Gjest lostlove Skrevet 17. september 2011 #1 Skrevet 17. september 2011 Hvem kan jeg ta kontakt med for å finne ut hvilke fag jeg mangler og fag jeg bør forbedre fra vgs? Har innsett at jeg ikke ønsker å jobbe der jeg jobber nå for resten av livet! Skal/må/vil studere noe, som gir meg utfordringer, kunnskap, mer lønn og som jeg kan trives med til jeg pensjonerer meg ! Mangler studiekompetanse, men kan ta dette gjennom nettstudier eller kveldskurs frem til neste års studie start ? På forhånd takk!!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #2 Skrevet 17. september 2011 Hvor gammel er du? Har du kompetansebevis fra Reform 94 (R94) eller Kunnskapsløftet (KL)? Hvis du har fra R94 er det ikke lenger mulig å få R94-vitnemål, noe som betyr at alle fagene må konverteres til de tilsvarende KL-fagene (en ren formalitet) og at du også må oppfylle KL-kravene til matte og programfag. Det vil være enklere å gi noen tips om du legger ut mer informasjon. Gjerne en liste over alt som er på kompetansebeviset ditt eller et anonymisert bilde av det (men selv med svarende du får her anbefaler jeg likevel at du gjør som jeg foreslår under). Hvem kan jeg ta kontakt med for å finne ut hvilke fag jeg mangler og fag jeg bør forbedre fra vgs? De private skolene som holder eksamensrettede kurs tilbyr som regel gratis rådgivning der man går gjennom papirene dine, finner ut av hva du mangler, regner ut poeng og gir tips om hvordan du best kan oppnå det du trenger for et bestemt studie, og som regel også gi deg et uforpliktende tilbud om hva deres kurs vil koste. Jeg vil absolutt anbefale å gjøre dette. Eksempler på slike skoler er Akademiet og Sonans. Alternativet er å henvende deg til skolen du gikk på, som ofte også vil være behjelpelig. Hvilke fag du bør forbedre kommer helt an på hva du vil studere. Mangler studiekompetanse, men kan ta dette gjennom nettstudier eller kveldskurs frem til neste års studie start ? Det kommer helt an på hva du mangler. Hvis du skal studere til neste høst kan du kun ta eksamen i vårsemesteret (mai/juni). Dette kan bli et problem hvis du må ta skriftlig eksamen i samme fag på flere nivå, da disse ofte arrangeres på samme dato (og kun en dag, siden det er sentralt gitte eksamener).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå