Gå til innhold

Julestjerne + juletre = usant?


Arwen

Anbefalte innlegg

Er det sant at man ikke skal ha juilestjerne i samme rom som juletre? Har hørt at grana begynner å drysse fortere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj!! Er det derfor julegrana vår drysser så mye hvert år??

Nei, vi har faktisk hatt juletre som ikke har drysset så det kan ikke være det.

Får teste det ut i år. Mulig vi får være med å hugge vår egen julegran, så da får vi jo ei som er ganske så fersk. Har tro på at de som er nyhugget ikke drysser så lett som de som blir hugget i oktober...

Men julestjerner skal jeg ha, iallefall ei i stua :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jadda - det er nok rikitg. Derfor - ikke kjøp julestjerner i år :ler2:

*Tusenfryd løper videre i Kampen Mot Julestjerner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig vi får være med å hugge vår egen julegran, så da får vi jo ei som er ganske så fersk. Har tro på at de som er nyhugget ikke drysser så lett som de som blir hugget i oktober...

Det har nok noe å si ja.

I tillegg tror jeg at oppbevaring etter hugging har noe å si for dryssing (uten at jeg er ekspert på området).

Ett råd er: sett det i vann, og oppbevar det kjøli, men frostfritt!

Noen sier også at fuktig eller tørr høst har noe å si.

Det er neimen ikke lett å få det som man ønsker! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Mye frukt i rommet kan ha noe å si.

Spesielt epler, tomater og bananer utvikler mye etylengass, en "modningsgass" som gjør at ting modner/råtner fortere. (den søtlige lukta du kjenner når du lukter på et fruktfat er denne gassen)

Har hatt episoder der hele lastebiler med avskårne blomster har blitt ødelagt på vei fra Holland til Norge fordi transportøren hadde plass til et par kasser epler...

Flytt fruktfatet unna juletreet og orkideene dine (og helst de andre plantene også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er cyatene dere reagerer på - de små "klumpene" midt i stjerna. Knip dem av (saften er ikke giftig, men det er den hvite som kommer ut hvis du knekker et blad), så slipper dere nysinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ikke hørt noe om at julestjerne har noen skyld i at juletreet drysser.

men noe jeg vil anbefale alle er at de ikke lar sine grønne planter/blomster stå for nære juletreet. Husker det var et år det var helt ekstremt på reklamasjoner på blomster og grønne planter som visnet bort. Dette skyldes heldigvis ikke våre varer i butikken, men det viste seg at enkelte juletrær blir sprøytet og det er rene giften for husplantene våres.

Så jeg råder alle til at hvis de har en plante som betyr mye for en sett den et stykke fra juletreet helst i et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...