Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jenter!

Noen av dere som har erfaring med prøving og graviditet etter en overvektsoperasjon?

Det er nå halvannet år siden jeg tok operasjonen, og jeg er kjempefornøyd (- 60 kg).

Har fått beskjed av legene at jeg kan få begynne med prøving, med tanke på operasjoner senere for å fjerne overflødig hud, er det jo også kjekt å ha blitt "ferdig" med graviditeter...

men...legen min nevnte noe om at hormonene kan være litt på "bærtur" etter en slik operasjon, så hun vil sjekke om jeg har EL. Sa til henne at vi har prøvd i 3 mnd nå, og nå vil hun at jeg skal ta en blodprøve mellol syklusdag 20 og 23 for å sjekke om jeg har el.

Er det vanlig at el kan forsvinne pga hormoner på bærtur etter en operasjon?

Og kan jeg "regne" med noe ekstra under svangerskapet, mtp vondter og komplikasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen her som har peiling på dette?

Skrevet

Jeg kan dessverre ingenting om overvekt og graviditet, men jeg kan mye om manglende eggløsning.

En blodprøve på dag 20-24 vil måle at progesteronnivået er der det skal være om man har hatt eggløsning, så det kan være en god idé å få testet dette. Men har du regelmessig menstruasjon er sannsynligheten stor for at også eggløsningen er på plass. De som ikke har eggløsning vil som regel ha uregelmessig menstruasjon. En mulighet for deg er å lese deg opp på temping og prøve denne metoden for å bli kjent med egne sykluser.

Hormoner på tur er relativt vanlig når kroppen er utsatt for store påkjenninger. Måling av hormoner på ulike steder i syklusen vil gi deg svar på at alt er i orden. Er hormonene på tur finnes det god medisinering for likevel å få eggløsing.

Ønsker deg lykke til med prøvingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...