Nyterlivet Skrevet 17. september 2011 #1 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Hei. I over ett år nå så har jeg sterke magesmerter og diarè hver eneste dag. Smertene blir så sterke at det ender med at jeg gråter, tror jeg skal dø og nesten besvimer. Jeg har vært hos legen, men der føler jeg at jeg ikke blir tatt alvorlig. Har mast meg til å få en matallergiprøve, men viste seg at det ikke var det. Jeg skjønner at å finne ut grunnen til magesmertene er vanskelig, men jeg forventer jo at legen skal gjøre noe når jeg har slitt med magesmerter siden andre klasse på videregående. Eneste jeg får beskjed om når jeg er hos legen er å vente noen dager til det gir seg. Problemer er jo at det ikke gir seg, noe jeg også har fortalt til legen. Hadde også mye fravær i løpet av 2 og 3 klasse på vgs og nå har jo samme problemer fortsatt til jobblivet. Har til nå bare 3 dager fravær pga jeg føler svikter sjefen ved å være borte og velger heller å bøtte ned med smertestillende og imodium. Så her sitter jeg hjemme fra jobb igjen da jeg ikke klarte å gå fordi magesmertene var så ille. Svimmel, utmattelse, kalde hender, magesmerter og kvalme er det har nå. Det virker også som om magesmertene forandrer smertested. Noen ganger er det høyre side (føles som om noen stikker en kniv inn og drar den rundt.) mens noen ganger er den ved navlen og noen ganger under ribbeinet på venstre side. Så til spørsmålet mitt: Er det noen av dere her inne på kvinneguiden som kan hjelpe meg litt her og kanskje dytte i en riktig retning av hva magesmertene kan være? Sitter også å lurer på om jeg kanskje burde dra til legevakta, da det ikke blir bedre. Er minst 2 ukers ventetid på å få møte legen. Litt informasjon om meg selv: Er 19 år gammel. Jente. Ikke gravid, ingen uregelmessig menst. eller økt utflod. Sliter ikke med noen annen sykdom. Endret 17. september 2011 av Nyterlivet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullskje Skrevet 17. september 2011 #2 Del Skrevet 17. september 2011 Ta en tur til privatlege og få sjekka mat allergien igjen. Kjæresten min måtte det, han hadde infeksjon i tarmene pga matallergi som aldri ble oppdaga. han ble sendt hjem gang på gang.... Kutt ut melke produkter og hvete, kan hjelpe ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #3 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg har mange av disse symtomene, og legene har mistanke om Porfyri. Dette er en sjelden sykdom, men ta en urinprøve hos legen og be dem sjekke om det er dette du har. Ellers tror jeg du bør prøve å kutte ut melk/hvete en stund for å se om det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyterlivet Skrevet 17. september 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Har allerede prøvd å å til en ny prøve, men både legen og pleierne har sagt at jeg må stole på resultatet. Men jeg skal prøve å få til en prøve på nytt. Kan jo ikke leve sånn her! EDIT: Har prøvd å kutte ut hvete, melkeprodukter og soya(Da moren min er allergisk mot dette.) Men har opplevd liten bedring. Smertene blir så klart ikke så voldsomme, men de kommer fortsatt. Endret 17. september 2011 av Nyterlivet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #5 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg vet utmerket godt hvordan du har det, har slitt med dette selv, dessverre er magesmerter et symptom på svært mange sykdommer, så legene har problemer med å diagnostisere. Du har ikke andre problemer som du kan tenke deg henger sammen med dette? Søvnmangel, depresjon, besvimelse o.l. Det er ikke alltid det er åpenbart for oss at flere symtomer man har henger sammen med samme sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyterlivet Skrevet 17. september 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 17. september 2011 Ingen depresjoner, søvnmangel eller noe psykisk. Skjønner at under tiden på vgs var stressende og at magen var urolig, men opplever ingen stress for tiden nå. Kunne ikke hatt det bedre med livet enn jeg har det nå og det er derfor det er rart at smertene bare blir verre og verre med tiden som går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullskje Skrevet 17. september 2011 #7 Del Skrevet 17. september 2011 Har snakka med samboeren min nå, han sier at du nesten må kreve og få deg testa for "morbus crohns" for om du har det så hjelper det ikke å kutte ut visse produkter, det må opereres. søk på morbus crohns på wikipedia så finner du ut av det. samboeren min kjenner seg veldig igjen i alt du skriver her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyterlivet Skrevet 17. september 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 17. september 2011 Symptomene på den sykdommen var jo det meste jeg har, så skal det opp med legen. Tusen takk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullskje Skrevet 17. september 2011 #9 Del Skrevet 17. september 2011 Bare hyggelig og lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 18. september 2011 #10 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg hadde selv store problemer i magen for flere år siden, og tok matvaretest hos fastlegen uten å få noe utslag. Nei, jeg var visst frisk ifølge fastlegen, og jeg skjønte ikke noe fordi jeg var så dårlig. Til slutt dro jeg til Balderklinikken i Oslo (leger med spesialutdannelse som jobber der som er veldig gode på sammenheng mellom kosthold og sykdom) og de fant ut at jeg hadde Cøliaki. Det er viktig at du evnt.drar til Balderklinikken, eller et annet lignende sted, for å få undersøkt deg skikkelig, så vent med å kutte ut mat. Det viser seg alltid at pasienter blir bedre av å kutte ut hvetemel eller alt med gluten i, melk, sukker o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apophis Skrevet 18. september 2011 #11 Del Skrevet 18. september 2011 Om ikkje legen din tar deg seriøst så bør du bytte lege. Magesmerter kan dessverre være så mangt. Sleit selv med mye vond mage i forfjor, turte knapt å gå lange turer med hunden fordi eg var redd for at det skulle komme når eg var langt heimefra. Testa meg for så mangt, men plutselig ein dag gav det seg. Har null ide om hva som forårsaket det. Håper du finner ut av det, magesmerte er noe av det jævligste som fins. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #12 Del Skrevet 18. september 2011 Det viser seg alltid at pasienter blir bedre av å kutte ut hvetemel eller alt med gluten i, melk, sukker o.l. En såpass heftig påstand håper jeg du har litt belegg for? En link eller lignende? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyterlivet Skrevet 18. september 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 18. september 2011 En såpass heftig påstand håper jeg du har litt belegg for? En link eller lignende? Nå tror jeg at hun mente at de med cøliaki skal ha et glutenfri kosthold. Ikke de uten cøliaki. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her Problemet med magesmerter og hyppige dobesøk er jo at det kan bety så mangt, har jeg skjønt. Både cøliaki og annet som er blitt nevnt her. Så jeg får kreve at jeg legen tar meg alvor og be om time så kjapt som mulig, og da skal jeg også be han sjekke det som er nevnt her. Kan jo ikke skade Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Omg Skrevet 18. september 2011 #14 Del Skrevet 18. september 2011 Hei. I over ett år nå så har jeg sterke magesmerter og diarè hver eneste dag. Smertene blir så sterke at det ender med at jeg gråter, tror jeg skal dø og nesten besvimer. Jeg har vært hos legen, men der føler jeg at jeg ikke blir tatt alvorlig. Har mast meg til å få en matallergiprøve, men viste seg at det ikke var det. Jeg skjønner at å finne ut grunnen til magesmertene er vanskelig, men jeg forventer jo at legen skal gjøre noe når jeg har slitt med magesmerter siden andre klasse på videregående. Eneste jeg får beskjed om når jeg er hos legen er å vente noen dager til det gir seg. Problemer er jo at det ikke gir seg, noe jeg også har fortalt til legen. Hadde også mye fravær i løpet av 2 og 3 klasse på vgs og nå har jo samme problemer fortsatt til jobblivet. Har til nå bare 3 dager fravær pga jeg føler svikter sjefen ved å være borte og velger heller å bøtte ned med smertestillende og imodium. Så her sitter jeg hjemme fra jobb igjen da jeg ikke klarte å gå fordi magesmertene var så ille. Svimmel, utmattelse, kalde hender, magesmerter og kvalme er det har nå. Det virker også som om magesmertene forandrer smertested. Noen ganger er det høyre side (føles som om noen stikker en kniv inn og drar den rundt.) mens noen ganger er den ved navlen og noen ganger under ribbeinet på venstre side. Så til spørsmålet mitt: Er det noen av dere her inne på kvinneguiden som kan hjelpe meg litt her og kanskje dytte i en riktig retning av hva magesmertene kan være? Sitter også å lurer på om jeg kanskje burde dra til legevakta, da det ikke blir bedre. Er minst 2 ukers ventetid på å få møte legen. Litt informasjon om meg selv: Er 19 år gammel. Jente. Ikke gravid, ingen uregelmessig menst. eller økt utflod. Sliter ikke med noen annen sykdom. Ut i fra det jeg har uthevet her så tenker jeg gallestein. Selv om du er ung, så er det en mulighet. Har hatt det selv da jeg var i tenårene, og ble ikke tatt alvorlig fordi de mente jeg var altfor unge til å ha gallestein. Men så etter mye mas i noen år (!!!) fjernet de endelig galleblæra. Har ikke hatt vondt i magen siden den gang Smertene var ikke alltid på høyresiden heller, den var noen ganger på høyre side og andre ganger var bare hele magen vondt. Kaldsvetta og "forsvant" flere ganger. Ble dårlig i magen etterpå også, det kan jo være pga stresset kroppen går igjennom ved så sterke smerter. Det kan også være allergi så det bør du også få testet ut. Håper virkelig du får hjelp snart! Det er ikke godt å gå rundt sånn som du har det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #15 Del Skrevet 18. september 2011 Chrons? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wesla Skrevet 18. september 2011 #16 Del Skrevet 18. september 2011 Du bør få sjekket ut både crohns og ulcerøs kolitt, bestill time og ha med deg en avføringsprøve og så kan de sjekke infeksjonsverdiene dine ut i fra det. Om det ikke gir utslag ville jeg også bedt om å få sjekket gallestein, men den smerten sitter stort sett på høyre side gjerne litt i flanken. Har hatt en utrolig kjip runde med magen selv, gikk nesten to måneder uten å fordøye mat. Hadde også en del smerter. Jeg ble utredet for alt mulig uten funn, men jeg troppet opp på legevakten og ble lagt inn. Legen min har også fulgt nøye opp. Trøbbelet mitt startet dog etter tur i utlandet, og løsningen fant jeg selv. En uke med hard kur på porbiotika (masse tarmbakterier) løste problemet. Det som er så vanskelig med magesmerter er at de blir så mye værre når man er bekymret. Mye av mine smerter tror jeg kom av at jeg var så underernært og bekymret. Du har krav på å kunne få akkuttime, ring legekontoret klokken åtte i morgen og si du skal ha time ikke godta et nei. Sånn som dette kan du ikke ha det. Masse god bedring og lykke til:klem: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyterlivet Skrevet 21. september 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 21. september 2011 Hei igjen. Har nå ringt legen helt siden jeg laget tråd her inne, og det beste var en time i midten av oktober. Og da var det heller ikke sikkert at jeg ville få time. Er det noen som vet om et annet sted jeg kan gå? Har hørt om Volvat, er det enklere å få time der? Bor forresten i Tønsberg. Har ikke merket noen bedring siden sist, dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullskje Skrevet 22. september 2011 #18 Del Skrevet 22. september 2011 Hei igjen. Har nå ringt legen helt siden jeg laget tråd her inne, og det beste var en time i midten av oktober. Og da var det heller ikke sikkert at jeg ville få time. Er det noen som vet om et annet sted jeg kan gå? Har hørt om Volvat, er det enklere å få time der? Bor forresten i Tønsberg. Har ikke merket noen bedring siden sist, dessverre Prøv å søk opp privat leger i tønsberg. Der får du nok time fort, men det koster nok noe mer enn vanlig lege, men er absolutt verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyterlivet Skrevet 27. september 2011 Forfatter #19 Del Skrevet 27. september 2011 Hei Tenkte jeg skulle oppdatere litt her. Fikk hastetime hos legen og der ble det tappet mye blod samt bestilt røntgen av magen. Ifølge legen så var det mest sannsynlig irritabel tykktarm. Legen nevnte Crohns men ville ikke si noe før jeg har vært hos en spesialist, men han trodde det var en veldig liten sjanse for det dette. Så tusen takk til de av dere som har gitt meg informasjon og hjelp til hva jeg skulle be legen om å sjekke! Nå er jeg iallefall et steg nærmere en riktig diagnose 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 27. september 2011 #20 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Hei Tenkte jeg skulle oppdatere litt her. Fikk hastetime hos legen og der ble det tappet mye blod samt bestilt røntgen av magen. Ifølge legen så var det mest sannsynlig irritabel tykktarm. Legen nevnte Crohns men ville ikke si noe før jeg har vært hos en spesialist, men han trodde det var en veldig liten sjanse for det dette. Så tusen takk til de av dere som har gitt meg informasjon og hjelp til hva jeg skulle be legen om å sjekke! Nå er jeg iallefall et steg nærmere en riktig diagnose Jeg tenkte på å foreslå ulcerøs colitt og morbus chron, men så ser jeg at det har andre gjort. En mulighet som ikke har blitt foreslått ennå er om diaréen skyldes dårlig fettopptak. Schleroserende cholangitt er en autoimmun sykdom som gjør gallegangene i leveren betente og trange. Du kan få smerter i leveren, som kan oppleves som mageknip fordi leveren delvis overlapper magen. Hvis du skiller ut lite galle blir ikke fettet finfordelt, og det vil komme en del fett ut i tykktarmen, som gjør den irritert. Hvis du skal sjekke om du har schleroserende cholangitt så må du gjennom en undersøkelse der du får slange med kamera ned gjennom munnen, så kikker de på hovedgallegangen og tar vevsprøver. EDIT: Jeg vil nok tro at det heller er ulcerøs colitt enn schleroserende cholangitt. Hvis det var sistnevnte så ville du nok hatt høye bilirubinverdier og blitt gul i huden, men jeg vil ikke avskrive det allikevel. Endret 27. september 2011 av Lance Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå