebære å ligge langt over syreterskel, som gjør at mesteparten av energien vil komme fra glykogenlageret, mens den trente personen har mer effektiv indre energiomsetning, og kan i større grad hente energien fra fett.

Det begynner å bli en del år siden jeg leste en artikkel om dette i National Geographic Magazine, så jeg husker det ikke så godt, men jeg lurer på om den dårlig trente personen faktisk forbrenner noe mer enn den godt trente, kanskje pga større varmeproduksjon. Jeg husker ikke dette helt, så jeg vil ikke påstå noe som helst. Noen som kan dette?

Skrevet

La oss si at en trent og en utrent person skulle jogge 5 km på en halvtime. Jeg skulle i alle fall tro at den dårlig trente må presse kroppen mer til å gjennomføre økten, og dermed vil forbrenne mer kalorier (+ at h*n ville svettet mer og bli varmere, noe som også krever energi)

Skrevet

La oss si at en trent og en utrent person skulle jogge 5 km på en halvtime. Jeg skulle i alle fall tro at den dårlig trente må presse kroppen mer til å gjennomføre økten, og dermed vil forbrenne mer kalorier (+ at h*n ville svettet mer og bli varmere, noe som også krever energi)

Det ville jeg tro og. Men hvor mye energi er dette? Det er jo ikke målbart på noe vis. Enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...